El Govern desmenteix Adif per l'avaria a l'R2 de Rodalies

Un informe del Meteocat demostra que el dilluns 1 de maig no va caure cap llamp al Baix Llobregat que pogués provocar l'incendi al quadre de senyals de l'estació de Gavà

Passatgers esperant a l'estació de Castelldefels dimarts al matí
Passatgers esperant a l'estació de Castelldefels dimarts al matí | ACN
03 de maig del 2023
Actualitzat el 07 de març del 2024 a les 16:38h

Només dos dies després del suposat incendi en un quadre de senyals de l'estació de tren de Gavà, el Govern ha desmentit aquest dimecres les explicacions que va donar Adif. Un informe del Servei de Meteorologia de Catalunya (Meteocat) al qual ha tingut accés Nació demostra que el passat dilluns 1 de maig no va caure cap llamp al Baix Llobregat que pogués provocar l'incident.

"Segons dades de la Xarxa de Detecció de Descàrregues Elèctriques atmosfèriques, les tempestes de l'1 de maig de 2023 van produir llamps núvol-terra al Vallès Occidental, Maresme i Nord del Barcelonès, però no van afectar el Baix Llobregat i, per tant, no es van detectar llamps als municipis de Gavà ni dels voltants durant aquest dia", assegura l'informe elaborat pel Meteocat.

Tot i que el diumenge 30 d'abril va haver-hi tempestes a la comarca del Baix Llobregat, el llamp més proper a Gavà va caure a uns 4,5 quilòmetres de distància de l'estació i, per tant, el Servei Meteorològic català descarta que hagués fet impacte al punt d'interès donada la "precisió en la localització del sistema".

Així, queda desmentida la justificació que va donar el secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports, Xavier Flores, aquest dimarts, quan va assegurar que l'incendi al quadre del sistema de senyalització hauria estat conseqüència d'una descàrrega elèctrica de la tempesta. "És de les pitjors incidències que pots tenir: et deixa a cegues en el control de trens i la seguretat", va reconèixer Flores en una atenció als mitjans des de l'estació de Sants de Barcelona, en què va avisar que no es podrà recuperar la normalitat fins d'aquí "tres o quatre setmanes"

El subdirector d'Operacions Nord-Est d'Adif, Alfonso Ruiz, ha reiterat que l'ens gestor d'infraestructures ferroviàries treballa amb la hipòtesi del llamp com a causa de l'incendi que va afectar el quadre del sistema de senyalització de l'R2 sud i que ha deixat el servei en només tres trens per sentit i hora. En declaracions als mitjans després de reunir-se amb la Generalitat, Ruiz ha descartat que la causa hagi estat la manca d'inversió i ha assegurat que una incidència d'aquestes característiques és "absolutament impossible per predir". Per la seva banda, el secretari de Mobilitat, Marc Sanglas, ha explicat la intenció de la Generalitat a dur a terme una auditoria pròpia per treure "conclusions pròpies" sobre la incidència.
 

Informe Meteocat tempestes 1 de maig by naciodigital on Scribd