Històries del Motor

Setanta anys d'història de Seat a través de 15 models icònics [I]

SEAT celebra els seus setanta anys coincidint amb el llançament de la quarta generació del León, que completa l'oferta de models i motoritzacions més extensa de la història de la marca.

| 11/05/2020 a les 18:56h
Arxivat a: Histories del Motor, Histories del Motor, Seat 124 Sport Coupé, Seat 850 Spider, Seat 1430, Seat 600, Seat 1400, Setanta Abiversari, Seat
Setanta anys d'història separen el 1400 de la última generació del León
Setanta anys d'història separen el 1400 de la última generació del León | SEAT
SEAT celebra els seus setanta anys coincidint amb el llançament de la quarta generació del León, que completa l'oferta de models i motoritzacions més extensa de la història de la marca. Una oferta que, gràcies a l'èxit comercial de la gamma SUV, ha situat a SEAT a resultats històrics de vendes i beneficis el 2019.

Una història en la qual comencen a prendre protagonisme nous capítols, com el de la micro mobilitat i la mobilitat elèctrica. En aquest sentit, SEAT llançarà el 2020 i 2021 nous models elèctrics i híbrids endollables, que se sumaran a la versió elèctrica de l'SEAT Mii, ja a la venda: la nova família del León, que compta amb una versió PHEV; el Tarraco PHEV i el recentment presentat CUPRA Formentor, que disposarà d'una variant híbrida elèctrica endollable. Finalment, el-Born acompanyarà el Mii electric com el segon vehicle 100% elèctric de la companyia.

Però els fonaments d'aquesta història neixen fa setanta anys i dibuixen un camí ple de models emblemàtics que van marcar una fita en la seva època. Aquest és un recorregut per alguns d'ells :

SEAT 1400 (1953-1964): el primer SEAT
 

Seat 1400 Foto: Seat


El mes de novembre de l'any 1953 es va estrenar el SEAT 1400, el primer model d'una marca creada tres anys abans, amb la fundació de la Societat Espanyola d'Automòbils de Turisme S.A. (SEAT). També el 1400 va ser l'encarregat d'estrenar la fàbrica de la Zona Franca de Barcelona, ​​que aleshores comptava amb 925 empleats.

El 1400 era una elegant berlina, amb una gran habitabilitat per als seus 4.310 mm de longitud, un complet equipament i un motor de 1.395 cm3 que oferia 44 CV, amb el qual arribava als 120 km / h; xifres equiparables a les dels seus rivals en aquesta època. Va destacar per ser un dels primers vehicles a Europa en utilitzar una carrosseria autoportant -llavors denominada "pontó" -, en lloc de xassís separat de carrosseria collada. La seva versió de carrosseria més popular va ser la de quatre portes, tot i que també hi va haver altres variants que van demostrar la seva versatilitat: familiar de cinc portes, comercial panelat, ambulància, cotxe fúnebre, descapotable i fins i tot obert sense portes i amb seients a la zona de maleter per fer visites guiades i desfilades.

SEAT 600 (1957-1973): el cotxe que va motoritzar Espanya
 

Als anys seixanta no hi havia cap cotxe més popular que el 600 Foto: Seat


El 1957 neix el símbol de la motorització a Espanya, un cotxe que va oferir mobilitat i llibertat a milions de persones. En aquells dies, la planta de Zona Franca ja tenia 5.000 treballadors. Mentre el 1400 era un cotxe reservat a la classe mitjana alta, el 600 es va dirigir en aquells dies creixent classe mitjana espanyola. Es va situar en el mercat amb un preu de 65.000 pessetes (391 euros), que ho feia relativament assequible. Per aquests diners oferia un sensacional rendiment, capacitat i robustesa.

La resposta de públic va ser tal, que va arribar a tenir fins a més de dos anys de llista d'espera; per la qual cosa es va decidir implantar la bestreta de pagament per comanda. No debades, a Espanya, al principi dels setanta, un de cada quatre cotxes era un SEAT 600.

Amb una longitud de 3,22 metres i només 590 quilos de pes, tenia el maleter sota el capó davanter -al costat del dipòsit i la roda de recanvi-, i el motor darrere longitudinal, amb una cilindrada i potència inicials de 633 cm3 i 18 CV DIN, que van arribar fins a 767 cm3 i 28 CV al 600 L.

En els seus disset anys de producció, hi va haver cabuda per a gairebé tot, amb les versions N, D, E, L, i L Especial, i opcions descapotables amb sostre enrotllable de lona, ​​comercial, així com un ingent nombre de propostes per carrossers independents i variants de competició. També, va destacar l'arribada el 1964 del SEAT 800, la versió amb carrosseria de quatre portes del 600, exclusiu de la companyia.

SEAT 1430 (1969-1976): La berlina exclusiva de caràcter esportiu
 

Seat 1430 Foto: Seat


Evolució del 124, amb el qual comparteix plataforma, carrosseria i la tracció posterior; el 1430 s'erigeix ​​en l'any 1969 com la clàssica berlina mitjana. I també, encara que amb una difusió molt menor, com a familiar de cinc portes, cotxe de bombers, fúnebre, ambulància i fins i tot amb caixa oberta.

El seu nom es deu a la cilindrada del seu motor, de 1.438 cm3. Un versàtil propulsor que constitueix la base per a tots els models mitjans de SEAT de la dècada dels setanta i fins a mitjans dels vuitanta. Situat en posició davanter longitudinal, sobresortia en el seu temps per les seves prestacions, reduït consum i gran fiabilitat. Potent, elàstic, robust i eficient, aviat es va guanyar el favor dels conductors. El 1973, gràcies a unes modificacions a la culata, la seva potència va augmentar en 5 CV, per a aconseguir 75 CV i també es va presentar la versió especial 1.600 (més conegut com a FU), amb 95 CV. Un any més tard arribava l'Especial 1.800 (FU-10), amb 118 CV.

SEAT 850 Sport Spider (1969-1972): L'únic descapotable produït per SEAT
 

Una autèntica raresa. El 850 Sport Spyder Foto: Seat


La versió descapotable biplaça del popular 850 va ser dibuixada per Bertone i el seu disseny s'ha convertit en un clàssic atemporal. Al costat de la versió coupé, van ser els primers cotxes de nínxol de SEAT i també els primers creats amb l'objectiu d'oferir gaudi al volant.

El seu motor de 903 cm3 oferia 52 CV, que movien amb alegria els 730 kg del conjunt. Amb el pas dels anys, el 850 Sport Spider s'ha convertit en un preuat objecte de col·lecció.

SEAT 124 Sport Coupé 1.600 (1970-1972): Esportiu i elegant
 

Seat 124 Sport Coupé Foto: Seat


La versió coupé de 4 places del 124 va rebre la denominació 124 Sport Coupé, primer com a 1600 i més tard com 1800. Un cotxe amb un elegant tall esportiu i unes prestacions, per l'època, d'autèntic esportiu; amb un motor de 1.608 cm3 de 110 CV amb el que aconseguia una velocitat màxima de 180 km / h.

Va ser el primer SEAT amb caixa del canvi manual de 5 velocitats, però pel que aixecava tanta admiració al seu pas era per l'exclusivitat de la seva línia i els seus acabats. A finals de 1972 va ser substituït pel 124 Sport 1800.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Ford Focus ST Line X
Ford Focus ST Line X | Marc Calvo
Marc Calvo
Ford actualitza el nou Focus amb motors EcoBoost micro-híbridats amb uns consums excepcionals
La Macbor Montana XR5 destaca sobre la competència fora de l'asfalt
La Macbor Montana XR5 destaca sobre la competència fora de l'asfalt | JCO
Josep Chaume
Ens posem als comandaments d'una de les motos més esperades de la temporada pel posseïdors del carnet A2
CUPRA segueix construint el seu llegat esportiu en unir-se a l'Extreme E Sèries
CUPRA segueix construint el seu llegat esportiu en unir-se a l'Extreme E Sèries | Cupra
CUPRA augmenta la seva experiència en l'esport del motor electrificat per traslladar el Know-How a la seva gamma de vehicles de carrer.
Ford Focus ST Line X
Ford Focus ST Line X | Marc Calvo
Marc Calvo
Ford actualitza el nou Focus amb motors EcoBoost micro-híbridats amb uns consums excepcionals
​El nou Audi A1 Citycarver porta l'aparença CrossOver al segment B prèmium
​El nou Audi A1 Citycarver porta l'aparença CrossOver al segment B prèmium | F.Boada
Vestit a la moda, aquest exclusiu CityCarver destaca entre el trànsit de la ciutat pels seus aires prèmium
Suzuki Ignis 2020 GLX Mild Hybrid
Suzuki Ignis 2020 GLX Mild Hybrid | Ferran Rosàs
Ferran Rosàs | 1 comentari
Actualitzat i hibridat, el Suzuki Ignis 2020 es presenta com a alternativa als utilitaris del segment A, però amb aptituds per fer front als SUV petits.