Concert solidari amb encaix legal: així és el finançament singular del Govern

El model està dissenyat per recaptar el 100% dels imposts generats a Catalunya, enfront del 9% actual, i inclou un fons de reequilibri territorial destinat a les comunitats autònomes amb menys recursos

Aragonès i la consellera d'Economia, Natàlia Mas, aquest dimarts.
Aragonès i la consellera d'Economia, Natàlia Mas, aquest dimarts. | Govern
19 de març del 2024
Actualitzat a les 18:36h

Recaptació de tots els impostos que es generen a Catalunya, transferència a l'Estat pels serveis que es presten al país, un fons de reequilibri territorial destinat a les comunitats autònomes amb menys recursos i encaix constitucional. Aquests són els principals eixos de la proposta de model de finançament singular que ha elaborat la conselleria d'Economia, liderada per Natàlia Mas, i que ha estat entregada aquest dimecres al president Pere Aragonès. El finançament, per tant, aterra en la precampanya de les eleccions anticipades del 12-M -convocades després que els comuns tombessin els pressupostos- per convertir-se en una de les banderes que aixecarà ERC.

Amb l'aplicació del nou sistema, segons ha indicat Mas, la Generalitat passaria de gestionar el 100% dels impostos generats a Catalunya, enfront del 9% actual, i es disposaria de plena capacitat normativa per regular-los. Això es traduiria en un ingrés potencial, segons es detalla en la proposta -de 85 pàgines-, de 52.000 milions d'euros anuals. Aquesta xifra és el doble que amb el model de finançament actual: els ingressos, segons les dades del 2021 -les últimes liquidades-, són de 25.616 milions. La proposta serà defensada aquest dimecres per Aragonès en un esmorzar informatiu a Madrid en el qual també s'hi abordarà el 12-M.

 
"El que necessita Catalunya és un model just", ha indicat la portaveu de l'executiu, Patrícia Plaja, que veu el plantejament com "àmpliament compartit" per la ciutadania. "Set de cada deu catalans es mostren partidaris d'acabar amb el dèficit fiscal", ha remarcat. "És una proposta per avançar cap a millores sensibles. Volem que el benestar millori, com la societat mereix", ha remarcat la consellera Mas, que ha defensat un "canvi radical" en matèria de finançament. "Es tracta de corregir l'infrafinançament", ha resumit la titular d'Economia, que considera "raonable" el plantejament, que topa amb el rebuig del govern espanyol liderat pel PSOE.
 

Fons de reequilibri territorial

La fórmula de concert solidari -amb reminiscències del pacte fiscal liderat per Artur Mas entre el 2010 i el 2012, any en què va fracassar la negociació amb Mariano Rajoy, i que també evoca el model basc i navarrès- establiria dos instruments addicionals. Es tracta d'una transferència a l'Estat com a contraprestació pels serveis que es presten a Catalunya -polítiques de defensa o administració de justícia, per exemple- i d'un fons de reequlibri territorial destinat a les autonomies amb menor capacitat econòmica per tal de contribuir a l'equitat. La quantificació d'aquests dos conceptes sorgiria, segons la consellera, d'un acord Estat-Generalitat.

Quins són els principis que, segons el Govern, segueix la proposta? Són tres: l'autonomia tributària, la suficiència financera i la responsabilitat fiscal. El primer concepte es basa en la capacitat de "gestionar, recaptar i regular" tots els tributs, la qual cosa permetria a la Generalitat adaptar el sistema fiscal a la realitat social i econòmica del país. Pel que fa a la suficiència financera, l'administració catalana disposaria dels recursos necessaris per finançar "adequadament" les competències de les quals disposa, inclosa la capacitat de "corregir el dèficit crònic"d'inversions estatals a Catalunya. I, en relació a la responsabilitat fiscal, la Generalitat podria ser la màxima encarregada davant la ciutadania de les despeses i dels ingressos.

Una de les mancances de l'actual model, segons es desgrana també en el document, és que Catalunya és cada any el segon o el tercer territori que més aporta en termes per càpita al finançament estatal, però un cop aplicat el model de règim comú cau a la desena posició en recursos rebuts. Aquesta circumstància és encara més lesiva si es té en compte el diferencial de preus derivat del cost de la vida, que fa caure Catalunya a la catorzena posició. El dèficit fiscal, a banda, s'ha mantingut en el 8% en les últimes dècades, i ha arribat a pujar fins al 9,6%. Gràcies a l'acord al qual va arribar Junts amb el PSOE al gener, el govern espanyol ha facilitat les dades per calcular les balances fiscals, tot i que la Generalitat les troba insuficients.

Pel que fa a l'encaix constitucional, el document inclou un apartat jurídic amb el segell de l'Institut d'Estudis de l'Autogovern (IEA) que veu compatible el finançament singular amb l'Estatut, la Constitució i el dret europeu. Segons l'annex, caldria que la disposició que ha d'incorporar el nou sistema de finançament en l'ordenament jurídic hauria de ser una llei orgànica de modificació de la LOFCA. S'hauria de complementar amb canvis a la llei de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i a la llei de cessió de tributs a Catalunya. En relació l'encaix dins la Constitució, l'IEA sosté que el fons de reequlibri territorial compliria amb el concepte de solidaritat amb les autonomies, i recorda que existeix el concert basc i el navarrès.
 

Proposta de model de finançament singular per a Catalunya by Naciodigital on Scribd