Fins a 31 trens dissenyats per
Renfe i destinats a la xarxa de
Rodalies de Cantàbria i Astúries no poden passar pels túnels per culpa d'un error de càlcul. Són massa grans. Un error que podria costar fins a
258 milions d'euros de les arques públiques de l'Estat. I no només això. Un error que endarrereix dos o tres anys més la renovació dels trens a les comunitats autònomes. Davant la gravetat de la situació, la ministra de Transports,
Raquel Sánchez, ha anunciat que es prendran mesures exemplars a Renfe i
Adif: "
Hi haurà destitucions imminents".
El ministeri constituirà un
grup de treball, en què ha convidat a participar als dos governs autonòmics, i ja ha encarregat una
auditoria interna per esclarir els fets i depurar responsabilitats. L'objectiu, "
determinar amb més detall quan es va produir aquest error". Els caps començaran a rodar "en les pròximes hores", segons ha anunciat la ministra socialista.
Durant una visita a l'
Ajuntament de Castro Urdiales, a Cantàbria, Sánchez ha demanat disculpes a la ciutadania i ha assenyalat que ha mantingut una conversa amb el president
Miguel Ángel Revilla per compartir el seu "
enuig" i la seva "
indignació". El pla era estrenar els combois el 2024, però aquest contratemps obligarà a reformular el calendari i ajornar-ho fins al 2027.
Els trens no estaven acabats, sinó en
fase de disseny. Per això, el govern espanyol s'ha compromès a accelerar els tràmits per minimitzar les conseqüències de l'equivocació. L'origen del problema es troba en un
error de gàlib, concepte que designa les dimensions màximes d'alçada i d'amplada que poden tenir els vehicles per poder creuar els túnels i ponts sense problemes. Aquestes mesures, publicades per Adif i utilitzades per Renfe, eren errònies.
Altres notícies que et poden interessar
Mostra el teu compromís amb Nació.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.
Fes-te'n subscriptor