El col·lectiu
Batec, presentat aquest dimecres en societat en un acte a l'Arc de Triomf de Barcelona, ha convocat una "
vaga de pagaments" a
Renfe a partir de l'11 de maig. Sota el lema "Si Madrid no paga, no paguem!", aquesta plataforma està formada per persones vinculades a diversos espais polítics, entitats diverses, caus i esplais, i denuncia que l'estat espanyol és a la cua d'Europa en despesa pública en infraestructures de transport. "Que la Renfe a Catalunya sigui un desastre no és una casualitat", han dit els portaveu.
L'acció d'avui ha consistit en
obrir l'estació d'Arc de Triomf per entrar-hi sense pagar. Ho han compartit a través de les xarxes socials:
Batec vol visibilitzar el malestar de bona part de la societat que utilitza Renfe diàriament. Les dades són clares: des de 2008 l'Estat ha executat
menys del 14% de les inversions d'Adif i Renfe a Catalunya, tant amb governs del
PP com del
PSOE. "Reiteradament han incomplert els acords amb Catalunya", han dit a través de Twitter. Tot plegat, mentre la inversió a Madrid es dispara. "S'hi ha invertit el triple de diners destinats a millorar les infraestructures de Renfe", apunten des de Batec.
Per això, volen que els usuaris de Renfe duguin a terme una "vaga de pagaments" a partir de la setmana que ve, per tal de pressionar perquè
es compleixin els acords i els pressupostos previstos a Catalunya. Aquesta acció de desobediència civil arriba després d'un increment dels incidents a Renfe pels retards continuats a
Rodalies i un creixent malestar entre els usuaris, que s'ha fet palès especialment a les xarxes. L'acció, que per ara és indefinida, recorda al "No vull pagar", una campanya contra els peatges d'ara fa deu anys.
Inversions que triguen
Les inversions promeses en el Pla de Rodalies de l'Estat arriben a poc a poc. Malgrat que el compromís és destinar-hi
5.630,3 milions entre 2020 i 2030, Adif i Renfe havien gastat a finals de l'any passat escassament 491,6 d'aquests milions,
el 8,7% del total. Així ho admet el govern espanyol en resposta escrita al diputat del PDECat
Ferran Bel, que va registrar una bateria de preguntes en relació a l'execució en la xarxa ferroviària.
Segons les dades lliurades per l'executiu central, la inversió realitzada per Adif fins al setembre de l'any passat va pujar a
428,7 milions, mentre que la de Renfe, fins a l'octubre, va arribar als
62,9 milions. El Pla de Rodalies va ser presentat el desembre del 2020, malgrat que ja incorporava despeses executades durant aquell any, i la "pluja de milions" compromesa no estava detallada per anualitats.
Madrid es dispara
Adif i Renfe tenien pressupostades el 2021 inversions per valor de
969,5 milions a Catalunya i 250,8 milions a Madrid, però
ara calculen que acabaran gastant-ne 463 milions a Madrid i 277,8 milions a Catalunya. Les tornes s'hauran girat si no canvia molt el rumb aquests darrers mesos. L'únic territori on també s'haurà gastat més del pressupostat seria Navarra (153,8%), tot i que amb una quantitat total molt modesta, de 6 milions d'euros, mentre que els nivells de compliment són també elevats a Castella i Lleó (96,3%) i Castella-la Manxa (77%). Per sota de Catalunya, en canvi, només es trobaria Extremadura (11,6%) i La Rioja (24,5%).
Osona.com estrena butlletí setmanal
Vols rebre els apunts imprescindibles de la setmana a Osona?
Subscriu-te aquí gratuïtament