1 de 10
Parlament

El PSC proposa eliminar les pensions vitalícies dels expresidents del Parlament

Els socialistes també plantegen limitar-ne les retribucions: segons la normativa actual, a partir dels 65 anys es cobra el 60% del sou per tota la vida si s'ha exercit el càrrec durant més de 2 anys

Salvador Illa, durant el debat de pressupostos. | ACN
per Nació, Barcelona | 13 de març de 2023 a les 10:20 |
El PSC ha registrat aquest dilluns una proposició per modificar la llei sobre assignacions temporals i pensions als presidents del Parlament. Els socialistes volen eliminar les pensions vitalícies a la presidència de la cambra, reduir els imports i limitar-los a sis mesos. La llei actual del 1988, modificada el 2003, preveu que quan un president abandona el càrrec cobri el 80% del sou durant la meitat del temps que l'ha exercit o un mínim de 4 anys. Els socialistes proposen que sigui del 20% i durant 6 mesos. En el cas de la jubilació, a partir dels 65 anys ara cobren una pensió vitalícia del 60% si han exercit un mínim de dos anys. El PSC vol que sigui un 10% durant sis mesos.

L'actual norma també preveu que si es moren els presidents o expresidentes del Parlament, el cònjuge vidu cobri una pensió vitalícia equivalent al 50%. I, en el cas de mort del cònjuge vidu, la llei diu que la pensió ha de beneficiar en la mateixa quantia els fills menors fins que arribin a la majoria d’edat. Sobre aquest aspecte, els socialistes volen reduir aquesta retribució de pensió de viduïtat al 5% del sou durant 6 mesos.


La portaveu del partit, Elia Tortolero, ha apuntat que el PSC ha contactat en les últimes hores amb altres grups parlamentaris per detallar-los la proposta i estudiar el seu suport. Tot i que no ha volgut justificar per què en queda fora de la iniciativa la regulació de les pensions dels expresidents de la Generalitat -ha esquivat totes les preguntes sobre concrecions-, Tortolero ha defensat la reforma amb l'argument que "pot acabar amb privilegis". "No va en contra de ningú ni de cap persona en concret", ha expressat la portaveu, en referència a la situació de Laura Borràs.


La reforma afectaria cinc expresidents vius: Joan Rigol, Ernest Benach, Núria de Gispert, Carme Forcadell i Roger Torrent. En el cas de la presidenta del Parlament suspesa, Laura Borràs, just el 12 de març s'han complert dos anys de la seva presidència però està suspesa des del juliol passat. Així doncs, amb l'actual llei podria estar en qüestió si té dret a la pensió vitalícia ja que requereix un mínim de dos anys al càrrec.

Circumstàncies que han canviat "notablement"

En l'exposició de motius del text que ha registrat el PSC aquest dilluns, el grup parlamentari socialista argumenta que les circumstàncies que van donar sentit a la llei del 1988 "han canviat notablement". "No trobem en l'actualitat presidències exercides per persones de llarga trajectòria política en la lluita per la recuperació de les institucions democràtiques i que poguessin haver trobat seriosos impediments, degut a les seves carreres de cotització, per atendre les necessitats personals i polítiques amb la dignitat i el decòrum que corresponen a les altes funcions exercides, que eren l'element nuclear de l'objecte de la llei", afirmen.

 

Mostra el teu compromís amb Nació.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te'n subscriptor

 

Participació