Renfe i
Adif han materialitzat aquest dilluns les destitucions anticipades pel govern espanyol arran de l'error amb l'encàrrec de 31 trens a
Cantàbria i
Astúries que no caben als túnels. La víctima en el cas de Renfe és el
gerent de l'Àrea de Gestió de Material a Cantàbria, mentre que en el cas d'Adif, és el
titular de la direcció d'Inspecció i Tecnologia. Tot, a l'espera de conèixer el resultat de l'auditoria interna encarregada pel
Ministeri de Transports.
L'error, que podria costar fins a
258 milions d'euros, ha provocat que 31 combois destinats a la xarxa de
Rodalies de Cantàbria i Astúries no puguin passar pels túnels. Són massa grans. Tanmateix, endarrereix dos o tres anys més la renovació dels trens a les comunitats autònomes. Davant la gravetat de la situació, la ministra de Transports,
Raquel Sánchez, es va mostrar determinada a prendre mesures exemplars.
El ministeri constituïrà un
grup de treball, en què ha convidat a participar als dos governs autonòmics, i ha encarregat una
auditoria interna per esclarir els fets i depurar responsabilitats. L'objectiu, "
determinar amb més detall quan es va produir aquest error".
Durant una visita a l'
Ajuntament de Castro Urdiales, a Cantàbria, Sánchez va demanar disculpes a la ciutadania i va assenyalar que ha mantingut una conversa amb el president
Miguel Ángel Revilla per compartir el seu "
enuig" i la seva "
indignació". El pla era estrenar els combois el 2024, però aquest contratemps obligarà a reformular el calendari i ajornar-ho fins al 2027.
Els trens no estaven acabats, sinó en
fase de disseny. Per això, el govern espanyol s'ha compromès a accelerar els tràmits per minimitzar les conseqüències de l'equivocació. L'origen del problema es troba en un
error de gàlib, concepte que designa les dimensions màximes d'alçada i d'amplada que poden tenir els vehicles per poder creuar els túnels i ponts sense problemes. Aquestes mesures, publicades per Adif i utilitzades per Renfe, eren errònies.
Altres notícies que et poden interessar
Mostra el teu compromís amb Nació.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.
Fes-te'n subscriptor