crònica

«Eufòria» es confirma com el fenomen televisiu de l'any i ho peta al Sant Jordi

El programa de TV3 penja el cartell de "sold out" i aplega fins a 17.000 persones en un espectacular concert que ha barrejat, almenys, tres generacions

Els 16 concursants d'Eufòria durant la primera cançó del concert al Palau Sant Jordi | Pau Ollé
per Irene Montagut / Lluís Girona, Barcelona, Catalunya | 16 de juliol de 2022 a les 23:07 |
L'èxit d'Eufòria, per si encara quedaven dubtes, ha estat més que confirmat amb un Palau Sant Jordi ple a vessar. El cartell de sold out es va penjar només dues setmanes després d'obrir la venda d'entrades i els assistents han gaudit aquest dissabte al vespre del concert dels 16 artistes que han aconseguit reconnectar TV3 amb el públic més jove. Tot plegat, en una festa de la música que es repetirà aquest mateix diumenge i que també apunta a una assistència multitudinària.
 
Des de poc després de les 18 hores, els voltants del Palau ja s'han començat a omplir de seguidors i fans de totes les edats. I és que "Eufòria ha barrejat generacions", tal com ha explicat a NacióDigital la Pruvi, una mare que ha assistit al concert amb els seus fills. Això ho han confirmat, per exemple, la Maria, la Sandra i la Carlota. Àvia, mare i neta. 75, 44 i 15 anys. "Eufòria ens ha encantat a les tres", han assegurat. Un altre exemple són el Jordi, la Maria i l'Elisenda, que han confessat que venen per la canalla, "però també per gaudir nosaltres".


Per molts dels més petits de la casa, és cert, era el primer cop al palau Sant Jordi i els nervis estaven a flor de pell, com han explicat la Bruna i l'Abril, que anaven acompanyades dels seus pares. Els més fans han pogut sentir-se concursants per un dia gràcies a la Fan Zone que s'ha muntat a les grades del Palau. S'ha tractat d'un circuit lliure en què tots els qui s'han animat enmig de les altes temperatures s'han pogut posar a la pell dels 16 concursants i han pogut viure les diferents etapes del programa: càsting, vestuari, maquillatge, gala... amb jurat inclòs. 


Ventalls, paraigües, barrets i gorres eren alguns dels objectes més repetits a l'entrada del Palau: els 30 °C que hi havia a Barcelona enmig de l'onada de calor no es podien afrontar de cap altra manera. Tot i el sistema de ventilació del Palau, la temperatura a l'interior no ha disminuït. Un públic més que entregat ha acompanyat de principi a final totes les cançons que els concursants han interpretat. Algunes, amb sorpresa inclosa, com ara Miki Núñez cantant Escriurem amb un dels concursants, en Chung-man.
 
La vetllada ha deixat grans moments, emotius, o de celebració, amb els llums dels mòbils apoderant-se de les grades del Sant Jordi en repetides ocasions. Un d'ells ha estat quan un altre dels concursants, en Pedro, ha cantat "País Petit" de Lluís Llach. En acabar la cançó el públic ha llançat crits d'"independència" en un Palau en què, per cert, hi ha fet acte de presència el president de la Generalitat, Pere Aragonès, aplaudit en el moment en què s'ha anunciat que havia arribat a la seva butaca, acompanyat de la consellera de Cultura, Natàlia Garriga. Tot plegat, en dues hores de música en directe que han estat el colofó final a un dels formats televisius més exitosos que TV3 ha creat en les últimes dècades.
 

El fenomen televisiu de l'any


Participants joves, música, un plató com cal, cares conegudes i molts esforços cada divendres a la nit al prime time de TV3. Eufòria ha batut rècords d'audiència i la cadena ha aconseguit atrapar el públic jove que tant temps fa que veu la tele com allò antic que no va amb ells. El resum de l'èxit és clar: un càsting que representa la realitat de la societat i uns concursants molt sincers davant la càmera. I així ho ha representat el Joan, que ha cantat "Ho tenim tot" del Joan Dausà reivindicant el col·lectiu LGTBIQ+ al Sant Jordi.
 
Les dades d'audiència assolides pel programa detallen xifres rècord. Abans de la primera gala, el perfil d'Eufòria a Instagram ja havia obtingut més de 7.000 seguidors. Avui són més de 52.900. Durant la gala emesa el divendres 6 de maig, Eufòria va batre el rècord de participació en un programa de tota la història de TV3. En total, més de 140.000 persones van votar per decidir quins dos participants ja eliminats eren repescats, una xifra que fins i tot va col·lapsar les aplicacions i webs des d'on es podia votar. Èxit rere èxit, la gran final del programa del 17 de juny va ser la més vista de tota l'edició, amb 473.000 espectadors i una quota de pantalla del 29,7%, sent líder en totes les franges d'edat. 

Un aspecte destacable d'Eufòria és el baix pressupost que s'hi ha destinat. Segons el portal de transparència de la CCMA, s'hi han invertit gairebé 840.000 euros durant els darrers mesos, comptant la productora externa a càrrec del programa -Veranda- i altres despeses. A aquests, però, s'hi ha de sumar poc més d'un milió d'euros ja pagats a Veranda mesos enrere, quan es començava a decidir el format del programa, tot i tenir un altre nom (Vocal Match).

Miki Núñez, Marta Torné, Elena Gadel, Marc Clotet, Lildami. Cinc noms, cinc cares conegudes. Eufòria s'ha nodrit de personatges reconeguts al món de la música o el cinema per formar l'equip de presentadors i el jurat. I Eufòria ha d'ajudar TV3 a crear el seu "star system". De fet, Miki Núñez i l'Elena Gadel són dos antics concursants d'OT que actualment obtenen papers i visibilitat a la televisió pública catalana.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació