Vic reobre un renovat Rebost Solidari que aposta per un model més digne

El sistema actual va en funció de punts i l'usuari pot escollir el producte segons les seves necessitats

El Rebost Solidari de Vic
El Rebost Solidari de Vic | Adrià Costa
16 de juny del 2020
Actualitzat a les 16:02h
Aquest juny s'ha reobert el Rebost Solidari de Vic amb un model més digne. Així ho ha explicat l'alcaldessa Anna Erra en la presentació d'aquest matí, destacant que amb el nou model no es dona una visió "tan assistencialista i benèfica, sinó que els usuaris tenen la possibilitat de poder triar i escollir els productes com si anessin el supermercat".

Erra també ha destacat el "treball amb xarxa" entre l'Ajuntament i les entitats socials impulsores del Rebost Solidari -Càritas Arxiprestal i Creu Roja- i ha declarat que "amb la nova pandèmia i crisi que han fet augmentar les necessitats, Vic ha sabut donar resposta".

"Volem atendre les persones en situació de vulnerabilitat des de la dignitat", ha destacat la regidora de Benestar i Família Núria Homs. En aquest sentit, ha explicat que "hem de fugir de models assistencials i benèfics, cap a models que empoderin les persones i que tinguin autonomia per prendre les seves decisions". Segons Homs, el nou sistema planteja que l'usuari siguit molt més autònom.
 

López, Erra i Homs, després de la presentació. Foto: Adrià Costa


Per la seva banda, el president de la Creu Roja Carles López ha explicat que el nou sistema està encarat "com una botiga familiar de proximitat". En aquest sentit també ha reiterat que és un model "més digne" i més "acollidor". Des de Càritas Arxiprestal, Jeroni Vinyet ha destacat que des de les entitats i ajuntament es fan revisions seguides "pel món canviant que tenim".

Tot i el pocs dies de funcionament del nou rebost, Vinyet ha valorat positivament el nou model que aposta per la "dignificació". Tots els representants han fet un agraïment als voluntaris que hi col·laboren. Hi ha una cinquantena de places setmanals per al voluntariat.

"Un carro adaptat a les necessitats"

Fins ara els usuaris del Rebost Solidari arribaven i es trobaven uns carros de compra preparats amb menjar -provinents de donatius d'empreses, particulars o la Unió Europea-. "La diferència és que ara la gent s'hi posa el que vol en funció de la puntuació que donen des de Serveis Socials", ha explicat Homs, remarcant que "tothom surt amb un carro diferent adaptat a les necessitats de la família". Per tant, també s'evita que es llencin o es facin malbé aquells aliments que no s'acaben consumint.

La puntuació va entre 30 i 60 punts, en funció del nombre de persones que integren la família i les necessitats. Cada producte costa un punt majoritàriament, però els menys nutritius -com brioxeria industrial o llaminadures- en tenen dos. Al centre del rebost, hi ha les minves dels supermercats, és a dir, aquella fruita i verdura que tot i estar macades són aptes per al consum. "Això no té punts", ha remarcat la regidora.
 

La part central del Rebost Solidari de Vic. Foto: Adrià Costa

 

El voluntari també hi juga un paper important, ja que fa un acompanyament i pedagogia sobre l'alimentació a l'usuari, sobretot aquests primers dies per explicar-los el funcionament.

600 famílies ateses

El Rebost Solidari s'havia de posar en marxa a l'abril, però l'esclat de la pandèmia va aturar-ne la reobertura. D'ençà que es va crear el 2013, el servei ha atès unes 800 famílies. Actualment s'està al voltant d'unes 600. Tal com ha explicat la coordinadora de Creu Roja Osona Mar Espadaler s'ha posat el comptador a zero i alhora hi ha altres recursos alimentaris disponibles com les beques menjador o les targetes moneder.

D'altra banda, tal com ha explicat Espadaler, ara també hi haurà una revisió de les famílies en funció de les necessitats que tenien, ja que fins ara, per exemple, no es tenia en compte si alguns dels cinc membres de la família treballava o no.

"L'objectiu d'aquests recursos és que siguin finits" ha dit la regidora Homs. Tot i situacions d'excepció, "les propostes tenen una temporalitat. Aquests acompanyaments hi han de ser però amb la visió temporal que se'n surtin de forma autònoma". "Volem que vinguin a serveis socials, però que marxin empoderats per no perpetuar situacions", ha conclòs.

Augmenta l'ajuda alimentària durant la pandèmia

Tot i aquestes 600 famílies, Vinyet ha explicat que hi ha hagut un increment d'entre un 20 i 25% de famílies que han demanat ajuda alimentària a Càritas, tant pel que fa a Rebost Solidari com a Menjador Social, que actualment està concentrat al Seminari amb la col·laboració de l'Ajuntament de Vic.


​​
​​
​​
Arxivat a