«#SBDCoeduca», l'antítesi sabadellenca del pin parental

El projecte, sorgit del Pressupostos Participatius de 2019, difon la perspectiva de gènere i la no discriminació per sexe a quatre centres de la ciutat

Dues alumnes entrant a l'Escola Enric Casassas
Dues alumnes entrant a l'Escola Enric Casassas | Juanma Peláez
10 de febrer del 2020
Actualitzat a les 10:03h
En plena discussió per la voluntat d’expandir el pin parental, un terme encunyat per l’extrema dreta de Vox, que com defineix la mateixa formació és una campanya contra “l’adoctrinament de la ideologia de gènere” a les escoles “en contra dels principis morals dels pares”, a Sabadell s’ha dut a terme un projecte pioner contra “tota forma de discriminació”: “#SBDCoeduca”. És a dir, l’antítesi d’aquesta iniciativa del partit de Santiago Abascal.
 
A través de la formació i l’acompanyament, tant alumnes com a docents, s’ha introduït, entre d’altres coses, la perspectiva de gènere, la gestió de la diversitat i la no discriminació per raó d’orientació sexual a les aules. Una terminologia que ha entrat a les escoles Enric Casassas i La Trama i als instituts Ribot i Serra i Ca n’Oriac. En total, 1.470 alumnes, 115 professors, 80 familiars i 30 professionals dels serveis de menjador. Els estudiants han dut a terme tallers per tractar de sexualitat, el coneixement del propi cos, les relacions d’afecte i estima, la LGTBIfòbia i menors transgènere, entre d’altres temàtiques.
 
Tal com explica la coordinadora del projecte #SBDCoeduca de Ca l'Enredus-Actuavallès, Alba Barbé, la voluntat és “promoure el compromís i responsabilitat social de la ciutadania, centres educatius, agents socials i institucions, en l’erradicació de la permissivitat social en que compten les violències de gènere”, així com fer de Sabadell un municipi “compromès en la co-creació de polítiques educatives i anti-discriminatòries”.
 
Bona acollida
 
Els quatre centres han posat una bona nota aquesta iniciativa. “Ens ha obert la mirada i és un tema que no podem obviar”, reflexiona la directora de l’Institut de Ca n’Oriac, Eulàlia Cervera. Un projecte que va aterrar al centre desprès que s’aprovés per votació. Cervera assegura que “ha agradat tant que els alumnes el van escollir per un projecte global” que van titular, “Asimetria, amb les lletres A i E mogudes”. Detalla que “els nanos s’han endinsat en la sexualitat a l’esport, el paper de la dona a la història, LGTBI i els estereotips”, entre d’altres.