1 de 10
Pressupostos 2023

Raquel Sánchez responsabilitza el govern de Rajoy de la baixa execució d'inversions el 2022

La ministra de Transports també afirma que la pandèmia i la guerra a Ucraïna han limitat l'acompliment dels compromisos amb Catalunya, si bé a Madrid sí que s'han gastat els recursos previstos

Raquel Sánchez, en roda de premsa aquest matí a Barcelona. | ACN
per NacióDigital, Barcelona, Catalunya | 10 d'octubre de 2022 a les 15:01 |
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha assegurat aquest dilluns que Catalunya serà la comunitat on més s'executarà en el primer semestre del 2022 "en dades absolutes" i sense tenir en compte la important compensació a Abertis per l'alliberament de les autopistes, encara que ha evitat detallar el percentatge d'execució sobre el total. En una roda de premsa, Sánchez ha defensat que els comptes de 2023 "no són cap brindis al sol" i ha destacat la partida de 1.012 milions per a Rodalies, un 20% més.

D'altra banda, l'exalcaldessa de Gavà ha defensat l'actuació del seu ministeri a Catalunya i ha excusat la baixa execució pressupostària fent referència a l'herència dels governs anteriors del PP. "No podem perdre de vista la situació prèvia de la qual partíem el 2018, amb actuacions i inversions que en molts àmbits d'infraestructures estaven aturades i molts projectes que ni tan sols s'havien començat a redactar", ha dit. D'altra banda, ha també atribuït la baixa execució a l'impacte de la pandèmia i també l'alça de costos derivada de la guerra d'Ucraïna.


El projecte de nous pressupostos evidenciava que, per a aquest 2022, Adif i Renfe només preveien haver executat un terç de les inversions previstes a Catalunya, mentre que, a Madrid, superarien el 100%. Tot i això, segons Sánchez, les infraestructures tenen processos "que no són materialitzables en un termini d'un any o dos per la majoria de grans actuacions".  D'altra banda, ha admès que el seu equip "no pot estar satisfet amb un nivell més baix" d'execució que el 100%.

Pel que fa als pressupostos del 2023, ha defensat que el seu ministeri ha pressupostat un 19,4% de la inversió regionalitzable a Catalunya, una xifra que està "per sobre de la contribució de Catalunya al PIB espanyol" i "compleix amb l'Estatut". En aquest sentit, ha defensat que és el territori que més inversió rep en matèria de ports i d'Adif. 


Per demarcacions, els comptes del 2023 recullen un increment de la despesa total a Barcelona del 5,8%, fins als 1.993,5 milions d'euros; dels quals 1.500 van a la xarxa de trens. Tarragona és l'únic territori que rep menys inversió, amb un descens del 10,5%, fins als 262 milions d'euros. A les comarques gironines les partides dels pressupostos creixen un 9%, fins als 139,4 milions, que es destinaran sobretot a les actuacions a l'R11 entre Maçanet i Portbou. A Ponent, el ministeri de Transports invertirà 81,3 milions d'euros, un 9,8% més. "Estem davant dels pressupostos més ambiciosos dels últims 13 anys", ha reiterat Sánchez.

 

Mostra el teu compromís amb Nació.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te'n subscriptor

 

Participació