Les obres de soterrament de la línia dels FGC a Manresa començaran en un any i mig

La Generalitat ha licitat la redacció del projecte constructiu, en paral·lel a l'adjudicació de la redacció de l'estudi informatiu i el projecte constructiu de dues estacions als Dolors i el Parc de l'Agulla

L'alcalde Marc Aloy amb el conseller Juli Fernàndez, en el punt on anirà l'estació dels Dolors
L'alcalde Marc Aloy amb el conseller Juli Fernàndez, en el punt on anirà l'estació dels Dolors | Pere Fontanals
Redacció
16 de març del 2023
Actualitzat a les 14:33h
El conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha anunciat aquest dijous la licitació del projecte constructiu per a l'ampliació i soterrament de la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Manresa, des de l'estació Manresa Alta fins a la plaça Espanya on hi haurà una estació subterrània. En paral·lel, també s'ha adjudicat la redacció de l'estudi informatiu i el projecte constructiu de les estacions dels Dolors, al barri de la Parada, i el Parc de l'Agulla, en el ramal de Sallent, per convertir el tren en "un metro de ciutat i comarcal", segons ha afirmat l'alcade Marc Aloy.

Fa més de dues dècades que, a la capital del Bages, es parla de les millores ferroviàries que ara es posen en marxa i que, segons el conseller de Territori, Juli Fernàndez, han de facilitar la mobilitat dels veïns de la ciutat i part de la comarca.

Els projectes constructius que han sortit a licitació definiran tècnicament les actuacions necessàries per a la integració urbana i l'ampliació de la línia Llobregat-Anoia dins de Manresa. Es tracta de dues licitacions per a la redacció dels projectes constructius d'obra civil, via, catenària i integració urbana; i l'altre d'arquitectura i instal·lacions ferroviàries i no ferroviàries. L'import global és de 593.950 euros i el termini màxim de redacció, de deu mesos.

Per a aquesta actuació, l'estudi informatiu ja aprovat contempla el soterrament de la línia des de l'estació de Manresa Alta, l'enderroc de l'actual estació Manresa Baixador, l'allargament de la via i la construcció d'una nova estació terminal sota el passeig Pere III, a l'altura de la plaça Espanya, més a prop del centre de la ciutat.

Així, a partir de l'estació de Manresa Alta, la nova rasant dissenyada per al pas del ferrocarril quedarà coberta, fet que millorarà la permeabilitat de la trama urbana (carrers de la Sèquia i de Camps i Fabrés) i el paisatge urbà. Pel que fa al nou traçat que es generarà a partir de Manresa Baixador, es preveu un gir cap a l'esquerra per creuar per sota de la zona esportiva de l'Institut Lluís de Peguera fins arribar a la nova estació, que disposarà de dues vies.

L'espai que quedarà alliberat amb l'enderroc de l'estació de Manresa Baixador s'urbanitzarà, així com tota la superfície del futur túnel. Això permetrà obrir un nou vial que donarà continuïtat al carrer Carrasco i Formiguera fins a la carretera de Santpedor.
 

Dues noves estacions: a la Parada - Dolors i a l'entorn del Parc de l'Agulla

Pel que fa al perllongament de la línia Llobregat-Anoia cap a la zona del Parc de l'Agulla, l'estudi informatiu que ara s'ha adjudicat contempla la construcció de dues noves estacions, situades a la zona dels Dolors del barri de la Parada i al mateix entorn del parc. Per a cada estació, que haurà d'estar adaptada per a persones amb mobilitat reduïda, s'avaluaran, com a mínim, dues alternatives.

També s'inclouran la definició i valoració al nivell corresponent de les diferents alternatives de l'obra d'infraestructura, via, catenària, senyalització i totes les instal·lacions associades a les noves estacions, incloent-hi totes les reposicions de serveis afectats, urbanització, jardineria de superfície, integració urbana de les noves estacions, desviaments provisionals de trànsit i altres afectacions possibles durant l'execució de les obres.
 

Altres actuacions en l'àmbit del Bages

Aquestes són dues de les actuacions del Govern previstes en l'àmbit del Bages, juntament amb el projecte de creació d'una nova línia de tren-tramvia, que actualment es troba en tràmit de redacció de l'estudi de factibilitat. La  nova línia, amb una longitud aproximada d'uns 38 km, estaria formada pels següents trams: sistema urbà Manresa-Sant Joan de Vilatorrada; ramal fins a Súria i ramal fins a Sallent i Berga.