El Govern s'aferra als múltiples retards a Rodalies per insistir en el traspàs

La consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, envia una carta a la ministra de Transports per exigir l'arribada de les inversions a Catalunya davant la "manca de sensibilitat" cap als usuaris

Un tren de Rodalies sortint de l'estació de Mataró en sentit Arenys.
Un tren de Rodalies sortint de l'estació de Mataró en sentit Arenys. | Albert Segura / ACN
14 de març del 2023
Actualitzat a les 17:30h
La nova incidència registrada en múltiples línies ferroviàries aquest dimarts és un dels arguments que esgrimirà el Govern per tornar a demanar el traspàs de Rodalies i reclamar a l'Estat el compliment de les inversions. Així ho ha anunciat la portaveu de l'executiu, Patrícia Plaja, en la roda de premsa posterior a la reunió setmanal del gabinet català. En aquest sentit, la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, ha enviat una carta a la ministra de Transports, Raquel Sánchez, per lamentar la situació, recordar la necessitat d'abordar el traspàs i insistir en l'arribada dels recursos necessaris a Catalunya per evitar més situacions com aquesta. Plaja s'ha queixat de la "manca de sensibilitat" cap als usuaris, i ha fet aquesta advertència en direcció a la Moncloa: "Si el goverm espanyol no ho vol arreglar, que traspassi el servei i els diners de Rodalies. Si no, ho farem nosaltres, que sí que els tenim com a prioritat".

En els darrers sis mesos -181 dies entre principis de setembre i finals de febrer-, s'han produït incidències setmanals amb trasllat en els horaris de circulació, segons el recompte publicat per Nació. La mitjana és de 4 dies d'alteracions per setmana. Renfe i Adif han sumat un mínim de 16 dies cada mes amb retards originats per afectacions que són de la seva responsabilitat. El setembre, tot i registrar-se l'avaria més greu -que va aturar el trànsit al conjunt de la xarxa-, va ser el mes amb menys jornades d'alteracions imputables a les companyies estatals (16). Per exemple, el 16 de setembre va haver-hi demores de més de 45 minuts a l'R2 i l'R2 Sud, així com retards de més de 60 minuts a l'R13, l'R14, l'R15, l'R16 i l'R17 per una avaria a les instal·lacions ferroviàries entre Vilanova i Sant Vicenç de Calders.

Aquell mes es van produir 9 dies sense incidències i 5 jornades amb retards comptabilitzats per causes alienes al titular dels trens i les vies. Dos exemples d'aquestes incidències indirectes: el dia 20 es va produir una aturada al servei de l'R13 incendi pròxim a les vies del tren en el tram entre Valls i Salomó; i el dia 29 es va registrar un atropellament a l'R4 entre Martorell i Manresa, i una afectació a la catenària per la caiguda d'un arbre a l'R3. La resta de jornades (16 en total), va haver-hi afectacions responsabilitat de qui executa el servei i de qui controla les vies. 
 

El servei de Rodalies va estat aturat durant hores el setembre passat. Foto: Europa Press


En el darrer trimestre de l'any passat, el còmput va ser pitjor que el del setembre. A l'octubre va haver-hi 23 dies amb incidències atribuïbles a Renfe i Adif. En tot el mes, la xarxa de Rodalies només va funcionar amb normalitat plena 2 dies (el dissabte 8 i el diumenge 9). En 6 dies més es van produir incidències indirectes, com actes vandàlics a l'estació de Cerdanyola del Vallès (dia 11) o afectacions a les línies R15, R16 i R17 per l'atropellament d'una persona (dia 20). El recompte del mes de novembre no va ser gaire millor: 22 jornades amb retards imputables a l'operador o el gestor d'infraestructures. Tan sols va haver-hi 2 dies de normalitat en el servei (el dimecres 16 i el dissabte 19), amb l'afegit de dues jornades més de vaga. L'any es va tancar amb 17 dies d'afectacions atribuïbles a Renfe i Adif comptabilitzats en el mes de desembre. De les 5 jornades sense retards, tres van ser en dissabte (els dissabtes 10, 17 i 24), quan el volum de passatgers és sensiblement menor.  

L'arrencada del 2023 suma registres similars. Durant el més de gener va haver-hi 17 dies amb afectacions imputables a les companyies estatals i només 8 jornades sense incidències, cinc de les quals en dissabte i diumenge. Dos exemples: el 18 de gener es van registrar retards de més de 40 minuts a l'R13, l'R14, l'R15, l'R16, l'R17 i l'R2 Sud per una avaria en un tren entre l'estació de França i el Passeig de Gràcia; i el 31 de gener es van comptabilitzar retards de fins a 30 minuts a l'R1 derivats de problemes en les instal·lacions d'Adif entre Vilassar de Mar i Mataró.
 

Carta de Laura Vilagrà a Raquel Sánchez pel traspàs de Rodalies by naciodigital on Scribd