Reportatge

Parlen els afectats per la Zona de Baixes Emissions: «Reduir la contaminació sí, però no així»

NacióSantCugat presenta el testimoni d'afectats per les restriccions de circulació a la ciutat per als cotxes més contaminants

per Anna Mira, Sant Cugat | 19 de març de 2021 a les 09:30 |
Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat. | Roger Navarro
Aquesta informació es va publicar originalment el 19 de març de 2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Comprar-se un cotxe nou o fer servir el transport públic. "Entre l'espasa i la paret". Així és com es troben molts conductors que no podran entrar al centre de Sant Cugat d'aquí a dos mesos. Aquest 1 de maig es posa en marxa la Zona de Baixes Emissions (ZBE), una mesura que restringeix la circulació per als cotxes més contaminants, tal com ja es fa a Barcelona des de l'any passat. Les restriccions contemplen també excepcions: no s'apliquen a persones amb necessitats especials o als camions que entrin al polígon de Can Magí. 


Cinc càmeres de videovigilància i un vehicle de la Policia Local seran els encarregats de controlar els accessos i durant els sis primers mesos s'avisarà als ciutadans. Serà a partir de l'1 de novembre quan s'imposaran multes d'un mínim de 100 euros per aquells que incompleixin la norma. L'horari d'aplicació de les restriccions serà de dilluns a divendres laborables de 7.00 a 20.00. 

La plataforma Repensem la ZBE va néixer a Sant Cugat el passat mes de maig quan es va aprovar de manera inicial la normativa. Des d'aleshores més de 90 persones i dues entitats s'han adherit al col·lectiu. NacióSantCugat ha parlat amb famílies i persones d'arreu de la ciutat que es veuen afectades per aquesta mesura i expliquen quines alternatives tenen sobre la taula. Totes asseguren que estan d'acord amb reduir la contaminació i posar en marxa mesures per aconseguir-ho, però coincideixen en dir que Sant Cugat no és Barcelona, ni pel que fa a les necessitats de reduir contaminació ni pel que fa a les alternatives de mobilitat que s'ofereix. 


Sense capacitat per un cotxe nou

La Clàudia Bell de 25 anys i el Guillem Romaní de 31 anys són una parella jove que viuen al centre de Sant Cugat i que no saben què faran quan la normativa entri en vigor. Tots dos tenen vehicles -un de l'any 1992 i l'altre del 2000- que no disposen del distintiu per entrar ni sortir del centre on resideixen. "No tenim la capacitat econòmica per comprar-nos un cotxe ara, els nostres encara funcionen bé", lamenta. Ella treballa a Manresa amb torns de matí, tarda o nit i assegura que l'opció d'aparcar el vehicle als afores de la ciutat "no és una opció" per després caminar de matinada fins a casa. "Comprar-me un patinet elèctric per anar del cotxe a casa és ridícul", especifica la Clàudia que tampoc ho veu com una alternativa. 


"Si el que volen és reduir la contaminació, fent més quilòmetres, contaminarem més"

En el seu cas, originari de l'Alt Penedès, fa un any que viu a Sant Cugat i ara es planteja marxar del municipi. "Al meu poble no arriba al transport públic i hi he d'anar sovint per feina o per veure la família", apunta. Aquesta parella assegura que estan a favor d'apostar per la sostenibilitat i "mirem bé on comprem" i diu que "si ha de pagar més impostos perquè el seu vehicle contamina més ho faria" però encara estan "digerint" la notícia i pensant què hauran de fer a partir del mes de maig. També és el cas d'un altre veí que viu al centre de la ciutat i que ha volgut mantenir-se en l'anonimat. En el seu cas té una furgoneta que fa servir de manera esporàdica per traslladar equips de música o instruments pels grups en els quals toca, a banda de la seva feina estable. "Si tinc un bolo a Lleida un divendres al vespre no podré arribar-hi". 

"No sé si el que volen és que vagi caminant o en tren amb una bateria", afegeix enfadat. Aquest santcugatenc assegura que ell fa tots els desplaçaments rutinaris a peu o en tren, també per moure's a Barcelona o per la comarca, però insisteix que la limitació de la ZBE dificultarà altres moviments, més puntuals per sortir de Sant Cugat. Afegeix que canviar-se el vehicle no és una opció perquè "econòmicament no m'ho puc permetre". Ell també és aficionat a la muntanya, per la qual fa servir el mateix vehicle, que no disposa del distintiu i argumenta que en lloc de marxar un divendres a la tarda estarà obligat a conduir unes hores de nit. 


Amb l'entrada en vigor de la ZBE una veïna de Coll Favà de 74 anys no podrà portar el seu nét a una escola de Rubí. "Jo tinc un cotxe de més de 20 anys quasi nou perquè el faig servir poc i gasta molt menys que un d'alta gamma". Ella assegura que haurà de buscar una alternativa per poder arribar de casa al seu cotxe, que haurà d'aparcar a l'estació de la Renfe perquè "no em puc endeutar amb la meva edat amb un cotxe nou", explica. "Jo visc a prop del monestir i només necessito fer l'avinguda Francesc Macià fins al pirulí per sortir de la ZBE", lamenta. "Entenc que s'hagin de fer coses per no contaminar, però aquesta mesura no és justa per a tothom", afegeix. 

Atrapats a la Rabassada 

Una altra de les problemàtiques de la ZBE que s'ha dissenyat a Sant Cugat afecta directament als veïns que viuen en zones pròximes a la carretera de la Rabassada com el cas de Jaume Bell que viu a la rambla de Can Bell o els seus veïns del passeig Calado o el carrer Gordi. En el seu cas només podran arribar a Sant Cugat fins al carrer de Sant Crist de Llaceres on hauran de deixar el vehicle, en algun dels pocs llocs per aparcar que hi ha, o pujar tota la Rabassada fins al Tibidabo i des d'allà baixar per la carretera de Vallvidrera. "Si el que volen és reduir la contaminació, fent més quilòmetres, contaminarem més", apunta.
 

Entrada de Sant Cugat des de la Rabassada. Foto: Roger Navarro


Aquest veí lamenta que des de l'Ajuntament es tirin endavant propostes noves però, en canvi, no s'hagi acabat la Ronda Sud, un vial que precisament hauria de connectar el carrer de Sant Crist de Llaceres amb l'avinguda de les Corts Catalanes i poder creuar el municipi per la perifèria sud, igual com es podrà fer per la Ronda Nord. En aquest sentit, durant la presentació de la posada en marxa de la ZBE l'alcaldessa, Mireia Ingla, va acceptar que caldria revisar l'accés per aquesta zona de la ciutat. 

A més, afegeix que molts dels veïns no disposen de vehicles amb els distintius, però "tots els cotxes funcionen i passen la ITV", explica. En el seu cas, a la família disposen de quatre cotxes, tots ells sense el distintiu de la DGT. "Ens veiem abocats a canviar-ne dos per seguir entrant a Sant Cugat". A més a més afegeix que tot i ser la primera urbanització de Sant Cugat datada de l'any 1906, "a Can Bell no tenim ni llum ni bus, ens tenen abandonats". 

Adéu al comerç del centre 

Com Jaume Bell, altres santcugatencs consultats per aquest mitjà se sumen a la reivindicació que "Sant Cugat no és Barcelona". Asseguren que ni pel que fa a dades de contaminació ni tampoc en relació amb l'oferta comercial. "A Barcelona a cada barri tens comerç de proximitat", explica una veïna de Valldoreix, que també ha volgut mantenir l'anonimat. Ella explica que té sis quilòmetres amb bicicleta fins a Sant Cugat. "No és viable si has d'anar a comprar, ja que al barri no hi ha massa oferta". Apunta que l'alternativa amb transport públic li suposaria una hora de camí per anar i una de tornada. 

"La gent optarà per anar als centres comercials perquè serà més fàcil arribar-hi i aparcar"

En el seu cas explica que va decidir vendre una furgoneta antiga quan va viure uns anys a Barcelona i comprar-se una bicicleta elèctrica per moure's. "A cada barri de Barcelona tens oferta comercial i si t'has de moure lluny, el transport públic arriba a tot arreu". En canvi, explica que a Sant Cugat no és així. "Jo tinc molta consciència per reduir la contaminació del medi ambient, compro el sabó a una botiga de Sant Cugat on tu portes l'envàs i te l'omplen, per no haver de consumir un plàstic més", explica. El mateix consideren altres veïns que viuen fora de la ZBE. "La gent optarà per anar als centres comercials en lloc de comprar al comerç de proximitat perquè serà més fàcil arribar-hi i aparcar". 

Falta d'alternatives

Diverses persones amb les quals ha parlat aquest mitjà coincideixen en argumentar que actualment no hi ha les alternatives necessàries per posar en marxa la ZBE a Sant Cugat. "Els pàrquings no estan adaptats i tampoc hi ha un servei d'autobús garantit", han manifestat els santcugatencs. "El meu veí treballa en un polígon industrial de Mollet del Vallès i s'hi posa aviat. Amb la ZBE quan torni al migdia haurà d'aparcar als afores i l'endemà, de matinada tornar a caminar fins al vehicle", apunta un dels santcugatencs. Barris com Valldoreix, La Floresta o les Planes el transport públic és insuficient, han denunciat. 
 

La Ronda Nord serà el límit per circular per fora de la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat. Foto: Roger Navarro

En aquest sentit, en diverses ocasions, el responsable de Mobilitat de l'Ajuntament, José Gallardo, ha explicat que el Consistori treballa de la mà de l'Àrea Metropolitana de Barcelona per enllestir diversos aparcaments dissuasius i també millorar el transport públic per facilitar la mobilitat de l'exterior, al centre de la ciutat. 

Horaris més flexibles 

Entre les queixes del veïnat santcugatenc hi ha els horaris establerts, d'acord amb l'ordenança que impedeixen circular als vehicles contaminants de dilluns a divendres de 7 h a 20 h. Una de les membres de la plataforma Repensem la ZBE considera que l'horari s'hauria de flexibilitzar, sobretot els divendres i els períodes de vacances. "Per anar de cap de setmana o marxar de vacances ens haurem d'esperar a les 20 h", lamenta. "A molts llocs de cap de setmana no arriba el transport públic", insisteix la jove de 31 anys. 


Tant ella com la seva parella tenen motos de més de 30 anys i un cotxe que tampoc disposa del distintiu de la DGT i demana que la normativa sigui més permissiva en relació amb els vehicles històrics. En el seu cas afirma que econòmicament podrien assumir un vehicle, però no creuen que hagin d'invertir els diners pel poc ús que li donen. 

Vehicles antics però poc contaminants vs. alta gamma 

Per la seva banda, un electromecànic d'una concessionària de la ciutat, que es troba a l'interior de la ZBE igual que altres mecànics, explica que amb la posada en marxa de la ZBE de Barcelona, els santcugatencs ja coneixen la normativa existent. A més a més també afegeix que la contaminació que hi ha a Sant Cugat prové majoritàriament de les autopistes que rodegen la ciutat com la C-16 o l'AP-7 i no tant del trànsit rodat a l'interior del municipi. 
 

La distinció de la DGT no estipula la contaminació del vehicle sinó l'any de fabricació. Foto: Roger Navarro


Però "que un cotxe pugui entrar o no a Barcelona o a Sant Cugat no s'ha decidit a partir de les característiques tècniques del vehicle, sinó a partir de la data de matriculació", critica el tècnic. En aquest sentit avisa que a partir d'ara, "ens trobarem casos de cotxes de gasolina matriculats abans del 2000 i dièsel previs al 2006 que contaminen molt menys que d'altres més nous". Segons ell, la normativa no té "cap mena de sentit, ja que es basa en la data de matriculació i no pels nivells de contaminació dels cotxes".

També alerta que molts vehicles d'alta gamma incorporen un petit motor híbrid que "és poc útil" -perquè de seguida el vehicle necessita tirar de gasolina o dièsel-, però que permet tenir l'etiqueta de la DGT per entrar a la Zona de Baixes Emissions. Així, assegura que pels carrers de Sant Cugat "veurem circular cotxes nous de 450 cavalls amb alts índex de contaminació" mentre que vehicles de fa 20 anys no podran circular, independentment de si contaminen més o menys".

 

Participació