Centres educatius de Manlleu s'adhereixen al programa Escola i Universitat de la UVic-UCC

Els alumnes es desplacen a la Facultat d'Educació per portar-hi a terme propostes didàctiques preparades i impartides pels estudiants del Grau de Mestre, amb l'objectiu que aquests aprenguin a construir la seva identitat com a docents

Un estudiant del Grau de Mestre amb alumnes de l'Escola Vedruna de Manlleu.
Un estudiant del Grau de Mestre amb alumnes de l'Escola Vedruna de Manlleu. | UVic-UCC
Osona.com
08 de desembre del 2023
Les escoles Vedruna, Quatre Vents, Casals Gràcia, Puig Agut i l'Escola d'Adults CFA Martí i Pol són els centres educatius de Manlleu que s'han adherit al programa Escola i Universitat (EU) que impulsa la Facultat d'Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, on ja participen també escoles de Vic i Gurb. D'aquesta manera, els alumnes es desplacen a la UVic-UCC en diverses ocasions durant un semestre per portar-hi a terme les propostes didàctiques que preparen i imparteixen els estudiants de metres. En aquesta línia, i per fer-ho possible, l'Ajuntament de la capital del Ter i la Universitat signaran aquest curs un conveni de col·laboració per facilitar el transport dels nens i les nenes.

El programa EU promou que la relació entre l'acadèmia i l'exercici professional tingui lloc a les aules i laboratoris especialitzats de la Facultat, una línia estratègica impulsada pel deganat amb l'objectiu de vetllar per una formació de qualitat i oferir un context d'aprenentatge real.

De fet, el curs passat aquestes mateixes escoles de Manlleu van entrar a formar part del programa de Mentoratge i Identitat Docent (MID) que permet que estudiants de primer curs del grau en Mestre puguin destinar una jornada lectiva cada setmana durant tot el curs en un d'aquests centres educatius. El propòsit principal és que els alumnes aprenguin a construir la seva identitat com a docents amb l'ajut d'un tutor a l'aula real. Aquesta iniciativa també inclou el desenvolupament de seminaris amb professorat de la UVic-UCC i mestres de les escoles per tal de definir com es pot millorar l'acompanyament als futurs mestres.
 

Ensenyament responsiu

L'ensenyament responsiu és una manera de plantejar-se la docència en què els coneixements, les idees i els raonaments dels nens i nenes que aprenen se situen en un primer pla durant el procés d'aprenentatge i assumeix que la construcció del nou coneixement només és possible si es fa des de les idees dels infants.

Tot i que no existeix una metodologia específica, la recerca efectuada en aquest àmbit ha permès identificar un seguit d'estratègies que poden ajudar els docents a actuar d'una manera més responsiva i menys transmissible. Així i tot, l'ensenyament responsiu no deixa de ser un repte per a la majoria dels docents, especialment per als que estan en formació. En aquest sentit, el Grup de Recerca en Construcció de Coneixement (GRECC) de la UVic-UCC ha liderat el projecte d'elaboració d'una guia d'Orientacions per introduir l'ensenyament responsiu a la formació inicial de mestres, en el marc del projecte competitiu L'escola a la Universitat: un nou context per aprendre a fer de Mestre iniciat el 2020 i culminat el juliol de 2023.

Gràcies al programa Escola i Universitat s'han pogut constatar les dificultats que tenen els futurs mestres per aplicar metodologies més constructives a l'hora d'ensenyar. Per aquest motiu, el grup de recerca ha demanat un altre ajut dins la convocatòria ARMIF, el qual ja ha estat concedit, per provar algunes eines i recursos que poden ajudar els futurs docents a aprendre a guiar la construcció de coneixement a través del diàleg a l'aula.
Arxivat a