Un estudi de la UVic constata que el rendiment acadèmic ha millorat amb el Pla Bolonya

La investigació revela que les noves metodologies d’aprenentatge, com ara l’avaluació contínua o l’aprenentatge autònom dels alumnes, han estat positius

Redacció Osona.com
24 de febrer del 2016
Actualitzat a les 19:01h

Sara Puigví, autora de l'estudi. Foto: UVic-UCC


La incorporació del sistema universitari català a l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES) ha tingut un impacte positiu en el rendiment acadèmic dels estudiants, que ha millorat notablement. Aquesta és la principal conclusió que es desprèn d’un estudi elaborat per Sara Puigví, de l’Àrea de Qualitat de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC)). La investigació, desenvolupada per Puigví i tutoritzada pel professor i investigador Joan Carles Martori, assenyala els factors clau que expliquen el rendiment acadèmic dels joves titulats en aquesta universitat  i constata que les qualificacions dels alumnes han millorat després de la posada en marxa del Pla Bolonya i de la transició dels cicles als graus.

La investigació recull les dades de 2.555 estudiants titulats a la UVic. Del total d’alumnes analitzats, 1.397 van començar la seva carrera el curs 2006-2007 o el 2007-2008, de manera que són titulats de cicle, mentre que la resta, 1.158, són titulats de grau que van començar a estudiar el curs 2009-2010 o el 2010-2011. La comparativa de les dades de tots dos grups permet observar una millora dels resultats acadèmics dels graduats amb la implementació dels títols oficials adaptats al nou EEES. Els estudiants de grau assoleixen millors resultats que els de cicle tant en la taxa de rendiment com en la d’èxit o d’eficiència: concretament, els alumnes de grau obtenen una qualificació mitjana de 7.40 punts sobre una escala de 10, mentre que els de cicle no arribaven al 7, concretament un 6.96. Amb aquestes dades sobre la taula, l’estudi apunta que les noves metodologies introduïdes en els processos d’ensenyament amb l’EEES, com ara l’avaluació contínua i l’aprenentatge autònom, han tingut un efecte positiu en el rendiment dels estudiants.

Puigví va arribar a aquesta conclusió a partir de la informació dels 2.555 titulats de la UVic, però, una vegada publicat el treball, va corroborar-la comparant les dades dels estudiants de la Universitat amb les que ofereix UNEIX, el sistema d’indicadors unificat de la Generalitat que recull les dades del conjunt d’alumnes de les universitats públiques catalanes i de la UVic-UCC. L’autora de l’estudi va comprovar que les conclusions de la investigació eren extrapolables al sistema universitari català perquè l’anàlisi de la informació d’UNEIX conduïa al mateix resultat: els estudiants de grau matriculats el curs 2014-2015 van superar un 13% més de crèdits que un nombre similar d’alumnes de cicle del curs 2007-2008, un percentatge que suposa un augment de 0’13 punts en la taxa de rendiment.

Els estudiants de rendes més baixes treuen millors notes

La recerca també analitza les variables que tenen una incidència directa en el rendiment dels estudiants de la UVic, com ara el sexe, l’edat o la situació econòmica. En aquest sentit, apunta que els alumnes provinents de famílies amb rendes més baixes obtenen millors notes perquè són més conscients del cost dels estudis i, per tant, intenten fer tot el possible per superar-los amb èxit a la primera, afrontant-los així amb un major grau de motivació.

El treball també corrobora conclusions com que les noies treuen uns resultats acadèmics superiors als nois o que els estudiants de més edat aconsegueixen notes més altes perquè solen cursar segones carreres i se’ls pressuposen uns hàbits d’estudi consolidats i una motivació més elevada.
Arxivat a