Puigdemont, candidat el 12-M: què ha de passar perquè torni a Catalunya?

El calendari de l'amnistia i el resultat electoral condicionen el futur immediat de l'expresident, que aspira a participar en el debat d'investidura

Carles Puigdemont, a l'acte d'Elna
Carles Puigdemont, a l'acte d'Elna | Hugo Fernández
21 de març del 2024
Actualitzat a les 20:42h

Carles Puigdemont serà candidat a la presidència de la Generalitat. Ho ha anunciat aquest dijous al vespre des d'Elna, bressol de les urnes de l'1-O, en una conferència en què ha reunit la plana major de Junts, congregada en el primer gran acte de campanya de la formació de cara al 12-M. La conferència aïlla la primera de les incògnites -durant mesos s'havia especulat amb el futur a curt termini de l'expresident, que apareixia més proper a Europa que al Parlament-, però n'obre de noves: sobre Puigdemont hi pesen causes pendents davant la justícia, i també hi influeix el calendari de l'amnistia, ara afectada per una nova maniobra dilatòria del PP.

Puigdemont ja es podrà beneficiar de l'amnistia després del 12-M? En principi, sí, perquè els jutges l'han d'aplicar en un termini màxim de dos mesos des de la seva entrada en vigor a finals de maig i, de manera "immediata", han d'aixecar les mesures cautelars actives i que podrien fer-lo detenir si entra a Espanya. El que pot alterar l'escenari, en tot cas, és que el PP ha activat un xoc institucional des del Senat. En tot cas, Puigdemont no podrà fer campanya amb normalitat, com ja li va passar el 2017 i el 2021, però si s'aplica la llei tal com està redactada, sí que hauria de poder ser a Catalunya quan s'hagi de votar el president, circumstància que s'hauria de produir durant el mes de juny o bé de juliol. Ara bé, aquests últims anys els tribunals han estat capaços de trobar escletxes per aplicar les lleis de manera poc previsible.

Si els jutges entenen que l'amnistia es pot aplicar a Puigdemont, és a dir, que la malversació de l'1-O i el terrorisme de Tsunami ho estan incloses, hauria de poder tornar, perquè l'exposició de motius i l'articulat deixen clar que els tribunals hauran d'aixecar les "mesures restrictives de drets" quan entri en vigor, també en cas de suspensió del procediment per qüestions prejudicials a Europa o d'inconstitucionalitat al TC. En aquest cas, hi ha veus jurídiques assenyalen que això obligaria a ajornar l'aplicació de la llei, però d'altres mantenen que, de la literalitat del text, se'n desprèn que, en cap cas Puigdemont pot ser detingut tot i l'amnistia.

La detenció és ara un element que des de la defensa de Puigdemont assumeixen com a possible, també a nivell polític. En les anteriors vegades que s'havia obert l'escenari d'un retorn, sempre s'havia posat com a línia vermella una detenció per part de les autoritats espanyoles. En aquesta ocasió, però, ja no és així. Gonzalo Boye, advocat del líder moral de Junts, va assenyalar fa una setmana que Puigdemont assumia el risc de ser privat de llibertat a l'Estat. L'horitzó de l'amnistia proporciona a l'expresident un horitzó més positiu en cas que sigui detingut.
 

Les causes pendents de Puigdemont

Puigdemont, ara com ara, està implicat en la causa de l'1-O -per malversació i desobediència- i en la causa de Tsunami Democràtic -per terrorisme-. Cap de les dues causes li impedeixen ser candidat, però no pot tornar perquè té una ordre nacional de detenció de Pablo Llarena per la causa de l'1-O. Aquesta hauria de quedar sense efecte un cop l'amnistia entri en vigor. Ho diu l'article 4, quan estableix que el jutge en qüestió "deixarà sense efecte les ordres nacionals, europees i internacionals de detenció" que afectin les persones beneficiàries de l'amnistia.

Si el Tribunal Suprem entén que Puigdemont es pot acollir a l'amnistia, hauran d'actuar d'aquesta manera, segons la literalitat de la llei. El mateix article 4 diu que, si se suspèn el procediment penal, això "no impedirà" l'aixecament de les mesures cautelars, és a dir, de les ordres de detenció que hi pugui haver actives. Els jutges trobaran alguna escletxa? Des de Junts apunten que, si miren d'impedir la correcta aplicació de la llei, estaran prevaricant.