Medi ambient

La #RevoltaEscolar aterra amb força a Sant Cugat

Una acció a nivell nacional que ja compta amb més d'una seixantena d'escoles adherides arreu de Catalunya

per Sergi Baixas , Sant Cugat, 26 de febrer de 2021 a les 18:29 |
Una desena d'entitats locals també han donat suport a la marxa | Sergi Baixas
Marxa pels carrers de Sant Cugat per "recuperar la ciutat" en el marc del moviment #RevoltaEscolar. Aquest divendres a la tarda, dotzenes de famílies han omplert els carrers de la ciutat vallesana per tornar a prendre "l'espai que s'estan quedant els cotxes i recuperar l'espai públic i aire net pels habitants; perquè ens hi va la vida!". 

Els col·legis Joan Maragall i Collserola s'han adherit a aquesta iniciativa de nivell nacional i que ja suma a més d'una seixantena d'escoles arreu del país per reivindicar entorns escolars més segurs i menys contaminants. En ambdós centres, a la sortida de l'escola, les famílies i infants han tallat el Passeig de Sant Magí i el carrer Abat Escarré durant prop de mitja hora per reclamar entorns escolars més segurs.

  No obstant això, la iniciativa pretén anar "molt més enllà" i ser la "punta de llança del canvi". El moviment, que ha marxat pel centre de la ciutat fins a l'Ajuntament, també exigeix que es posin en marxa polítiques "que siguin realment efectives davant la crisi global mediambiental i amb un plantejament a llarg termini". Apunten que les solucions a curt, aïllades i sense anar acompanyades d'una pedagogia i alternatives al vehicle privat, sovint són "poc útils i rebutjades per la societat".


Per aquest motiu, amb el suport de les entitats locals Assemblea del Clima, Assemblea de la Bici, Fridays For Future, Teachers For Future, Bikevidrera, Som Mobilitat, Extincion Rebellion, Xarxa d'Economia Solidària i Families For Future, han presentat un llistat de "demandes clares i concretes" a l'alcaldessa Mireia Ingla per revertir aquesta situació. 

Demanen que s'impulsi un model de ciutat que prioritzi les persones i la mobilitat justa i sostenible envers l'ús del vehicle privat; i això passa per pacificar els carrers limítrofs a les escoles amb més actuacions d'urgència. Consideren que cal subvencionar i potenciar el transport públic i que sigui gratuït o molt més barat per oferir alternatives reals al model vigent; i construir una infraestructura ciclista segura, en calçada, segregada i ample, amb carrils unidireccionals de dos metres i bidireccionals de tres metres.


Per altra banda, també remarquen la importància de crear un pla pedagògic sobre la crisi climàtica adreçat al conjunt de la ciutadania i emplacen al tripartit a fer front a l'emergència climàtica amb mesures "més ambicioses i concretes". 

Des del govern de Sant Cugat, una vegada acabada la reunió amb els organitzadors, han valorat molt positivament aquest tipus d'accions que ajuden a que la ciutadania prengui més consiciència davant del repte climàtic. Pel que fa a les reclamacions assenyaldes en el manifest, la Comissionada per l'Emergència Climàtica Alba Gordó assegura que ja s'està treballant en aquesta línia en relació a la pacificació dels entorns escolars i ha defensat el nou Pla d'Acció Local d'Emergència Climàtica presentat aquesta mateixa setmana. 


Els participants animen a la resta d'escoles i AFES de la ciutat a sumar-se a la Revolta Escolar i a declarar l'emergència climàtica als propis centres educatius, com ja ha fet la Joan Maragall amb la participació dels infants com a motor de canvi. Des del moviment, avisen que fins que no s'implantin mesures reals cap a un model de ciutat més sostenible, seguiran sortint al carrer cada dos divendres.   


El moviment arriba per primer cop a Sant Cugat des que es va iniciar el passat mes de desembre a Barcelona. Actualment, aquest ja compta amb més de 63 escoles adherides i 52 talls de carrers repartits en diferents escoles dels municipis de Barcelona, Badalona, Sabadell i Sant Cugat, que es manifesten cada 15 dies per reclamar més salut als espais i entorns educatius.  

 

Participació