Ferrmed denuncia els «endarreriments i inversió de mínims» en el corredor mediterrani

El lobby ferroviari reclama a Brussel·les una inversió addicional de la UE de 108.000 milions d'euros i que es concentri en els llocs on es produeix el tràfic

Un Talgo entrant a la nova estació de Cambrils del corredor mediterrani
Un Talgo entrant a la nova estació de Cambrils del corredor mediterrani | ACN
15 de novembre del 2022
Actualitzat a les 19:50h
Ferrmed, l'associació dedicada a potenciar el transport ferroviari a Europa, ha denunciat aquest dimarts l'"endarreriment" i la "inversió de mínims" en el corredor mediterrani. L'entitat ha presentat aquest dimarts a Brussel·les el seu Estudi de Tràfic i Optimització del Canvi Modal a la UE. El seu president, Joan Amorós, ha desgranat les principals recomanacions del lobby, que reclama concentrar les inversions ferroviàries de la UE on se situa el 65% del volum de transport terrestre de mercaderies, en un conjunt de 18.000 quilòmetres. La veu de Ferrmed té un valor especial pel que fa a les infraestructures catalanes després d'anys d'incompliments per part de l'Estat amb Catalunya.  

En declaracions a NacióDigital des de Brussel·les, Amorós ha explicat les principals reivindicacions del lobby, que demana una inversió addicional de 108.000 milions d'euros als prop de 300.000 previstos per la Comissió Europea. Amorós explica que si es vol complir amb els objectius de Brussel·les, que són assolir que el 30% del tràfic de mercaderies sigui per tren, cal un major esforç i la creació de 408 noves terminals. 

234999
Per Amorós, l'eix Barcelona-Tarragona és el tercer hub logístic d'Europa, després dels de la zona del Ruhr i Milà. Sobre l'estat del corredor, mostra el seu estupor: "L'any 2011 es van preveure 50.000 milions d'euros per aquesta obra i ara es parla de la meitat. S'estan fent coses que tindran un cost a llarg termini, com no separar les línies de trens de mercaderies i de rodalies a l'àrea de Barcelona. També estava previst desdoblar la línia Barcelona-València i de moment no es farà".  

Des de Ferrmed s'insisteix en la urgència d'aquesta aposta ferroviària, molt més davant el repte climàtic. El tren -ha dit el president de Ferrmed- suposa 7,8 cops menys consum d'energia i quatre vegades menys costos externs que el tràfic rodat. La reducció potencial mínima de les emissions de CO2 puja a 65 milions de tones en aplicar les propostes de transport combinat de Ferrmed.

El lobby ferroviari recomana a la Comissió Europea establir un pla d'inversió prioritari al transport terrestre de mercaderies de la UE, i al Consell i al Parlament Europeu que l'aprovin, i que els estats avancin en els corresponents plans nacionals d'inversions d'acord amb el marc europeu.