«La mujer del animal» triomfa a la Mostra de Cinema Llatinoamericà

El guardó al millor documental se l'endú "Los ofendidos" i al millor curt és per a "El hombre eléctrico"

Redacció
03 d'abril del 2017
Actualitzat a la 1:08h
La Mostra s'ha tancat aquest diumenge
La Mostra s'ha tancat aquest diumenge | ACN
La pel·lícula colombiana La mujer del Animal, de Víctor Gaviria, ha estat la gran triomfadora de la Mostra de Cinema Llatinoamericà de Catalunya, que tanca aquest diumemge a Lleida la 23a edició. Per primera vegada en la història del certamen, el mateix títol s'endú el premi del Jurat i del públic. A més, Gaviria també ha estat reconegut com a millor director. El film fa un retrat molt dur de la violència contra les dones en un barri marginal de Medellín.

Los ofendidos (El Salvador-Mèxic), un documental sobre la guerra civil al Salvador, i el curt xilè El hombre eléctrico han estat els títols premiats en aquestes categories. Aquest any 9 pel·lícules han competit a la secció oficial de llargmetratges, i 8 en les de curtmetratges i documentals. En total, s'han projectat més de 50 produccions de 17 països. Els guardons es lliuraran aquest diumenge al vespre durant l'acte de cloenda que es farà al CaixaFòrum Lleida i que acabarà amb la projecció del curtmetratge Mai (Espanya) i el llargmetratge Me casé con un boludo (Argentina).
 
L'organització va seleccionar els títols que han competit a les seccions oficials d'entre els prop de 800 treballs (607 curtmetratges, 80 curtmetratges i 97 llargmetratges) que es van presentar en aquesta edició de la Mostra. La majoria eren produccions espanyoles (coproduïdes amb altres països), argentines, brasileres, colombianes i mexicanes, per aquest ordre.

El director del festival, Juan Ferrer, s'ha mostrat satisfet de la selecció de títols del cinema llatinoamericà més recent que ha ofert el certamen així com també de la resposta del públic i, per tant, assegura que la d'enguany "ha estat una bona Mostra".

La principal novetat d'aquesta edició és que la Mostra ha canviat el format i ha concentrat la projecció de curts i llargmetratges en quatre dies, mentre que abans el certamen s'allargava durant tota una setmana. Segons Ferrer, el canvi es va fer per evitar que se solapessin els passis i afavorir l'assistència dels espectadors als diferents treballs, un objectiu que considera que s'ha complert i, per tant, el festival mantindrà aquesta estructura en pròximes edicions.

D'altra banda, el director del la Mostra de Cinema Llatinoamericà de Catalunya destaca que el certamen tira endavant malgrat les dificultats econòmiques "gràcies a un equip jove i molt competent que lluita molt i que fa realitat coses que semblen molt difícils". Malgrat tot, Ferrer insisteix que el pressupost -que aquest any ha estat de 90.000 euros- hauria de créixer, tant amb aportacions públiques com de mecenatge privat, per adequar-se a la projecció internacional que vol tenir la Mostra. "Qualsevol festival vol el millor i no ens podem conformar, si no, no ho estaríem fent bé; hem de diversificar les fonts de finançament i trobar els recursos on sigui", ha insistit.

El director ha comentat també que la Mostra tindrà una "empenta" gràcies a la creació de la plataforma Cinefuturo, impulsada pel Centre Experimental de Cinematografia i les Arts Audiovisuals de Catalunya –amb seu al Magical Media de Lleida- amb l'objectiu de fomentar les coproduccions de cinema llatinoamericà amb la indústria cinematogràfica catalana. D'aquesta manera, es crearà el premi Cinefuturo de la Mostra de Cinema Llatinoamericà que ajudarà, per una banda, a coproduir un nou projecte, i d'altra, finalitzar una coproducció que ja estigui en marxa. L'objectiu d'aquesta plataforma serà posar en contacte els professionals, mentre el finançament dels projectes seleccionats sortirà de les vies amb què ja compta la indústria com ara els diferents programes d'institucions i de finançament propi.