El cas de Baltimore no és nou: els grans accidents de vaixells al llarg de la història moderna

El Dali xoca amb el pont més gran de la ciutat nord-americana i provoca l'esfondrament de l'estructura, en una tragèdia que recorda desenes de situacions similars al mar i en zones costaneres

Quatre de les grans tragèdies marítimes dels darrers temps
Quatre de les grans tragèdies marítimes dels darrers temps | Nació
Victor Rodrigo
26 de març del 2024
Actualitzat a les 14:31h
Un vaixell ha xocat de manera violenta amb un dels pilars del pont més gran de Baltimore, als Estats Units, provocant que s'esfondrés bona part de l'estructura. A causa de l'accident, desenes de vehicles i persones que eren al pont han caigut a l'aigua, provocant una catàstrofe de la qual encara es desconeixen les víctimes totals.
  Des dels serveis d'emergència de la ciutat i de l'estat de Maryland treballen per rescatar persones i trobar-les al voltant de les runes. Aquest accident naval, molt vistós gràcies a les imatges d'una càmera del port de Baltimore que ha captat l'impacte, se suma a una llarga llista de sinistres al mar que van generar molt rebombori i, en els casos més greus, una ingent quantitat de víctimes mortals.

Diversos casos són molt coneguts, com el del Titanic o el Costa Concordia, però d'altres han quedat enrere en la memòria de la humanitat, que ha anat millorant els seus sistemes de vigilància i control per evitar aquesta mena d'accidents. Encara que les autoritats de Baltimore segueixen investigant les causes del sinistre que ha protagonitzat el Dalí, la prioritat és intentar salvar el màxim de vides possibles.

El naufragi del Costa Concordia

És un dels casos més sonats, amb especial seguiment per la premsa. El 13 de gener del 2014 va naufragar a pocs metres de l'illa italiana de Giglio per culpa d'una maniobra arriscada del seu capità, Francesco Schettino. El creuer de luxe es va estampar contra unes roques, que van fer un forat de 70 metres a la zona lateral del vaixell i va quedar escorat en una posició surrealista. Per culpa d'aquesta maniobra, van morir 32 persones dels 4.229 passatgers que hi viatjaven i la tripulació de 1.023 persones més. El capità i el primer oficial del creuer de luxe van ser arrestats per la seva responsabilitat. Hi viatjaven 177 espanyols.
 

El Costa Concordia, després d'encallar Foto: Europa Press

El desastre de l'Exxon Valdez

Considerat un dels pitjors desastres mediambientals viscuts al segle XX, el naufragi de l'Exxon Valdez, un petrolier amb una càrrega de 41 milions de litres de cru de petroli, va suposar una tragèdia monumental. El 24 de març de 1989, el vaixell va encallar contra un dels esculls de corall més coneguts d'Alaska i va esquerdar bona part del casc. Es van abocar 37.000 tones d'hidrocarburs. En conseqüència d'aquest accident, que va suposar un repte gegant per a tots els serveis d'emergències locals, nacionals i internacionals, Estats Units va aprovar una llei mediambiental de control d'aquesta mena de vaixells per evitar accidenta similars en el futur.
 

L'Exxon Valdez, després de l'accident Foto: Viquipèdia Commons

El Prestige, el malson de Galícia

Especialment conegut és el desastre del Prestige a l'estat espanyol.Encara que avui dia segueix sense determinar-se la causa de l'accident que va provocar una esquerda gegant al casc del vaixell, el Prestige va abocar centenars de tones de petroli a 130 milles de Finisterre. Va afectar de manera molt severa la costa espanyola, portuguesa i francesa durant anys. El terratrèmol polític, social i mediambiental va sacsejar de manera contundent l'Estat. A conseqüència del desastre, l'accident del Prestige és considerat com el tercer més costós de la història en reparació de danys. El judici contra els responsables va començar el 2003 i la instrucció va finalitzar el 2012, amb sentència l'any següent, especialment dura contra el capità Apostolos Mangouras.

El ferri MS Herald of Free Enterprise

Un dels desastres més sonats a finals del segle XX en costes europees. Aquest ferri britànic, que feia diverses rutes per la costa nord del continent, es va enfonsar moments després de sortir del port de la ciutat de Zeebrugge, a Bèlgica, la nit del 6 de març de 1987. El problema va ser molt sonat: es van deixar les comportes obertes, per on accedien els vehicles i els passatges, i va provocar que s'enfonsés molt de pressa. Donada la desgràcia de la circumstància del naufragi, van morir 193 persones.
 

El ferri completament destruit Foto: Viquipèdia Commons

L'Ever Given encalla al canal de Suez

El vaixell protagonista del 2021 i que va posar en escac l'economia de mig món, generant una cua sideral a una de les principals infraestructures comercials del planeta. L'Ever Given, vaixell taiwanès amb bandera de Panamà, va desviar el seu rumb a estribord quan era dins del canal de Suez i va quedar completament encallat, en posició diagonal. De gairebé 400 metres d'eslora, el vaixell era tan gran que van trigar pràcticament una setmana a retirar-lo. Vuit remolcadors i una excavadora van treballar de manera incansable per treure el buc de gairebé 200.000 tones.
 

L'Ever Given, encallat al canal de Suez Foto: Europa Press

El cas de l'SS Lake Illawarra

Situació pràcticament calcada a la que ha ocorregut a Baltimore aquest dimarts al matí. El desastre del pont Tasman, a la ciutat de Hobart (a l'illa de Tasmània) la va protagonitzar el vaixell mercant SS Lake Illawarra, que va colpejar fortament contra l'estructura. Els fets, que van ocórrer el gener de 1975, van provocar la mort de dotze persones. La falta d'atenció del capità i els forts corrents que passaven en aquell moment per la zona van ser les causants de la col·lisió.

El xoc entre l'Andrea Doria i el MS Stockholm

Un cas que va commocionar els Estats Units a mitjans dels anys 50. L'incident es va produir davant la costa de Massachusetts, quan dos transatlàntics de mides similars van xocar de manera molt violenta per culpa de la boira, maniobres molt negligents, falta de comunicació per ràdio entre ells i les decisions dels capitans. L'MS Stockholm va acabar encastant la seva proa contra l'Andrea Doria, que va patir greus desperfectes a la part baixa del vaixell. Allà hi viatjaven famílies senceres, en els compartiments més econòmiques, que van morir ofegades en els primers moments del xoc. L'Stockholm va fer marxa enrere -fet que va ser encara pitjor- i va acabar destruint més l'Andrea Doria, que va acabar enfonsat. Les tasques d'emergència i de rescat van permetre el rescat de 1.660 persones, però 46 van perdre la vida. De l'Stockholm van morir cinc persones més. Gràcies a la tragèdia del Titanic s'havien millorat molt les tasques de rescat.

El primer gran incident de la navegació moderna: el Titanic

Gairebé 1.500 persones van morir en el naufragi més famós i desastrós -per causes accidentals i no de guerra- de la història moderna de la humanitat. El vaixell de la companyia White Star Line va xocar violentament contra un iceberg davant les costes de Terranova. El gel va esquerdar l'eslora del vaixell i va iniciar un naufragi que va enfonsar el buc en menys de tres hores. Van sobreviure unes 700 persones gràcies al sacrifici i a l'ajuda de molts dels tripulants i altres passatgers, encara que la majoria de les víctimes mortals van ser les persones que havien comprat els bitllets més econòmics. Desenes de mariners van morir també intentant salvar vides. L'adaptació cinematogràfica de James Cameron de 1997 és una de les obres més taquilleres de la història del cinema.
 

Il·lustració del naufragi del Titanic el 1912 Foto: Viquipèdia Commons