Cas Dalmases

L'informe de la CCMA ratifica la intimidació de Dalmases a la periodista del «FAQS»: «M'has traït»

La productora del programa detalla en el relat dels fets que el diputat va agafar pel braç la víctima i la va cridar; va intentar canviar els col·laboradors del plató, a més de forçar que no se citessin els correus de Borràs inclosos en la causa judicial

per Joan Serra Carné, Barcelona, Catalunya | 29 de juliol de 2022 a les 12:19 |
Francesc de Dalmases, aquest dimecres al Parlament. | Pau Ollé
El diputat de Junts Francesc de Dalmases va intimidar una periodista del FAQS el 9 de juliol, després de l'entrevista a Laura Borràs, avui suspesa com a presidenta del Parlament amb polèmica política inclosa. L'episodi avançat per NacióDigital i Eldiario.es ha quedat ratificat per l'informe que va sol·licitar la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), firmat pel director de TV3, Sigfrid Gras. En el document presentat aquest divendres a la sessió de control de la CCMA a la cambra catalana, la productora del programa -El Terrat- detalla que el vicepresident de Junts va agafar pel braç la periodista i la va cridar pel contingut de l'entrevista que s'havia acabat d'emetre en directe. Segons el relat dels fets de la productora, Dalmases va tancar la treballadora en una sala i va pronunciar les següents expressions: "M'has traït", "has faltat a la teva paraula", "programa de merda", "això no m'ho pots fer", "presentadora patètica" i "mala periodista". Aquests crits van anar acompanyats amb cops contra el mobiliari, segons la mateixa descripció de l'episodi d'El Terrat.

Tots els detalls reconeguts per la productora del FAQS concorden amb la informació avançada i àmpliament documentada per aquest diari. També el fet que Borràs va ser testimoni de l'incident, fins al punt que va intentar calmar el diputat i vicepresident de Junts. "Francesc, prou", va expressar la presidenta del Parlament suspesa, tal com es recull en el document fet públic avui. Abans de marxar de les instal·lacions de la televisió pública, Borràs va fer "una mitja abraçada en silenci" a la periodista afectada. La descripció que fa El Terrat del que va passar recorda que el cap de premsa de Borràs, Pep Elias, també va transmetre queixes per les preguntes dels periodistes que van participar al FAQS aquell dia.


L'equip de Borràs, amb Dalmases al capdavant -que va ser qui va negociar personalment l'entrevista del 9 de juliol a TV3 amb els responsables del programa-, també va intentar incidir en els continguts que es van emetre per contextualitzar l'entrevista, a banda d'intentar canviar els noms dels col·laboradors del FAQS que havien de preguntar des del plató a la presidenta del Parlament. Sobre els continguts, Dalmases va posar com a condició per acceptar l'entrevista que no es mostrés al videowall -la pantalla interactiva del plató- els correus comprometedors inclosos en la causa judicial que afecta Borràs per la fragmentació de contractes a la Institució de les Lletres Catalanes. En aquests correus, Borràs detalla a Isaías Herrero -beneficiari final dels contractes- con presentar els pressupostos per sortir afavorit del procés. El diputat també va intentar que al programa hi participessin periodistes afins als seus postulats polítics. Els responsables del FAQS no ho van acceptar.


L'informe recull el relat dels fets que fa el mateix Dalmases, amb diferències notables sobre l'episodi polèmic i un intent de justificació del diputat. Per primer cop, el vicepresident de Junts reconeix que la situació que va protagonitzar va ser "anòmala". "No l'agafo ni pel canell ni pel braç", sosté Dalmases, en contraposició al que afirma El Terrat i el director del FAQS, Pere Mas, a banda dels testimonis recollits per aquest diari. "Entrem a dins per no discutir al mig del passadís", apunta el diputat per definir l'espai de la discussió. "Reconec que estic indignat i molt dolgut i la conversa és vehement", admet Dalmases, que documenta que tant Borràs, com el seu cap de gabinet -Salvador Esteve- i el seu cap de premsa. van ser testimonis de la polèmica.

El que no recorda el diputat, segons el que trasllada en l'informe sol·licitat per la CCMA, és si aquell 9 de juliol va dir "cap paraula gruixuda sobre el programa". Sobre el soroll de les seves protestes -que van provocar que el regidor del FAQS demanés silenci perquè el rebombori va arribar fins al plató-, Dalmases sosté que no va colpejar cap moble: "Vaig agafar el meu mòbil d'una revolada de damunt de la taula de davant del mirall, i vaig fer soroll en fer-ho, res més". En tot moment, recorda que tenia una "relació d'amistat molt antiga" amb la periodista afectada per contextualitzar la vehemència utilitzada.



Sobre la qüestió de no citar els correus comprometedors de Borràs durant el directe, Dalmases justifica la petició de posar-ho com a condició per acceptar l'entrevista amb l'argument que és un "tema judicialitzat". Amb la mateixa tesi, Dalmases apunta que és l'advocat de Borràs, Gonzalo Boye, qui aconsella que no hi hagi repreguntes dels periodistes que afectin l'estratègia de defensa de Borràs. Sobre el fet de condicionar la relació de col·laboradors del programa que van intervenir al plató, Dalmases diu que no es va acceptar la seva petició, per bé que admet que no volia que Borràs rebés preguntes de periodistes que el diputat considerés "obertament hostil". 

L'informe es tanca amb una breu aportació del director de TV3. Sigfrid Gras recorda que els fets no transcendeixen en un primer moment -no es comunica de manera formal a cap responsable de la CCMA de forma immediata- per respecte a la persona afectada. Gras recorda que el director del programa, Pere Mas, ja va detallar que la periodista havia plantejat inicialment "no denunciar-ho ni fer-ho públic". Uns fets documentats de "manera detallada" per NacióDigital i Eldiario.es, tal com expressa el mateix Gras en l'informe.

En la sessió de control de la CCMA d'aquest divendres, la presidenta de la Corporació, Rosa Romà, ha condemnat els fets protagonitzats per Dalmases i ha expressat la seva "preocupació" pels detalls coneguts. Romà ha admès que es revisaran protocols que tenen els mitjans públics, com la regulació dels acompanyants dels entrevistats. El director de TV3 ha apuntat que el cas del FAQS evidencia que "certs límits" es van "traspassar". Els grups parlamentaris d'ERC, En Comú Podem, CUP, PSC, Ciutadans i PP han subratllat la gravetat dels fets. Els comuns i els anticapitalistes, en concret, també han demanat un informe més ampli, a l'espera que el mateix diputat Dalmases acabi compareixent en comissió. Serà el dia 16 de setembre.

Romà motiva l'elecció dels directors de TV3 i Catalunya Ràdio


La sessió parlamentària d'aquest divendres també ha servit perquè s'informés del procés de selecció dels nous directors de TV3 i Catalunya Ràdio, nomenats dilluns. Sigfrid Gras i Jordi Borda assumeixen el pilotatge de la televisió i la ràdio públiques. La presidenta de la CCMA ha subratllat l'aposta pel "talent intern" i la "capacitat de transformació" dels projectes que van presentar els candidats elegits. Romà ha incidit en la "visió innovadora" de les propostes analitzades, que permetran afrontar la "renovació" que es persegueix als mitjans públics.  
 

Informe de TV3 sobre l'incident al programa "Preguntes Freqüents - FAQS" del dia 09/07/22 by Naciodigital on Scribd

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació