Les escoles Vedruna es troben a Vic en una jornada per la detecció precoç dels trastorns de l'aprenentatge

La trobada, de caràcter divulgatiu i convocada per la Fundació Vedruna Catalunya Educació amb la col·laboració de l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona, va reunir més de 300 persones

Més de 300 persones participen en una jornada divulgativa a Vic convocada per la Fundació Vedruna i l'Hospital Sant Joan de Déu.
Més de 300 persones participen en una jornada divulgativa a Vic convocada per la Fundació Vedruna i l'Hospital Sant Joan de Déu. | Laura Mor
Osona.com
07 de febrer del 2024
Actualitzat a les 15:19h
El passat dissabte va tenir lloc a Vic una trobada de caràcter divulgatiu convocada per la Fundació Vedruna Catalunya Educació amb la col·laboració de l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona. Van assistir-hi les AMPES de les escoles Vedruna, equips de psicopedagogs dels 37 centres de la institució, els equips directius i un conjunt d'experts en disfuncions del neurodesenvolupament.

L'objectiu de la jornada, que va aplegar més de 300 persones a l'escola Vedruna Escorial de la capital d'Osona, era posar èmfasi en la necessitat d'una major col·laboració de tot el sistema educatiu per a la detecció precoç dels trastorns de l'aprenentatge.

Una desena de professionals sanitaris, de l'àmbit de la neurologia i la psicologia pediàtrica descrivien els principals trastorns del neurodesenvolupament, com són la dislèxia i el trastorn del llenguatge, la discalcúlia, el trastorn d'espectre autista o les altes capacitats. Les diverses ponències van aportar elements per facilitar la comprensió d'aquesta realitat a casa i a l'aula i per millorar-ne l'acompanyament. D'altra banda, també es van facilitar eines per reflexionar sobre el benestar i l'aprenentatge en l'entorn escolar des de la perspectiva de la sociologia.


La necessitat de caminar junts

Els ponents van coincidir en la importància del diàleg entre famílies, escola, professionals sanitaris i el món de la recerca per procurar el benestar d'infants i joves i garantir que tinguin una escolarització reeixida.

Justament, famílies que han viscut aquesta realitat van introduir les sessions temàtiques de la jornada. Des de les primeres sospites, passant pel diagnòstic, les pors i l'acceptació, el treball conjunt amb els especialistes i el diàleg i l'acompanyament permanent de l'escola per a compartir pautes i criteris d'actuació, així com la satisfacció de veure el creixement personal i acadèmic dels infants.

"Som, decididament, escoles obertes i inclusives, acollim alumnes diferents, amb capacitats i aptituds diverses", va recordar Montserrat Espinalt, presidenta de la fundació que agrupa les 37 escoles Vedruna de Catalunya.
 

Montserrat Espinalt, presidenta de la Fundació Vedruna. Foto: Laura Mor


En la benvinguda va descriure l'Itinerari Psicopedagògic que comparteixen com a xarxa i en va explicar l'objectiu: "Volem acompanyar el creixement personal adaptant-nos a les capacitats i a les possibilitats de cadascú". L'itinerari inclou actuacions vinculades a la detecció precoç, proves de capacitats i acadèmiques; activitats de tècniques d'estudi i de cohesió de grup i també orientació professional dels alumnes.

Ja fa més de deu anys que la Fundació Vedruna Catalunya Educació va signar un conveni de col·laboració amb l'Hospital Sant Joan de Déu per avançar el diagnòstic d'aquests trastorns d'aprenentatge en edats primerenques. Les escoles Vedruna han incorporat el cribratge a segon curs d'Educació Primària amb el programa Mind Escoles i més recentment han creat conjuntament unes eines de cribratge per a l'etapa d'Educació Infantil.

Aquest fet ha permès dotar els mestres d'un major coneixement dels seus alumnes i adaptar de seguida la forma de treballar a l'aula. Aquestes pràctiques, a llarg termini, milloren el rendiment acadèmic dels alumnes, redueixen les taxes d'abandonament i de fracàs escolar i comenten l'autoestima d'infants i joves.
 

Elisabet Franquesa, regidora d'Educació de l'Ajuntament de Vic durant la jornada convocada a l'escola Vedruna Escorial. Foto: Laura Mor


Així ho van explicar l'equip que lidera el programa a l'Hospital Sant Joan de Déu. El psiquiatre Miquel Casas i la psicòloga Rosa Bosch defensen la necessitat de fer recerca a les escoles, tal com han pogut implementar en aliança amb les escoles Vedruna. Van recordar que un de cada cinc infants té algun trastorn del neurodesenvolupament: un factor de risc que cal abordar amb polítiques educatives encaminades a una major detecció i diagnòstic.

En aquest sentit, l'experiència de Vedruna és pionera a Catalunya. Casas va posar també com a exemple positiu el cas de França, on la detecció precoç ja ha esdevingut, recentment, una política d'Estat. A casa nostra, també s'està estenent en altres àmbits i institucions. Així ho va apuntar la regidora d'Educació de l'Ajuntament de Vic. Elisabet Franquesa va descriure la necessitat d'universalitzar aquestes eines i va explicar com ja les estan implementant en aquesta ciutat gràcies a la col·laboració de Sant Joan de Déu.
Arxivat a