XARXES

Joves de l’Institut El Morell creen un joc de Youtube

L’objectiu és conscienciar sobre els riscos associats al mal ús de la tecnologia

per Redacció , El Morell, 4 de març de 2021 a les 11:57 |


L’alumnat de primer de batxillerat de l’INS El Morell, amb el suport de la regidoria d’Ensenyament del consistori municipal i en el marc de l’assignatura de Ciències pel Món Contemporani, ha desenvolupat un projecte singular que té per objectiu conscienciar la ciutadania sobre els riscos associats al mal ús de la tecnologia i la importància de prendre bones decisions.


El format escollit per divulgar el seu missatge és poc habitual: un joc estil “Tria la teva aventura” i inspirat en la sèrie distòpica Black Mirror, desenvolupat a la plataforma Youtube, on la persona jugadora pot prendre decisions que afecten el transcurs de la història.

De fet, l’assignatura fa servir un enfocament purament competencial i s’allunya del llibre de text per apropar-se a les dinàmiques de grup i els projectes. La seva professora, Susana Bujalance, descriu la metodologia com hands on, heads on, és a dir, mans ocupades, ments enceses. Així, aquest segon trimestre, l’alumnat va poder votar la unitat didàctica que treballarien. La guanyadora va ser Fake news i els riscos de la tecnologia. És en aquest marc que han creat el projecte TECHNOCHOICE – Conseqüències per YouTUBe, fent un joc de paraules que posa el focus en el procés d’elecció (choice) i en el fet que triar una opció o altra comporti moltes conseqüències, “conseqüències per un tub”.


Bujalance assenyala que “l’alumnat treballa gran quantitat de competències participant en aquest projecte i alhora aporten a la comunitat, es tracta d’un aprenentatge-servei.” Així, “primerament s’informen sobre la tecnologia en qüestió, els seus avantatges i possibles mals usos i, posteriorment, divulguen aquest aprenentatge en un format creatiu, interactiu i per tant captivador per al públic”, detalla.

Cookies, vídeos deepfake, assistents virtuals i cotxes autònoms són només algunes de les tecnologies de què l’alumnat ha creat històries distòpiques. “Aquest treball en grup té més feina de la que sembla”, exposa una de les alumnes participants, la Laia, ja que “són moltes hores de dedicació, però l’hem gaudit, hem rigut molt dissenyant-lo i, especialment, gravant les escenes”. “La veritat és que ens sentim molt orgulloses del resultat final. Volem que hi jugui tothom, i llavors s’adonaran que, sense voler, aprendran, igual que ens ha passat a nosaltres tot creant-lo”, afegeix.

 

Participació