​Escoles (no del tot) inclusives

«Les escoles generalment donen per suposat que les famílies estan formades per un pare i una mare»

per Isàvena Opisso, 11 de març de 2021 a les 08:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 11 de març de 2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Falta poc perquè s'iniciï la preinscripció escolar, i aquests dies les xarxes socials van plenes de vídeos sobre escoles que sovint parlen de diversitat i d'inclusió. Però si analitzem fins a quin punt es compleixen aquests objectius, podem veure que en molts casos molts centres estan lluny de poder-se autoetiquetar com a inclusius especialment si analitzem els formularis.

Els formularis d'autorització que les escoles fan arribar a les famílies generalment a principi de curs massa sovint donen per suposat que les famílies estan formades per un pare i una mare i sol·liciten explícitament les dades i la signatura del pare i de la mare. Aquesta suposició està lluny de la realitat, on trobem famílies d'acollida, famílies formades per dues mares o per dos pares o infants que estan sota la tutela d'un familiar que no és ni el seu pare ni la seva mare, com poden ser uns avis o uns tiets.


Massa sovint quan surt el tema de la manca de formularis inclusius, apareix gent que defensa l'escola argumentant que no estan fets de mala fe, sinó que l'escola tal o l'escola qual no havia caigut que podia haver-hi famílies que no s'hi sentissin representades.

Però en els temps actuals ja no hi ha excusa que valgui, són nombroses les famílies i entitats que setembre rere setembre posem damunt la taula l'evidència que la societat actual està formada per una diversitat de models familiars. Tampoc és excusa no saber com fer un formulari que contempli la diversitat familiar, ja que des de fa uns mesos l'Àrea per a la Igualtat de tracte i no-discriminació de persones LGBTI de la Direcció General d'Igualtat de la Generalitat de Catalunya ha publicat al seu web models d'impresos per a les autoritzacions de les famílies dels centres educatius que poden servir de guia per tal de dur a terme formularis inclusius als centres educatius.


Ara toca que totes les persones responsables centrin la mirada i modifiquin un mot per deixar de tenir un formulari on hi ha famílies que s'hi senten excloses. Esperem que al proper inici de curs totes les famílies puguem signar els papers de l'escola sentint-nos incloses, i a les properes portes obertes puguem parlar de debò d'escoles inclusives.

 

Osona.com estrena butlletí setmanal
Vols rebre els apunts imprescindibles de la setmana a Osona?

Subscriu-te aquí gratuïtament

 

Isàvena Opisso
Osonenca, bibliotecària de professió i vocació, amant de la música clàssica i l’òpera, defensora del transport públic i els serveis públics, activista pels drets socials i per la llibertat de les persones.
23/06/2022

Una nova piscina per Vic

13/05/2022

​Un nou espai en un barri mancat d'espais

15/03/2022

​L'escola que volem

28/01/2022

​Vic no tolera les violències masclistes ni LGTBIQfòbiques

30/11/2021

Escoles sense biblioteca

21/10/2021

​L'espai públic per a tothom

15/07/2021

El Lleó de Vic, orgull del barri del Remei

20/05/2021

​Cal un nou aparcament al centre històric de Vic?

20/04/2021

​Transformar la ciutat a cop de pedal

11/03/2021

​Escoles (no del tot) inclusives

Participació