Puigneró discrepa d'Elena i assegura que obrir peatges a la C-32 no resol els embussos a l'AP-7

El vicepresident assegura que el col·lapse que viu l'autopista és degut a la manca de compliment de l'Estat en matèria d'inversions

Jordi Puigneró, aquest dimecres.
Jordi Puigneró, aquest dimecres. | Europa Press
NacióDigital
15 de juny del 2022
Actualitzat a la 13:53h
El vicepresident Jordi Puigneró ha assegurat aquest dimecres que obrir els peatges del tram sud de la C-32 "no és la solució" als embussos que es viuen des de fa setmanes a l'AP-7. Són unes paraules discrepants amb la visió que ha defensat unes hores abans el conseller d'Interior, Joan Ignasi Elena, a Catalunya Ràdio. En el transcurs d'una entrevista, Elena ha assegurat que aixecar puntualment les barreres podria arribar a ser una "solució", i ha reclamat a l'Estat el "rescat parcial" de la C-32.

En una atenció als mitjans després de la represa de les obres del túnel central de la L9 del metro, Puigneró -que té les competències de Territori i, per tant, sobre les infraestructures- ha reiterat l'existència de la falta d'inversions de l'Estat com a explicació sobre els embussos que viu l'AP-7 de manera diària, no només en cap de setmana. Sobre la proposta de construcció de la B-40 defensada per la ministra de Transports, Raquel Sánchez, divendres passat des de Catalunya, ha demanat concreció: "No volem anuncis sinó compromisos ferms per escrit".

Elena va comparèixer aquest dimarts després de la roda de premsa del consell executiu per anunciar noves mesures per mitigar els accidents i reduir el trànsit. Són aquestes: carril addicional entre Sant Celoni i Parets del Vallès, amb la demanda que sigui l'Estat qui el consolidi abans de Sant Joan; restriccions en la circulació de camions, que no podran anar per l'AP-7 en cap de setmana ni podran superar els 80 quilòmetres per hora, a banda de no poder anar per cap altre carril que no sigui el de la dreta; i la implantació d'un sistema de velocitat variable que afectarà la C-58 i la C-33. Elena també va insistir en la necessitat de limitar la velocitat global a l'AP-7 per tal que es mogui entre els 100 i els 110 quilòmetres per hora per evitar accident. El 55% dels accidents són per encalç, segons les dades que té la Generalitat.

En tot cas, el problema va més enllà de què està passant aquests dies a l'autopista, com va denunciar ahir el conseller d'Interior. "Ens hem trobat amb dècades de deixadesa", va  apuntar Elena, en referència a com es va fer la retirada dels peatges de l'AP-7 -la titularitat és estatal- i als "incompliments sistemàtics" en infraestructures. Per això, va posar la inversió en Rodalies com a prioritària per disminuir el trànsit a les autopistes catalanes, on l'afluència -és el cas de l'AP-7- ha crescut un 40% des que no hi ha les barreres. Entre les mesures de la Generalitat també hi ha la d'un sistema perquè hi hagi més freqüència de grues a l'hora de retirar vehicles accidentats. La gran prova de foc arribarà d'aquí a una setmana, amb el primer pont de Sant Joan sense cap restricció de mobilitat i de reunió vigent derivada de la pandèmia, ja de retirada.

Com va passar en la dècada anterior al procés, sectors empresarials estan mobilitzats davant la sensació consolidada de maltractament en infraestructures. En aquest sentit, Foment del Treball -immersa ja en el procés electoral per revalidar els càrrecs, amb Josep Sànchez Llibre al capdavant- reclama que es posi en marxa una agència per controlar les inversions i esquivar la "presa de pèl" de l'Estat. "És una autèntica vergonya", va ressaltar el dirigent patronal en referència als incompliments constants, que tampoc es poden explicar -ha dit- per la pandèmia, com ha suggerit en reiterades ocasions el govern espanyol. Tampoc donen per perduda l'ampliació de l'aeroport del Prat, pactada l'agost de l'any passat però que va decaure només un mes després.