Feminista i espiritual: així és Rigoberta Bandini, favorita per anar a Eurovisió

L'actriu, dramaturga, cantant i compositora catalana vol conquerir Europa amb el seu "Ay, mamá", un himne que va més enllà de la maternitat i reivindica el poder de les dones

La cantant Rigoberta Bandini
La cantant Rigoberta Bandini | Fred Festival
Andrea Gabarró / Irene Montagut
29 de gener del 2022
Actualitzat el 31 de gener a les 8:16h
El pit enfora "al puro estilo Delacroix" al concert del 7 de gener a Logronyo no va deixar ningú indiferent. Tampoc ho han fet molts dels temes que ha llençat des que, en ple confinament el 2020, va irrompre al panorama musical espanyol amb la cançó "Too many drugs", que ràpidament va entrar al llistat de descobriments setmanals de Spotify.

Dos anys més tard de la seva aparició, la veu que s'amaga darrere d'"Aviam què passa", la banda sonora de l'anunci cerveser per excel·lència de tots els estius, es desmarca com la gran favorita a les enquestes del portal Eurovision World per al Benidorm Fest, d'on sortirà la representant espanyola a Torí, la ciutat italiana que acollirà enguany el festival d'Eurovisió.

Paula Ribó, més coneguda com a Rigoberta Bandini, és una barcelonina -vista habitualment per la zona del Turó Park- multidisciplinària vinculada al món de les arts escèniques des dels sis anys. El seu recent salt a la fama la posiciona com una de les artistes de l'indie estatal dels últims anys, amb cançons com"Perra"o "In Spain We Call It Soledad", banda sonora de la sèrie Valeria. Però la trajectòria artística i musical de Ribó es remunta a anys enrere.


La seva primera aparició televisiva va ser quan, amb sis anys, va concursar al festival Zecchino d'Oro. Des dels nou anys que escriu cançons i el 2011 va formar el grup musical The Mamzellesjuntament amb Paula Malia i Bàrbara Mestanza, amb qui va musicalitzar el mític espot de l'Envàs on vas. Més tard, The Mamzelles va esdevenir companyia teatral.

Però darrere de Paula Ribó no només s'amaga el personatge de Rigoberta Bandini, sinó que coexisteix l'experimentació en diversos camps artístics. Formada a l'Institut del Teatre, ha escrit i dirigit obres teatrals, ha encarnat personatges com el d'Emma a Com si fos ahir i ha doblat les veus de CaillouBrave, Elle Fanning i Shailene Woodly, entre d'altres. També ha explorat l'univers de les lletres: el 2019 Ribó va publicar Vértigo, el seu primer llibre.

Familiar, espiritual i intensa
La cantautora que va fer que l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, cridés "Quiero ser una perra" al festival de música independent Cara B 2021, s'autodefineix com una persona molt familiar, espiritual i "intensa emocional". Una familiaritat que es reflecteix també dalt dels escenaris. I és que el seu promès, Esteban Navarro -del duet còmic Venga Monjas-, és el teclista que, juntament amb els seus cosins Belén i Juan Barenys, conformen el grup que sempre l'acompanya.

Ribó és mare principiant. Concretament, fa 19 mesos -aproximadament els mateixos que des de la publicació dels seus primers singles en solitari- que va tenir el seu fill Nico, a qui no deixa sol més que per pujar a l'escenari. El nadó ha viatjat amb ella fins a Benidorm i, segons detalla la cantant, ho farà també fins a Torí, en cas que guanyi aquest dissabte. "Tant de bo hi hagi noies de generacions més joves a la meva que vegin que es pot, que pots tenir un fill i seguir", defensa constantment. 

Més enllà de la importància que Bandini dona a la conciliació familiar i laboral, l'espiritualitat i la temàtica religiosa també van de bracet de la cantautora. Que estudiés a les Teresianes de Ganduxer, i que la seva mare i tieta hi siguin professores potser té a veure amb les constants referències que Ribó fa al món religiós. "Quiero que cristo baje a enseñarme a rezar, que me acompañe en este viaje semi astral", canta a "Que cristo baje", un dels primers temes que va treure el 2020. 

"Ay, mamá"
Sant Gervasi l'ha vist créixer, Tona és el seu refugi d'estiu i Benidorm l'escenari que la pot convertir en artista internacional. Sigui on sigui, però, hi ha un element que l'acompanya sempre. Bandini mai no abandona el seu vell uniforme de Teresianes Ganduxer quan puja als escenaris per "abraçar allò que odiava" mentre ho fa "saltar pels aires", tal com admet en una entrevista amb Time Out.

 
La Rigo defensa "Ay, mamá" com un himne que va més enllà de la maternitat i reivindica el poder de les dones. "Per a totes les mares i totes les dones, és el meu cant a la feminitat", declara. Aquesta oda no és una cançó feta expressament per a la seva participació al festival televisiu, sinó que, com confessa la catalana a les xarxes, la va escriure amb vint-i-tres anys per homenatjar la feminitat i es declara "feliç" de poder-la compartir.