"Va enfocat a aquelles botigues que fins ara no havien fet el pas a la digitalització. Es pretenia donar eines a aquells que no tenien cap manera de vendre online", assenyala Salvador Vendrell, el president de Barnacom. El que ha passat és que molts dels negocis barcelonins ja comptaven amb una eina d’e-Commerce, i el BCN Market està sent, per a ells, una manera d’anunciar els seus productes a través d’un catàleg compartit a la xarxa.
Amb una inversió de tres milions d’euros, l’Ajuntament de Barcelona ha participat del BCN Market donant-li una empenta amb els bonus de 10 euros, dels quals ja s’han bescanviat al voltant de 30.000. El descompte pot fer-se servir per compres iguals o superiors a 20 euros i suposa, per a botigueres com la mestressa de la floristeria Petit Jardí, "un increment de les compres”.
A Barcelona existeixen 60.000 empreses d’activitat econòmica, les adherides al market place ara en són el 5%. El president de Barnacom valora les dades com a positives i afirma que cal estar "contents", tenint en compte que el projecte suma poc més de tres setmanes en funcionament.
Des de l’Ajuntament de Barcelona parlen de "combatre els grans competidors de la venda electrònica com Amazon", però el cert és que el BCN Market "es ven falsament com un Amazon barceloní". "La intenció no és lluitar contra Amazon, el que es pretén és donar visibilitat digital als comerços de la ciutat, així com una eina que els permeti penjar el seu producte i vendre’l online”, explica Vendrell.
Victoria Alonso, la propietària de la Guanteria Alonso, a la botiga. Foto: Marina León
Un canvi impulsat per la pandèmia de la Covid-19
La pandèmia ha accelerat el procés d’aparició del BCN Market. "El que potser hauríem aconseguit en dos anys, s’ha avançat", expliquen des de Barnacom. I això ha passat no només pel que va suposar el confinament pels negocis que no tenien plataforma online, sinó pels canvis en les formes de consum. Segons Vendrell, la facturació online ha augmentat. Abans de la pandèmia, explica, les vendes per internet rondaven del 5% al 7%; actualment, es troben en un 15%. Per això, un dels objectius és "pal·liar el 20% de la venda que estan perdent els comerços de Barcelona davant d'altres plataformes” apunten des de Barnacom, com Amazon.
El BCN Market i els botiguers del centre de la ciutat
Per a les botigues barcelonines, el market place ha estat una eina que els ha servit per donar-se a conèixer al món online. Des de la Guanteria Alonso, Victoria Alonso exposa la necessitat que els petits comerciants s'agrupin: "Els petits hem d’estar junts perquè la gent pugui trobar de seguida tota l’oferta de la ciutat”. Encara que a ella no li han tramitat compres mitjançant el BCN Market, sí que diversos clients s'han informat d’allò que volen a través de la web i després, presencialment, s’ho emproven i ho compren. Des de Raima, hi estan d’acord: “Les iniciatives que tenen a veure amb el comerç local sempre són positives. Ara mateix, el comerç local està bastant tocat i, per nosaltres, és una manera d’atreure més clients”. Això sí, Muntaner, creu que l’Ajuntament hauria d’anunciar més la iniciativa, ja que encara no han notat cap diferència.
A la Xocolateria Fargas, el BCN Market està fent-se notar, i és que des que van començar a oferir els bonus el 18 d’octubre, explica la Marisa, "cada dia ve algú amb el bonus a comprar". "De moment, crec que està tenint una bona rebuda”, afegeix. "Els comerços de Barcelona demanen que hi hagi campanyes d’aquest estil”, sentencia.
La Marisa, treballant a la Xocolateria Fargas. Foto: Marina León