«Per evitar que es revisin alguns casos, s'ha de reformar la llei del 'només sí és sí'»

Maria del Prado Escoda, jutgessa i portaveu de Jutges per la Democràcia, constata que la norma impulsada pel govern espanyol suposa, a la pràctica, una rebaixa de penes per violència sexual

Maria del Prado Escoda, jutgessa i portaveu de Jutges per la Democràcia
Maria del Prado Escoda, jutgessa i portaveu de Jutges per la Democràcia | Cedida
17 de novembre del 2022
Actualitzat el 21 de novembre a les 8:17h
Les rebaixes de pena derivada de l'entrada en vigor de la llei del "sí és sí", que regula els delictes de violència sexual, ha provocat un terrabastall polític. Les peticions d'alguns condemnats per violació perquè se'ls rebaixin penes, acceptades pels jutges, ha posat al punt de mira el govern espanyol, concretament, la ministra d'Igualtat, Irene Montero, principal impulsora de la nova normativa. La ministra ha respost a les crítiques acusant jutges i fiscals de "masclistes" i de no saber interpretar la llei, i les associacions professionals ja li exigeixen la dimissió.

En aquesta entrevista amb NacióDigital, la jutgessa i portaveu deJutges per la Democràcia, Maria del Prado Escoda, analitza la llei del "sí és sí" i constata que, en termes generals, suposa una rebaixa de penes per a la majoria dels delictes sexuals, cosa que permet als condemnats demanar rebaixes que, en alguns casos, han de ser ateses pels jutges. Del Prado assenyala alguns problemes de la legislació en vigor i avisa que si es volen evitar determinades revisions de condemna -en alguns casos, per violacions greus- el govern espanyol haurà de reformar la llei.

- L'advocat de la Manada demanarà rebaixar la pena d'un dels condemnats. Per què passa, això? 

- Perquè tenim una nova reforma que redueix les penes de pràcticament tots els delictes essencials, els més coneguts, de violència sexual, amb algunes excepcions en què pugen. En els delictes tradicionals d'abús sexual, d'agressió sexual, de violació, les agressions i violacions amb agreujats o les agressions i abusos a menors de setze anys, hi ha reduccions de les penes.

- Com pot ser? 

- S'ha de ser molt rigorós perquè la reforma és molt complexa i modifica tot el codi penal. Com que desapareix el delicte d'abús sexual, aquest s'inclou ara en el que era abans l'agressió sexual. Com que l'abús era un delicte menor en comparació amb les violacions, això havia de justificar una reducció de les penes en tots aquells delictes que incloguessin conductes que abans eren d'abús sexual. Per això hi ha una reducció. El problema és que hi ha casos que es redueix la pena sense que puguem incloure en aquests supòsits l'anterior abús sexual. I per això, en aquests casos, les persones condemnades per delictes que avui tenen una pena inferior, tenen dret a què se'ls apliqui aquesta pena inferior. 

"La llei del 'sí és sí' redueix les penes de pràcticament tots els delictes de violència sexual"

- S'ha d'aplicar la llei que beneficia més al condemnat. 

- Tenim una reducció tant de mínims com de màxims. En l'agressió sexual baixa la pena màxima, però hem de tenir en compte que en l'agressió sexual bàsica també s'inclou el que abans era un abús sexual. Abans, l'abús sexual estava castigat amb una pena màxima de tres anys i ara pot arribar als quatre. Pot pujar, també, però dependrà dels jutges. Ara bé, el mateix article també inclou que en els supòsits menys greus es pugui imposar una pena de multa. Aquí tenim un problema, perquè ens deixa a nosaltres aquesta facultat i haurem d'interpretar cada cas.

- Pot detallar altres supòsits? 

- En la tradicional violació, el límit mínim abans era de sis anys i ara és de quatre anys, és a dir que baixa. Sí que és cert que és cert que aquesta violació ara inclou també els abusos, i en aquest cas no baixaria, però a la resta de supòsits de violacions anteriors -agressions sexuals amb violència i penetració- la pena mínima baixa a quatre anys. 

"En agressions sexuals amb agreujants o a menors de setze anys, les penes baixen"

- Si les penes a la nova llei baixen, no és normal que els jutges beneficiïn el pres, no? Per què hi ha tantes crítiques des del govern espanyol?

- Hi ha supòsits, com el delicte d'agressió sexual o el de violació bàsica, on hem d'anar amb molt de compte. Perquè aquí s'inclouen supòsits que anteriorment estaven castigats amb una pena menor, i en aquests casos no baixa la pena, però en alguns altres sí. I aquí haurem de ser molt rigorosos. Ara bé, hi ha altres supòsits que potser no s'han tingut en compte, i són els supòsits més greus: les agressions sexuals amb agreujants o les agressions sexuals a menors de setze anys. Aquí sí que baixen les penes mínimes i màximes, sense discussió. Per tant, en aquests casos no tenim gaire marge. Haurem de filtrar molt, però hi haurà casos en què les penes baixaran. 

- Deia que la reforma és completa i complexa. Quin paper hi tenen, els jutges? 

- És una reforma molt complexa, i completa també, perquè aborda moltes qüestions. Com que reconfigura el codi penal, cal una interpretació acurada. Els tribunals, quan se'ls plantegi la revisió, hauran d'examinar exactament en aquell cas concret quina pena tindria assenyalada amb anterioritat i quina tindria assenyalada avui en dia. No es tracta de mirar articles, perquè els articles han canviat i ja no estan al mateix lloc. Haurem de mirar el cas concret, si era un abús, una violació, si hi havia violència o intimidació, i en aquest supòsit quina pena tenia prevista.

- Identifica alguns problemes concrets en el text legislatiu? No s'ha fet prou bé? 

- Tota reforma important ve acompanyada de normes transitòries, que diuen a partir de quan s'haurà d'aplicar la nova norma i què passa en aquells casos que estan a mitges -pendents de judici, pendents de sentència...-. Si no ens diuen res, hem d'aplicar la norma més favorable, i això pot portar dificultats. La reforma d'aquesta llei no té norma transitòria, i això és un problema que ja es va denunciar en el seu moment, però no es va incloure. Un segon problema: algunes reduccions de les penes fan que baixin tant les penes mínimes que dona lloc que en alguns casos que criden l'atenció a la societat s'imposin penes molt baixes.

- Com ara quin?

- Pot passar que s'imposi una pena de dos anys de presó per agressió sexual amb agreujants que s'ha comès per part de dues o tres persones, o que s'ha comès amb una especial violència. En aquests casos, es pot arribar a imposar una pena de dos anys de presó, i si la pena no supera els dos anys de presó es pot suspendre i evitar entrar a presó.

"En casos d'agressió greu amb agreujants, pot passar que s'imposi una pena de dos anys i s'eviti entrar a la presó"

- Com s'entén que casos tan greus puguin acabar esquivant la presó? 

- Entenc que aquesta reducció de pena està justificada o la van voler incloure perquè s'havia de comprendre la proporcionalitat que es demanava des del Consell General del Poder Judicial i de les associacions professionals, perquè si passem a incloure dins de l'agressió sexual supòsits d'abús sexual, s'han de rebaixar les penes o permetre'ns a jutges i tribunals ser proporcionals, i que en casos més greus imposar penes més greus i en els menys greus, imposar penes menys greus. 

- Per exemple? 

- Doncs els supòsits agreujats de l'article 180 del codi penal, no es poden aplicar als anteriors abusos sexuals. Tal com està configurat, preveu unes circumstàncies agreujants que abans no estaven previstes per als abusos, i n'hi ha d'altres que sí que existien, però que no es poden aplicar, perquè el mateix article diu que aquestes dues circumstàncies agreujants -abús de superioritat o abús de la vulnerabilitat de la víctima- són tingudes en compte per dir que és una agressió. En altres paraules: dins de l'agressió sexual es diu que serà agressió sexual tot acte sexual sense consentiment, i es considera que no hi ha consentiment quan s'ha abusat d'una situació de superioritat o de vulnerabilitat.

"Si volen que determinats casos vagin a la presó, s'haurà de rectificar la llei"

- Per tant...

- Si estem aplicant l'article 178 [delicte d'agressió sexual] no podem justificar l'aplicació d'alguns agreujants per part de l'article 180, perquè són les mateixes circumstàncies. Probablement aquí hi ha un error.

- S'ha de refer la llei de dalt a baix? Amb una disposició transitòria es pot arreglar? 

- Això és decisió del legislador. Evidentment, encara que posin una norma transitòria o reformin la norma, la llei ha estat vigent un mes i hi haurà supòsits més favorables que han estat en vigor un mes. Per tant, els afectats tindran dret a acollir-s'hi. Però com a mínim, si es corregeix això no passarà d'ara endavant. Però evidentment hi haurà un nombre de casos que tindran dret a acollir-se a aquesta norma més favorable. Si volen evitar que determinats casos no vagin a presó, s'haurà de rectificar la llei. Això correspon al legislador, nosaltres farem el que podrem.