AJUNTAMENT DE TARRAGONA

Es fusionen l'empresa d'autobusos i la d'aparcaments de Tarragona

Polèmica en el punt posterior d'aprovació de la distribució al consell d'administració

per Josep Maria Llauradó, Tarragona | 30 de juny de 2021 a les 09:00 |
L'Empresa Municipal de Transports es fusiona amb Aparcaments Municipals de Tarragona. | Adrià Costa
L'Empresa Municipal de Transport (EMT) i Aparcaments Municipals de Tarragona (AMT) es fusionen. Així ho ha dictaminat el plenari d'aquest dimecres, amb 24 vots a favor i 2 abstencions.

El procediment es va iniciar al novembre de 2019, quan el nou govern va prendre aquesta decisió per aglutinar en un mateix ens les dues empreses municipals que donen cobertura al servei d'autobusos i als aparcaments -tant els soterrats com els de zones regulades. Tanmateix, el regidor Pau Pérez (PSC) ha assenyalat que ja s'ho van començar a plantejar al 2015, per part de l'anterior govern. Això li ha guanyat un retret de Dídac Nadal (JxTgn), quan ha afirmat que "una fusió de sis anys no es dona al sector empresarial".


Tot i la fusió, no es preveu que hi hagi retallades en el personal, sinó simplement optimització de recursos i gestió dels comptes de manera comuna. A banda d'aquesta fusió, també es preveu en un futur ajuntar l'Empresa Municipal de Desenvolupament Econòmic (EMDE) i l'empresa de mercats (ESPIMSA).

Aquest era un dels acords del nou govern signat amb la CUP. Segons la regidora Eva Miguel, la fusió de les dues empreses de mobilitat comportarà també l'estudi de la gestió directa del servei de lloguer dels patinets elèctrics.


Polèmica a la junta general



Malgrat el suport gairebé unànim durant el plenari a la fusió entre les dues empreses, quan ha tocat votar la fusió a la junta general de l'AMT i a la de l'EMT el govern s'ha endut un revés important quan li han tombat el tràmit. El motiu del vot contrari en bloc de tots els grups de l'oposició -que en aquesta nova etapa tenen majoria- és la composició dels consells d'administració, que consideren que no és proporcional a la representació al ple.


D'aquesta manera, segons assenyala Sandra Ramos, portaveu del PSC, tant els socialistes com el PP, Ciutadans i la CUP tenien només una cadira en el consell de la nova empresa fusionada, mentre que ERC en tenia 5, Junts 3 i En Comú Podem també tenia més representació de la que li pertocava.

Sobre aquesta qüestió, cap membre del govern local ha volgut atendre aquest mitjà de comunicació. Tot i així, l'alcalde Pau Ricomà ha reiterat el que ha expressat al ple, assenyalant que amb aquesta votació "es fa mal a la ciutat". A partir d'ara, l'executiu haurà de lidiar amb els grups de l'oposició i establir-hi més acords, si no es vol trobar amb el mur dels dos darrers plens. "Cap de les persones que avui ha fet aquest bloqueig es mereix estar en un govern de la ciutat", ha dit l'alcalde.

I és que segons Ricomà al cap de sis mesos calia ratificar al registre mercantil la fusió, un cop aprovats els comptes de les dues empreses municipals. Això no ha estat possible, per la qual cosa ara el govern estudiarà fins a quin punt queda aturada la fusió prèviament aprovada o caldrà que els tècnics reprenguin alguns dels tràmits.

Per la seva banda, Sandra Ramos afirma que el punt es podria haver passat al plenari sense encara fixar la distribució del consell d'administració. "Estan acostumats a no tenir la necessitat de parlar amb ningú que no sigui Junts i la CUP i els acaba passant aquest tipus de coses", afegeix Ramos, que recorda que la major part dels punts sí que reben el suport dels grups. En aquest sentit, Ramos no comparteix el discurs de l'alcalde, ja que "no poden vendre la imatge de bloqueig absolut, sinó de fiscalització". Al PSC no li "preocupa" la fusió perquè està aprovada i demanen "subsanar" els defectes de forma per tal que no impedeixi la fusió de l'EMT i l'AMT.

 

Participació