Sovint es diu que en política —i més en campanya— tot s'hi val. I això ha irromput també a l'esfera de
Twitter. Tant és així que en les darreres setmanes i mesos s'ha pogut veure una intensificació de trampes a la xarxa social fetitxe de la discussió política, almenys pel que fa a Barcelona. En concret,
Nació ha detectat diversos exemples de
comptes falsos utilitzats per
amplificar els missatges de
Jaume Collboni, del PSC, així com la professionalització de
diversos perfils, alguns
automatitzats, per
desgastar Ada Colau. Portaveus socialistes es desmarquen de forma taxativa de qualsevol vincle amb els usuaris que difonen els missatges de Collboni.
Una de les utilitats que té Twitter per a qui vulgui influir sense deixar rastre o de forma anònima sobre l'opinió pública és que sovint és difícil de rastrejar l'origen de l'engany. De vegades,
com va exposar aquest diari amb el compte d'una falsa periodista anomenada Joana Masdeu que
defensava Francesc de Dalmases i Laura Borràs, es pot arribar a tancar el cercle. En aquell cas, el compte
fake estava vinculat al telèfon mòbil de Rai López, home de confiança de Borràs. En altres casos, però, només es poden certificar l'existència de les maniobres pirates i estratègies ambigües. Va passar amb un comunicat de Twitter, l'any 2019, quan la companyia va anunciar que
eliminava 130 comptes falsos associats a ERC, fet del qual el partit va negar tenir-ne cap coneixement i va remarcar que no podia "respondre per tercers".
Quatre anys després, hi ha més episodis d'activitat sospitosa a Twitter. I és que en diversos debats polítics, els tuits que feia el compte oficial del PSC respecte Collboni acabaven sent repiulats per uns pocs perfils falsos. Tots ells tenien una estructura similar:
s'havien creat aquest mateix març, no piulen mai contingut propi, tenen pocs seguidors —gairebé tots de l'entorn socialista— i es dediquen a
retuitar únicament contingut pro-Collboni.
Una manera de fer cridanera, especialment en perfils com el d'una usuària anomenada
Susan Chen, que es defineix com una estudiant de dret internacional que s'ha traslladat a Barcelona. Amb una cerca a Google,
la seva foto de perfil consta relacionada amb una base de dades d'imatges d'estoc a partir de la cerca "dona asiàtica madura". A més, la Susan Chen admiradora de Collboni només té dos seguidors: un compte privat anomenat Kim Young i
el diputat socialista Mario García. El mateix Garcia es troba entre els seguidors dels altres perfils similars: Alejandro Pujol, Rosa López, Roger Lara... Aquesta tipologia d'usuaris concreta, per contra, no ha estat detectada de manera habitual en les interaccions de Twitter de la resta dels principals partits que aspiren a l'alcaldia de Barcelona. Sí, però, que alguns d'ells han denunciat pràctiques que atribueixen al PSC. És el cas d'aquesta piulada del barceloní Bernat Gimeno, ara cap de comunicació del Departament d'Interior. Si bé és comú que els seguidors i membres de les formacions es passin entre ells els missatges a amplificar,
ho acostumen a fer des de comptes corporatius o perfils personals de persones reals.
Fonts dels socialistes a Barcelona, preguntats per aquesta situació, remarquen que
"es desconeix l'origen" d'aquests perfils i d'alguns altres que "fan difusió" del contingut de la seva candidatura a través de retuits. Conscients que això no té cap gran impacte polític i que el punt fort del PSC no és a Twitter, des del partit es desmarquen taxativament d'aquesta pràctica. "
No fomentem aquesta activitat i, de fet, a vegades s'ha actuat tot demanant el tancament d'alguns d'aquests comptes", exposen des de la formació.
Ara bé, als primers perfils esmentats se'ls hi ha de sumar un altre paquet d'usuaris que funcionen per una altra via, tot i que, a la pràctica, ho fan de manera similar. Són comptes en aquest cas més antics i en alguns casos amb més contingut propi, però destinats sobretot a fer els mateixos retuits a favor de Collboni. Aquests, que en són una desena, tenen la particularitat d'operar
a través d'una aplicació que permet gestionar diversos comptes alhora, TweetDeck. És una eina que moltes empreses, mitjans o partits utilitzen per gestionar xarxes, però que no és gaire habitual en l'ús personal.
El curiós és que aquests usuaris —amb noms com @VuelveIlla, @AlexOcialista, @SergiCardona_, @ElenaVila86, @LuisDuranBCN, @BarbieSociata, @JoanRoig_, @LauraPons75 o @LaRevoluciona_— actuen un rere l'altre,
amb pocs segons de diferència, fent retuits del mateix contingut exacte i des de TweetDeck. Aquesta aplicació no deixa fer retuits simultanis, així que s'ha d'anar fent manualment un a un.
La probabilitat que diferents persones repiulin tuits de Collboni a través d'una aplicació especialitzada i amb la casualitat temporal de fer-ho en marges de 10 segons de diferència de manera constant
és nul·la, asseguren fonts especialitzades consultades per aquest diari.
De fet, un monitoratge dels tuits al voltant del darrer debat municipal televisat, el de TV3 i Catalunya Ràdio, mostra com es fan retuits des d'aquests usuaris -un rere l'altre- de material de Collboni que
els segons previs havien anat repiulant també diversos comptes dels socialistes. Tot, des de TweetDeck. Tot, amb escassos segons de marge. Ho mostra la següent imatge, respecte un dels tuits de la nit. Però la seqüència es repeteix en diverses ocasions.
Anàlisi dels tuits la nit del debat de TV3 i Catalunya Ràdio
Aquella mateixa anàlisi de totes les piulades d'aquell debat, de fet, deixa veure un altre element diferenciador. A partir de l'estudi de tots els tuits i retuits vinculats a l'etiqueta #DebatTV3CatRàdio, l'agrupament de l'activitat per partits mostra que en els tuits que tenen a veure amb ERC, comuns, Junts, la CUP, i la dreta espanyola la immensa majoria de piulades es fan des del mòbil o des del mateix web de Twitter. És l'ús habitual de les xarxes: la gent opera des del seu dispositiu des de casa. Siguin seguidors o membres del partit. Així, entre un 0% i un 3% dels tuits al voltant d'aquestes formacions es fan des de TweetDeck. En canvi,
en el PSC aquest percentatge es dispara fins al 18% de les piulades totals d'aquell dia, molt més professionalitzades.
Consultats per aquest diari, veus des del PSC matisen que hi ha
alguns comptes esmentats, com el @BarbieSociata o @VuelveIlla, que
es poden atribuir a militants del partit. En qualsevol cas, segueix sense resposta el fet de l'activitat simultània gestionada des de TweetDeck. Dels comptes amb noms i cognoms d'aquest paquet, però, no se'n té cap informació, insisteixen portaveus del PSC.
Perfils anti-Colau, l'altra cara del Twitter interessat
Però no sempre l'activitat a xarxes es fa per remar a favor d'algú, l'altra cara de la moneda de la incidència interessada a l'espai digital té per objectiu el desgast i la crítica cap algú en concret. Un exemple d'aquesta tècnica va ser la feina que es va atribuir a l'empresa I3 Ventures en el conegut com a Barçagate, que gestionava diversos comptes a xarxes socials per compartir contingut que atacava futbolistes com Gerard Piqué, Messi o Xavi Hernández. De manera similar, ara una de les principals candidates a l'alcaldia, Ada Colau, també es troba tot un seguit de comptes que es dediquen únicament i en exclusiva a criticar-la i que, de manera molt evident, estan automatitzats.
Són els que es coneix com a bots. L'anàlisi d'aquest diari n'ha arribat a comptabilitzar una vintena de similars, tots creats l'últim any. En aquest cas, tenen més feina al darrere: alguns creen mems contra Colau o opinen de manera autònoma cada dia i gairebé tots, per donar més versemblança al perfil, comparteixen articles de diaris habitualment. Ara bé, totes les seves publicacions tenen un denominador comú: atacar Colau. En alguns casos, són comptes que no aconsegueixen viralitzar el contingut, com poden ser els usuaris @PepHervasP o @RicartGarciaG, però altres usuaris, com @MartaRequena8, que de tant en tant aconsegueixen generar impacte.
Molts d'aquests comptes s'han creat amb estàndards de seguretat alts —amb correus encriptats del servidor Protonmail, poc habitual— i amb indicis que hi ha una gestió mínimament professionalitzada al darrere. També se'ls fa operar a través d'una aplicació: IFTTT. Ara bé, els errors en l'entorn digital els acaben destapant. Així, aquests comptes gairebé calcats, de vegades, quan piulen ho fan copiant exactament les mateixes paraules que un altre dels comptes associats a aquesta mateixa gestió comunitària.
I, en altres casos, encara més evidents, un dels comptes arriba a
fer públic un "error" que mostra la llista de comptes vinculats que es dediquen exclusivament a fer incidència contra la líder de Barcelona en Comú. Aquest missatge l'ha reproduït en diverses ocasions l'usuari @Etenemamqui a Twitter.
Aquesta automatització mostra una gestió al darrere dels comptes. Tanmateix, no hi ha cap pista que aclareixi quin és l'origen (i el finançament) dels atacs digitals. El que queda clar, però, és les trampes a Twitter juguen en dos sentits: en la carícia i en l'atac.
Mostra el teu compromís amb Nació.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.
Fes-te'n subscriptor
hola