L'acord sobre TV3 i Catalunya Ràdio obre la porta a retallades a la plantilla

Entre els reptes de la CCMA hi ha la necessitat d'una reestructuració organitzativa i tècnica, renovar el contracte-programa i adaptar-se a la nova realitat audiovisual

La CCMA té diversos reptes per davant un cop els principals partits n'han acordat la renovació
La CCMA té diversos reptes per davant un cop els principals partits n'han acordat la renovació | ACN
22 de desembre del 2021
Actualitzat a les 23:23h
Els grups parlamentaris d'ERC, Junts i el PSC han acordat, amb tres anys de retard, la renovació de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) -l'empresa pública que gestiona TV3 i Catalunya Ràdio-, i altres organismes que tenien el mandat caducat. L'acord assolit entre els tres partits planteja els principals reptes de la Corpo, que passen principalment per la necessitat d'adaptar-se al nou paradigma audiovisual i avançar de manera decidida en la transició digital. Destaca també que obre la porta a retallades a la plantilla, perquè planteja la necessitat d'una reestructuració organitzativa i tècnica, a través, entre d'altres, de fer confluir els diferents serveis de la redacció de continguts informatius i d'actualitat en "una sola estructura organitzativa per millorar l'eficiència". 

A la Corporació, que té set consellers, ERC proposa la presidenta, que serà la publicista Rosa Romà, actualment responsable de l'Àrea de Ciutadania, Innovació i Usuari del CatSalut, i degana del Col·legi de Publicitaris. A banda de governar la CCMA, Romà haurà de regular el concurs per triar els nous responsables de dirigir TV3 i Catalunya Ràdio. La vicepresidenta de la principal empresa pública del país serà Àngels Ponsa, exconsellera de Cultura per Junts. ERC també proposa per a l'ens Lluís Noguera, que va ser secretari general del Departament de Cultura al segon tripartit i a hores d'ara director del CaixaFòrum. Junts també promou a l'organisme el seu diputat i periodista Pep Riera, molt ben relacional amb Carles Puigdemont. Per part del PSC, se situen a l'organisme Lluís Garriga, fins ara conseller delegat de la Xarxa, el mitjà públic de la Diputació de Barcelona; la periodista Gemma Ribas, que va ser directora de comunicació de José Montilla; i l'exconsellera Carme Figueras, que fins ara era vocal del CAC.

El document acordat entre els tres principals partits del Parlament, de 13 pàgines, detalla els diversos reptes que la CCMA té per davant, amb especial atenció a la necessitat d'una actualització urgent per adaptar-se a la realitat actual pel que fa a tecnologia i consum de continguts. Se'n poden extreure 10 punts que resumeixen els objectius de la CCMA per a aquest mandat i que l'han de preparar, també, per als anys vinents.

1. Adequar-se al nou paradigma audiovisual
La CCMA ha de reforçar "la missió de servei públic" i el dia d'avui això implica adequar-se al nou paradigma audiovisual. El model sobre el qual es va dissenyar la Corporació es considera "en fase de superació" i cal revertir la situació i fer-lo compatible amb el reforç als principis de servei públic que defineix la llei de comunicació audiovisual catalana. En aquest sentit, es fa especial referència a "la necessària adequació del món audiovisual a la realitat actual del sector" i es diu que és "imprescindible" actualitzar la legislació audiovisual per "per totes les modificacions necessàries i imprescindibles" per crear un "entorn estable" que doni resposta a la "revolució audiovisual". En aquest punt no es fa cap referència a la llengua catalana. 

2. Pla integral per a la transició digital
Lligat amb la qüestió de l'audiovisual, ERC, Junts i PSC constaten la necessitat d'elaborar un "pla estratègic integral" per assumir la transició digital i ser un "element tractor" de la indústria audiovisual. "Hem de definir com passem d'una corporació analògica a una corporació digital", assenyala el document. Cal també definir quin tipus de relació ha de tenir la CCMA amb la indústria de l'audiovisual i amb la resta d'operadors públics que emeten a Catalunya. L'actual model és previ a la revolució digital i als nous hàbits de consum, i per això la nova direcció de la Corporació haurà de revisar-lo sense abandonar la lògica del servei públic i del mercat. 

3. Peça clau per al Hub Audiovisual de Catalunya
La CCMA ha de donar suport al teixit industrial de l'audiovisual i ha de ser una peça clau per a la construcció del nou Hub Audiovisual de Catalunya. El document estableix que el pes de la Corporació al mercat local ha d servir de "palanca" per consolidar, a través del Hub, un "ecosistema audiovisual que aglutini i amplifiqui les capacitats de productores audiovisuals, creatius, desenvolupadores, analistes de dades, empreses de videojocs i altres. En aquest sentit, un dels reptes també és la revisió constant per ajudar a potenciar la indústria audiovisual catalana i que les empreses catalanes siguin formes per poder exportar els seus continguts i tecnologia.

Per tot plegat, la CCMA com a operador públic no pot quedar al marge i ha de repensar el model organitzatiu i de negoci per "dinamitzar" la indústria del seu entorn i potenciar un ecosistema audiovisual que ha de fomentar la col·laboració público-privada, la indústria catalana de l'audiovisual -"que està cridada a exercir un lideratge clar a l'hora de fomentar el català"-, la concurrència, el talent i la formació. 

4. Evolucionar el 3alacarta i impulsar un "Netflix" amb continguts en català
En la línia de l'adaptació a la nova realitat audiovisual, un dels reptes de la CCMA és la transformació digital i la convergència multimèdia. Això es tradueix, entre d'altres, en fer evolucionar el posicionament i arquitectura digital del 3alacarta, l'actual plataforma de continguts, i impulsar una plataforma OTT (Over-The-Top per les sigles en anglès) on hi tinguin cabuda tots els continguts en català, ja siguin propis o d'altres mitjans o entitats. En aquest sentit, s'han de fomentar aliances estratègiques amb altres plataformes. El servei que es planteja ha d'agregar aquells operadors que permetin tenir un catàleg el més ampli possible, disposar d'un sistema de recomanacions amb criteri editorial i per categories i una personalització de les recomanacions per als usuaris registrats o subscrits.

5. Més capacitat de comercialització
Un altre dels reptes és enfortir i desenvolupar la capacitat de comercialització de la CCMA, tant pel que fa als ingressos per publicitat com per la venda de drets i internacionalització de la producció. En aquest sentit, cal abordar el problema del finançament, que és doble. D'una banda, la caiguda de la facturació publicitària, i de l'altra el contracte-programa caducat que sustenta la principal aportació econòmica que prové del Govern. Per això, és imprescindible un nou contracte programa i preveure noves fórmules de finançament més enllà de l'aportació pública. En aquesta línia, el  document planteja explorar nous models de conversió de continguts i serveis més enllà de la publicitat tradicional, com ara publicitat dirigida o segmentada, així com millorar la gestió de les diferents parts de la cadena de valor, de la creació fins a la comercialització de continguts. 

6. Renovar el contracte-programa
També és clau renovar el contracte-programa Generalitat-CCMA que dota d'estabilitat financera la Corporació. Aquest nou contracte-programa hauria de tenir encaix, segons el document, en els pressupostos de l'any 2023 i ha de ser la base per afrontar amb garanties la "reforma profunda dels mitjans i dels seus objectius". L'últim contracte el va fer Lluís Noguera, que era alt càrrec del Govern durant el Tripartit l'any 2010. Noguera serà membre de la CCMA amb la renovació, a proposta d'ERC.

7. Reestructuració organitzativa i tècnica
Per abordar tots els canvis que s'han de fer, serà necessària també una reestructuració organitzativa i tècnica. La CCMA necessita, diu el document, una estructura "capaç d'assimilar els canvis disruptius que està comportant la digitalització i les noves lògiques de producció, difusió i consum". Per això cal una "adaptació estratègica" per "alleugerir una estructura pesada", que ha de ser "més ajustada a les necessitats actuals del sector". Cal, doncs, més "adaptabilitat i agilitat".

Entre les propostes hi ha valorar la reducció de patrimoni immobiliari, analitzar els costos estructurals i laborals, els nivells d'eficiència i productivitat i centrar-se en les funcions nuclears del mitjà públic, i avançar cap a la "integració dels mitjans" i pensar en "clau digital". En aquesta línia, l'acord veu "evident" que els serveis de la redacció de continguts informatius han de confluir "en una sola estructura organitzativa".

8. Millorar la confiança de la societat i promocionar la llengua
Potenciar i millorar la confiança amb la societat és també un dels punts clau de la nova etapa de la CCMA. La informació veraç, la cultura i l'educació, potenciar la llengua i oferir un entreteniment de qualitat són algunes de les característiques que la Corporació no pot deixar de banda. La informació veraç i de confiança ha d'estar al centre de l'estratègia, i és responsabilitat dels mitjans públics "no contribuir a l'escalada de desinformació". L'oferta de continguts i serveis ha d'estar connectada amb les demandes de la societat. Per això, es proposa elaborar un pla estratègic que passi per l'anàlisi dels públics, amb l'objectiu de crear "nous vincles i nous espais" entre mitjans i ciutadania. És essencial conèixer l'usuari per proporcionar-li "allò que busca, quan ho busca i on ho busca". 

9. Renovar els òrgans de direcció
És necessari també renovar el consell de govern de la CCMA i els nous membres del CAC, i també òrgans de direcció dels mitjans públics, que el dia d'avui estan ocupats per Vicent Sanchis (TV3) i Saül Gordillo (Catalunya Ràdio). Les direccions es renovaran per primer cop per la via de concursos. El document estableix que es reserva per més endavant "altres decisions més eficients i estratègiques sobre l'estructura directiva dels mitjans públics que gestionen el servei públic de comunicació audiovisual". Aquestes renovacions s'han de fer a través d'"amplis consensos", i els nous equips han de tenir el compromís d'enfortir i redissenyar la CCMA per reactivar l'esperit fundacional i capacitar-la per poder fer front als nous entorns comunicatius.

10. Més control i avaluació
Per últim, la nova etapa de la CCMA vol aprofundir també en la millora dels mecanismes de control i avaluació. El document estableix la necessitat d'establir mecanismes de mesura i avaluació del rendiment dels mitjans de la CCMA, de forma quantitativa i qualitativa, per poder avaluar la satisfacció dels catalans amb els seus mitjans públics. Aquests indicadors han de cobrir el rendiment en diferents àmbits, com ara el mandat i la visió, la implementació de la nova estratègica i l'impacte social i econòmic.