Una altra opció són els monovolums de tipus furgoneta que ofereixen molt d'espai, però amb un tarannà més funcional, ara bé, opcions per a un vehicle de 7 places amb un comportament, acabats i el refinament d'una berlina, en queden dos. El Ford Galaxy i el SEAT Alhambra que sembla més a prop del final de la seva vida que altra cosa.

Ford Galaxy 2.5 FHEV Foto: F.Boada
El Ford Galaxy se situa en el més alt de la gamma de monovolums a la venda en els concessionaris Ford tant per les seves dimensions com pel seu luxe, també hi pots trobar el més dinàmic, però amb menys espai interior S-Max, i al contrari que el seu rival sembla força vigent. Si més no l'anunci d'una nova versió híbrida així ho demostra.
El Galaxy FHEV, que Ford ens ha cedit per a la prova, es mou amb un conjunt format per un propulsor gasolina amb 2,5 litres de cilindrada, de cicle Atkinson*, que lliura 165 CV i un motor elèctric situat al seu costat que rendeix 120 CV.
La potència conjunta és de 190 CV i la seva reduïda grandària permet no perdre maleter.Com sol succeir en aquests casos, la distància que es pot recórrer en mode 100% elèctric és ben curta, encara que també és cert que el sistema està més pensat per a oferir una major eficiència en totes les fases de conducció.

Ford Galaxy 2.5 FHEV Foto: F.Boada
De fet, Ford afirma que aquest motor redueix fins a un 10% les emissions de CO₂ enfront de les opcions EcoBlue de la gamma i que pot arribar a aconseguir els 1.100 quilòmetres d'autonomia teòrica.Aquesta és l'única mecànica disponible tant pel Galaxy com per a l'S-MAx. Una motorització que et permet disposar de l'Etiqueta ECO de la DGT i amb ella poder circular per moltes zones restringides i, per un altre, genera un estalvi de combustible en aprofitar la part elèctrica.
El motor és força solvent a l'hora de moure el gran cos del Galaxy però oblidat de buscar qualsevol cosa semblant a una emoció al volant. Conjugat amb un canvi automàtic amb variador continuo la seva virtut més gran és la suavitat i uns consums continguts. En el nostre cas hem assolit fer una mitja de 6,7 litres, una xifra molt bona pensant que portem un motor benzina de 2.500 cc muntat en un gran monovolum de gairebé dues tones de pes.

Ford Galaxy 2.5 FHEV Foto: F.Boada
Els materials de l'interior han estat triats amb cura, incloent-hi gruixudes motllures d'alumini i uns bonics seients de cuir suau. Continua havent-hi algun plàstic més barat en parts menys visibles de l'interior, però fins i tot això sembla prou sòlid.El Galaxy es beneficia de l'últim sistema d'infoentretenimient SYNC3 .
El quadre de comandament té un aspecte modern gràcies a una pantalla tàctil central d'alta resolució de vuit polzades que elimina la necessitat de massa botons, és mantenen els necessaris. El quadre d'instruments semidigital de 10,1 polzades és de sèrie, aquesta pantalla es fusiona amb el quadre d'instruments tradicional i és un complement útil que pot controlar-se completament des del volant multifunció. Amb l'arribada del Híbrid, una interfície d'usuari "SmartGauge" també ajuda als propietaris a conduir de forma més eficient.

Ford Galaxy 2.5 FHEV Foto: F.Boada
La dotació de sèrie d'equipaments també és força notable. Ford ha simplificat la gamma, perquè el nou Galaxy només està disponible amb el nivell d'acabat Titanium partint d'un PVP de 47.350 euros al qual es pot sumar el Paquet X, que té un cost de 3.500 € i afegeix a l'equipament de sèrie elements com ara: accés sense clau, porta del maleter amb sistema de mans lliures, assistent precol·lisió, control de velocitat de creuer adaptatiu, assistent d'aparcament, càmera de visió posterior i càmera frontal, sistema de navegació, equip de so Sony amb 12 altaveus, fars LED dinàmics i detector d'angle mort.No obstant això, l'acció comercial en aquest model és molt agressiva ara mateix, perquè el descompte en el PFF arriba fins al 24,5% el que permet deixar-lo en uns excel·lents 37.000 euros amb el finançament.

Ford Galaxy 2.5 FHEV Foto: F.Boada
L'interior disposa de set seients, tots ells amb espai suficient per a adults -sí, fins i tot la fila més posterior-, mentre que els seients posteriors lliscants i abatibles permeten ajustar la distribució de l'habitacle per a adaptar-la a les teves necessitats. Els dos seients posteriors es pleguen elèctricament, mentre que la fila central de seients es baixa prement un botó, per la qual cosa és extremadament pràctic. El sostre panoràmic opcional realça la sensació d'amplitud del cotxe.
Disposem d'un maleter de 300 litres amb els set seients col·locats, 1.301 litres amb la tercera fila abatuda i 2.339 litres amb només els dos seients davanters col·locats. L'obertura del maleter és molt àmplia i la seva vora de càrrega és baix, la qual cosa fa que sigui molt fàcil col·locar objectes grans en la part posterior del cotxe.

Ford Galaxy 2.5 FHEV Foto: F.Boada
Que els monovolums no estan de moda, és evident, ara bé, segur que encara hi ha públic que cerca un vehicle amb capacitat per a set places reals i amb un bon nivell de refinament. A això Ford hi suma una tecnologia tan actual com aquesta híbrida. Tot això sense obviar una dinàmica de conducció que supera a la majoria dels SUV i una modularitat i capacitat de maleter que ja el voldrien els tan de moda tot camí.
* L'Atkinson és un cicle derivat del cicle Otto (el cicle de gasolina clàssic de tota la vida) on la vàlvula d'admissió queda oberta fins a haver-se iniciat la compressió de la mescla en els cilindres.Això permet economitzar gasolina aprofitant més l'energia que s'allibera després de l'explosió gràcies a un elevat règim de compressió, sense que la gasolina auto detoni. Com a contrapartida, es perden prestacions, de manera que la potència que es desenvolupa és menor.