Els sindicats de Ryanair criden a la vaga els dos primers caps de setmana d'estiu

Facua alerta que certs trajectes es poden veure afectats i recorda que els afectats tenen dret a una compensació d'almenys 250 euros

NacióDigital
13 de juny del 2022
Actualitzat el 14 de juny a les 10:34h
Els sindicats USO i Sitcpla han fet una crida als tripulants de cabina de Ryanair a anar a la vaga durant els dos primers caps de setmana d'estiu, entre el 24 i el 26 de juny i entre el 30 de juny i el 2 de juliol. En un comunicat, les organitzacions sindicals han lamentat que els empleats de Ryanair "continuen sent treballadors de tercera". Per això, han reclamat a l'empresa que compleixi "els drets laborals bàsics i les sentències judicials" i s'assegui a negociar "un conveni i unes condicions de treball dignes per a tota la plantilla". Lidia Arasanz, secretària general de la secció sindical d'USO a Ryanair ha reivindicat que l'aerolínia "és l'única companyia internacional al nostre país sense conveni col·lectiu”. 

Segons han detallat els sindicalistes, l'objectiu d'aquesta nova vaga no és cap altra que aconseguir que Ryanair reprengui les negociacions del primer conveni col·lectiu per als tripulants de cabina a Espanya, que es negociava des de fa vuit mesos amb Sitcpla i USO. Alhora, s'han oposat a l'acord firmat amb CCOO, "un sindicat sense implantació entre el personal de vol de la companyia, amb condicions de treball ja aconseguides per SITCPLA i USO, bé com a resultat de les anteriors vagues o després de reclamacions judicials”, ha detallat Manuel Lodeiro, el vicepresident de Sitcpla a Ryanair.

Tant USO com Sitcpla han coincidit a dir que la companyia aèria de baix cost ha buscat anul·lar-los com a sindicats davant la negativa a signar les condicions precàries ofertes". Denuncien que Ryanair els intenta "esborrar amb un acord que només s'aplica si estàs afiliat a CCOO". És més, han detallat que l'acord inclou millores que s'inclouen en sentències judicials guanyades contra l'empresa, com l'augment salarial de 1.000 euros el 2022 i de 800, per al 2023; i també la programació fixa de 5 dies de treball i tres de descans. De la mateixa manera, han explicat que els contractes de treball permanents i directes amb Ryanair, sense intermediació d'agència, -que només s'ofereixen als afiliats a CCOO- ja es van pactar el 2019, però s'havia incomplert.

D'altra banda, han assegurat que cobrar per sota del salari mínim, com encara passa en els tripulants amb contractes per hores, és una situació "il·legal" i denunciada a Inspecció. "A més de tancar aquest acord a esquena dels sindicats que representen la plantilla, Ryanair segueix sense aplicar la legislació laboral espanyola", han conclòs, tot detallant que els tripulants de cabina continuen tenint problemes per demanar les vacances o per sol·licitar reducció de jornada, tampoc reben les nòmines en el format legal, i no poden beure aigua als avions.

Els afectats tindran dret a una compensació d'almenys 250 euros 

L'organització en favor dels drets dels consumidors, Facua, ha advertit tots els passatgers que puguin veure's afectats per la nova vaga de tripulants de cabina de Ryanair que tenen dret a compensacions d'almenys 250 euros i a la devolució de l'import del bitllet "en set dies" -o a un transport alternatiu fins a la destinació final- i de les despeses si el vol es cancel·la. Encara que la companyia encara no ha anunciat cap cancel·lació de vols, "és previsible que certs trajectes es puguin veure afectats", ha alertat Facua.

L'entitat s'ha remès a què la normativa europea recull que “els passatgers rebran una compensació per valor de 250 euros per a vols de fins a 1.500 quilòmetres, 400 euros per als intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres i per a tots els altres entre 1.500 i 3.500, i 600 euros per a la resta de vols". Facua afegeix que una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) del 2018 va determinar que una vaga de treballadors no es considera dins del concepte "circumstàncies extraordinàries", per la qual cosa Ryanair no es pot negar a les compensacions que se li exigeixin.

Hi ha excepcions a la normativa, com per exemple quan l'empresa informa els usuaris de la cancel·lació "almenys amb dues setmanes d'antelació respecte a l'hora de sortida prevista", per exemple. El TJUE, a més a més, va dictaminar en una altra sentència del maig del 2017 que el dret a rebre aquestes compensacions es fa extensible a aquells casos en què el vol no sigui cancel·lat, però pateixi un retard superior a les tres hores de la seva arribada a la destinació final.