Eleccions municipals 2019

La mobilitat i el cost de l'habitatge: les grans problemàtiques del Maresme

Consulta quines són les temàtiques que marcaran la campanya a la comarca de cara a les eleccions del 26 de maig

per NacióDigital, 14 de maig de 2019 a les 20:54 |
 
El Maresme és una comarca amb poc sentiment propi, poc unida i allargassada que venen a ser tres comarques en una i que té en la dispersió entre els seus municipis -bo i la seva reduïda dimensió- la raó que justifica que els principals problemes dels seus habitants siguin pràcticament els mateixos que deu anys enrere.

La mobilitat i les seves infraestructures són el gran maldecap dels maresmencs: la zona té l'honor de tenir la primera línia ferroviària i la primera autopista de pagament de la península, infraestructures antigues que reincideixen quasi setmanalment en les seves problemàtiques.


La línia 1 de Rodalies és la més utilitzada de la xarxa i també la més fràgil, ja que, a causa de la poca inversió i el disseny històric del traçat a pocs metres del mar en alguns trams com el de Cabrera, és sinònim de disfuncions, problemes i retards per als seus milers d'usuaris.

L'alternativa per via rodada no és pas millor: una autopista col·lapsada en l'accés a Barcelona, sense alternativa real gratuïta i amb enèsims projectes d'enllaços en punts crítics com Mataró Parc, allargaments a la part alta de la comarca o promeses infructuoses conforme s'acabarà algun dia una concessió que porta dècades amortitzada.

La barrera de la Nacional II

Moure's pel Maresme és un patiment, i la Nacional II segueix essent una llarga barrera entre els municipis i el seu mar, amb un historial d'incidències i accidents que l'allunyen de l'anhelada via amable interurbana que s'imaginen des de fa lustres els polítics de tots els colors.


La proximitat amb Barcelona és el gran condicionant geogràfic del Maresme i també explica la raó de com s'ha disparat el preu de l'habitatge, convertint l'emergència habitacional en una realitat que colpeja amb força els municipis més populosos de la zona. S'estén la precarietat que deixa al carrer a les famílies que no tenen altra alternativa que, en molts casos, l'ocupació de l'ampli parc immobiliari en mans de bancs i fons voltors.

La inseguretat

Les administracions locals no tenen múscul econòmic per respondre a aquest fet i sovint l'espiral es retroalimenta amb la sensació d'inseguretat que s'amplifica amb onades de robatoris, sobretot en urbanitzacions i municipis disgregats, davant la qual la comarca implora per un reforç policial per part de Mossos que no arriba. També ha repuntat la sensació d'inseguretat en zones sensibles i barris pobres, com són els de Rocafonda o Cerdanyola, a Mataró. Un barri, aquest darrer, que per si sol seria el segon municipi comarcal.

La ciutat veu com el turisme segueix mantenint el múscul econòmic, sobretot de la seva part alta i també com comercialment i industrialment hi ha apostes que funcionen. La problemàtica de l'atur va per zones i col·lecciona casuístiques històriques com el passat tèxtil de la capital -Mataró és la ciutat gran catalana amb un problema de desocupació estructural més important des d'abans de la crisi- o el bon posicionament de l'ara coneguda com Costa de Barcelona com a destí turístic assequible.

Problemes ambientals

La comarca segueix patint que no se solucionin problemes ambientals com que cada temporal n'esborri bona part de les platges o que l'escalfament global n'estigui atacant la serralada prelitoral i també veu com l'escarabat Tomicus segueix fent mal a cada cop més pins de la seva massa forestal.

En sanitat, quatre anys més tard, segueixen les problemàtiques per l'infrafinançament i el deute històric que arrossega el Consorci Sanitari del Maresme, si bé bona part de la crispació de l'època de les retallades sembla haver remès.

La nova onada de població provinent de l'encariment de Barcelona, a més, pot ser una oportunitat perquè les diferents realitats maresmenques s'adaptin als canvis i als seus nous veïns. De manera que el petit comerç pugui sobreviure a l'era d'Amazon i als projectes de concentració comercial de la pròpia comarca i de les seves competidores directes.

Per tornar a la notícia principal, amb tots els enllaços a les 42 comarques i les 10 problemàtiques, pots clicar aquí.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació