​Tret de sortida a la pionera empresa pública de gestió de l'aigua d'Osona

Onaigua, del Consell Comarcal, es posarà en marxa l'1 d'abril i arribarà a unes 11.400 llars de Torelló, Sant Vicenç, Sant Julià, Balenyà, el Brull i Sobremunt

Signatura del conveni de delegació d'Onaigua entre els ajuntaments i el Consell Comarcal d'Osona.
Signatura del conveni de delegació d'Onaigua entre els ajuntaments i el Consell Comarcal d'Osona. | Adrià Costa
18 de març del 2022
Actualitzat a les 17:58h
"Avui és un dia molt important pel Consell Comarcal". D'aquesta manera, el president Joan Carles Rodríguez ha encetat l'acte per formalitzar la delegació del servei d'aigua en baixa i de clavegueram dels ajuntaments de sis municipis d'Osona al Consell Comarcal. A partir de l'1 d'abril, doncs, l'empresa pública de gestió de l'aigua, Onaigua, farà arribar l'aigua a l'aixeta als veïns de Torelló, Sant Vicenç de Torelló, Sant Julià de Vilatorta, Balenyà, el Brull i Sobremunt.

Aquest model és pioner a Catalunya. "És el primer Consell Comarcal que l'implanta", ha dit Rodríguez, subratllant que, tot i que ha costat arribar fins aquí, és "un model molt sòlid jurídicament". Aquest servei arriba després dels tràmits d'aprovació als plens de cada municipi, el període d'exposició pública i la desestimació de les al·legacions, moltes de les quals va presentar Sorea (ara Agbar).

Més bona relació amb Agbar
Preguntat per les impugnacions que havia fet la companya d'aigua, Rodríguez ha explicat que hi ha hagut una paralització dels contenciosos. "Inicialment, hi va haver molta bel·ligerància", però hi ha hagut "un punt d'inflexió". En aquest sentit, el vicepresident Carles Banús ha afegit que s'han "suavitzat les relacions".

De fet, s'han fet diversos contractes de servei amb aquesta companyia de l'aigua i d'altres (Aigües de Catalunya i Aigües Vic), com les analítiques o els serveis de neteja dels dipòsits. "S'han fet contractes de servei en funció d'aquestes especialitats", ha afegit el vicepresident.

Per la seva banda, Èric Sibina, alcalde de Sant Vicenç i conseller delegat del cicle de l'aigua al Consell Comarcal, ha puntualitzat que els temps de contracte són d'un o dos anys amb l'objectiu que Onaigua vagi agafant "musculatura" i pugui prestar aquests serveis en un futur.

Aquesta posada en marxa significa que en aquests municipis -excepte Sobremunt i el Brull que s'autogestionaven- Agbar deixarà d'operar-hi directament.

Una oportunitat més democràtica
La nova empresa "dona resposta a la diversitat territorial d'Osona i el Lluçanès amb una empresa pública", ha explicat el president, destacant que dona servei al municipi més petit del Lluçanès -Sobremunt-, fins al tercer més gran d'Osona -Torelló-.

Des del Brull, el seu alcalde Ferran Teixidó ha subratllat que "és una oportunitat", tant per al municipi com per la nova empresa. Des de Torelló, l'alcalde Marçal Ortuño ha apuntat que és "essencial" poder gestionar l'aigua des dels serveis públics i que cal demostrar quins són "els avantatges" de fer-ho amb aquest model de gestió.

Sibina ha afegit que és un exemple de "democratització" i una manera de tenir "més control" i de forma "més justa i pública". "Estem segur que aquesta arrencada és un projecte d'èxit i tanca el cicle de l'aigua al Consell Comarcal".

25.000 osonencs i molts altres de potencials
Aquesta empresa inicialment donarà servei a 25.000 osonencs, unes 11.400 llars d'aquests sis municipis. Des de l'ens asseguren que s'ha fet tot el possible perquè els usuaris notin el menys possible el canvi d'operadora. Així, quan els arribi la nova factura -com fins sempre- només hagin de veure que el logotip ha canviat i ara hi consta Onaigua.

L'empresa començarà d'entrada amb una plantilla de set treballadors (entre els quals hi ha la gerent, Maria Planells; dues administratives; i quatre operaris) i amb el suport de l'equip tècnic i de serveis del Consell Comarcal. El Consell d'Administració d'Onaigua està presidit per Carles Banús (vicepresident primer del CCO) i compta amb representants de tots els partits polítics. Un dels principals reptes de la nova empresa és millorar el servei d'atenció al client.

De moment, hi ha sis municipis que operaran amb aquest servei i es preveu que n'hi hagi d'altres, pendents d'acabar la concessió. Per exemple, Tavèrnoles està ultimant els tràmits. Des del Consell Comarcal, Sibina ha subratllat que aquesta "taca d'oli s'estendrà a altres pobles de la comarca", que ja els ho han manifestat.

Arxivat a