Els comerços de Barcelona s'agrupen per sobreviure a Amazon

Fa unes setmanes que s’ha posat en marxa el BCN Market, la botiga per vendre i anunciar-se online promoguda per Barnacom a la qual ja s’han adherit més de 3.000 botiguers

La mestressa de la floristeria Petit Jardí, preparant un ram de roses.
La mestressa de la floristeria Petit Jardí, preparant un ram de roses. | Marina León
Marina León
13 de novembre del 2021
Actualitzat el 15 de novembre a les 10:38h
El BCN Market és la botiga online de Barcelona a la qual milers de comerços de la ciutat s’han lligat per vendre els seus productes mitjançant una pàgina web. Impulsada per Barnacom, l’entitat que agrupa els eixos comercials de Barcelona Oberta i Barcelona Comerç, l’eina permet visibilitzar les botigues barcelonines a través d’internet. El BCN Market facilitarà a aquells comerços que encara no venen per internet, poder-ho fer. A més, la iniciativa permet anunciar-se a través d’una web en la qual els més de 3.000 negocis que ja hi participen poden promocionar els seus productes.

"Va enfocat a aquelles botigues que fins ara no havien fet el pas a la digitalització. Es pretenia donar eines a aquells que no tenien cap manera de vendre online", assenyala Salvador Vendrell, el president de Barnacom. El que ha passat és que molts dels negocis barcelonins ja comptaven amb una eina d’e-Commerce, i el BCN Market està sent, per a ells, una manera d’anunciar els seus productes a través d’un catàleg compartit a la xarxa.

Amb una inversió de tres milions d’euros, l’Ajuntament de Barcelona ha participat del BCN Market donant-li una empenta amb els bonus de 10 euros, dels quals ja s’han bescanviat al voltant de 30.000. El descompte pot fer-se servir per compres iguals o superiors a 20 euros i suposa, per a botigueres com la mestressa de la floristeria Petit Jardí, "un increment de les compres”.

A Barcelona existeixen 60.000 empreses d’activitat econòmica, les adherides al market place ara en són el 5%. El president de Barnacom valora les dades com a positives i afirma que cal estar "contents", tenint en compte que el projecte suma poc més de tres setmanes en funcionament.

Des de l’Ajuntament de Barcelona parlen de "combatre els grans competidors de la venda electrònica com Amazon", però el cert és que el BCN Market "es ven falsament com un Amazon barceloní". "La intenció no és lluitar contra Amazon, el que es pretén és donar visibilitat digital als comerços de la ciutat, així com una eina que els permeti penjar el seu producte i vendre’l online”, explica Vendrell.
 

Victoria Alonso, la propietària de la Guanteria Alonso, a la botiga. Foto: Marina León

Un canvi impulsat per la pandèmia de la Covid-19
La pandèmia ha accelerat el procés d’aparició del BCN Market. "El que potser hauríem aconseguit en dos anys, s’ha avançat", expliquen des de Barnacom. I això ha passat no només pel que va suposar el confinament pels negocis que no tenien plataforma online, sinó pels canvis en les formes de consum. Segons Vendrell, la facturació online ha augmentat. Abans de la pandèmia, explica, les vendes per internet rondaven del 5% al 7%; actualment, es troben en un 15%. Per això, un dels objectius és "pal·liar el 20% de la venda que estan perdent els comerços de Barcelona davant d'altres plataformes” apunten des de Barnacom, com Amazon.

Per als botiguers, la pandèmia també ha estat un dels motius per adherir-se al BCN Market. Nil Muntaner, director creatiu de la papereria Raima, ho detalla: "Tots els que hem estat tocats per la pandèmia, per molt que ara facturem el mateix que el 2019, la recuperació és abismal, perquè hem perdut molt”.

El BCN Market i els botiguers del centre de la ciutat
Per a les botigues barcelonines, el market place ha estat una eina que els ha servit per donar-se a conèixer al món online. Des de la Guanteria Alonso, Victoria Alonso exposa la necessitat que els petits comerciants s'agrupin: "Els petits hem d’estar junts perquè la gent pugui trobar de seguida tota l’oferta de la ciutat”. Encara que a ella no li han tramitat compres mitjançant el BCN Market, sí que diversos clients s'han informat d’allò que volen a través de la web i després, presencialment, s’ho emproven i ho compren. Des de Raima, hi estan d’acord: “Les iniciatives que tenen a veure amb el comerç local sempre són positives. Ara mateix, el comerç local està bastant tocat i, per nosaltres, és una manera d’atreure més clients”. Això sí, Muntaner, creu que l’Ajuntament hauria d’anunciar més la iniciativa, ja que encara no han notat cap diferència.

A la Xocolateria Fargas, el BCN Market està fent-se notar, i és que des que van començar a oferir els bonus el 18 d’octubre, explica la Marisa, "cada dia ve algú amb el bonus a comprar". "De moment, crec que està tenint una bona rebuda”, afegeix. "Els comerços de Barcelona demanen que hi hagi campanyes d’aquest estil”, sentencia.

La Marisa, treballant a la Xocolateria Fargas. Foto: Marina León

Arxivat a