preus

L'AdBlue, un líquid imprescindible per als motors dièsel, s'encareix més d'un 200%

Bona part de la flota de camions de Catalunya el necessita per circular i el sector està "preocupat"

Un camioner posant AdBlue al seu vehicle | ACN
per NacióDigital, Barcelona, Catalunya | 20 de novembre de 2021 a les 09:48 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 20 de novembre de 2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Molts cotxes, camions i busos dièsel necessiten el compost químic AdBlue per circular amb menys emissions contaminants. Però l'augment del preu del gas està disparant el cost de l'AdBlue fins a més d'un 200%.

La patronal de transportistes CETCAT calcula que la meitat de la flota de camions a Catalunya necessita AdBlue per circular, i això agreuja els costos d'explotació i genera "preocupació" per una possible manca de subministrament. Un dels seus principals fabricants a Espanya, Fertiberia, va haver de parar i retallar la producció. Però GreenChem, productor amb una quota de mercat del 30% a la península, veu injustificat "l'alarmisme". "El subministrament està garantit", explica el seu director general, Oriol Canut.


Els transportistes viuen amb preocupació l'increment general dels preus dels carburants, i de líquids imprescindibles per circular com l'AdBlue. "El preu s'està duplicant i va camí de triplicar-se", admet el president de la Confederació Empresarial de Transports de Carretera de Catalunya (CETCAT), Eduard Ayach.

"Hem fet un esforç per anar renovant les flotes els últims anys i que gran part dels vehicles siguin menys contaminants, precisament els que necessiten Adblue per circular", precisa. L'AdBlue és imprescindible per la majoria dels camions i busos fabricats a partir del 2019 i dels cotxes dièsel des del 2015 per complir amb la normativa europea de reducció d'emissions contaminants. Els fabricants van introduir una tecnologia en els motors que mescla el gasoil amb una base d'urea (AdBlue) que permet rebaixar les partícules.


Fonts de Fertiberia confirmen a l'ACN que han hagut de parar la producció durant l'octubre i el novembre d'una planta de Palos de la Frontera, i produir al 50% a Puertollano "degut als elevats costos de l'energia elèctrica, els drets d'emissió de CO2 i del gas natural, que de maig a octubre de 2021 han augmentat un 250%, i en comparació amb el setembre, un 580%".

GreenChem, que dirigeix Oriol Canut, manté la normalitat, tot i que ha notat un augment de demanda derivat de la paralització d'algunes de les plantes de la competència. La companyia forma part del mateix grup que l'eslovaca Dulso, que segons mitjans locals també va haver d'aturar la producció, però Canut explica que a ells mai els ha faltat material.


Joan Blancafort, portaveu de la patronal catalana de l'automoció Fecavem, envia un "missatge de tranquil·litat". "A curt termini no hi ha d'haver cap problema, no cal fer amuntegament, perquè no és necessari", avisa Blancafort. Però el consell és completament oposat al que va fer fa uns dies la Federació Nacional d'Associacions del Transport d'Espanya, Fenadismer, que en un comunicat recomanava "fer amuntegament d'AdBlue per una possible escassetat a partir del novembre".

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació