Educació

Terrassa aposta per acabar amb la desigualtat educativa

Es proposen programes de dansa, lectura, expressió artística o tecnologia durant el temps no lectiu dels alumnes per reduir l'escletxa

per Yael Carrasco, Terrassa, Catalunya | 13 d'octubre de 2021 a les 14:00 |
L'entorn fora de l'escola, el lleure o la familia són condicionants d'importància en l'educació de l'infant. | Martí Petit
Terrassa continua treballant per aconseguir la igualtat d'oportunitats en l'àmbit escolar, fet que implica una Educació 360, és a dir, a temps complet. Els darrers anys ha començat a agafar importància l'entorn de fora l'escola, la família o el lleure, condicionants molt importants que influeixen en l'educació de l'alumnat.

Segons diversos estudis, les majors desigualtats entre els alumnes es troben durant el temps no lectiu. És per aquest motiu que l'accés a les facilitats educatives fora de l'escola són l'actual prioritat del govern terrassenc i, des de 2018, s'han dut a terme diferents iniciatives cap a una actualització de l'aprenentatge d'infants i adolescents. La proposta educativa que Terrassa ha plantejat aquesta setmana per reduir l'escletxa són la universalització del 0-3, l'accés a activitats extraescolars i d'estiu, el foment de la lectura i de les activitats artístiques i tecnològiques.


A més, la tinenta d'alcalde de Cicles de la vida i regidora d'Educació, Teresa Ciurana, ha explicat que s'ha passat de "dedicar 30.000 euros, exclusivament de l'ajuntament el 2018, a 600.000 l'any 2022", entre el Consistori i la Generalitat.  

Les iniciatives que l'Ajuntament ha avançat com a més imminents són l'aliança entre l'Escola França i La Factoria Cultural, que durant el present curs farà possible a l'alumnat executar activitats de dansa amb professionals. També, d'aquí a unes setmanes, s'inicia el pati obert de flamenc, on es portarà a terme una experiència d'expressió artística basada en la cultura flamenca. I l'altre projecte immediat és la xarxa STEAM, una xarxa que permeti a tots els centres educatius de Terrassa oferir programes estables de ciència, tecnologia i robòtica que estiguin connectats amb activitats fora de l'escola.


Altres projectes clau ja iniciats són:
- Passaport Edunauta, una llibreta on es van registrant els aprenentatges de les hores no lectives, sigui en activitats extraescolars o amb la família.
- El Pla Pilot contra l'Absentisme, que busca treballar amb els alumnes aspectes com l'autoestima, responsabilitat, comunicació i altres hàbits per aconseguir que s'involucrin més en la seva educació i evitar l'absentisme.
- ArtINFUSIONS, pràctiques artístiques que s'empren com a fils conductors per assolir certes competències educatives com són l'autoconeixement, mirada crítica i el pensament creatiu.
- Basket Beat i projectes musicals a les escoles, programes que estimulen el creixement personal a través de l'aprenentatge musical en grup i la pràctica d'instruments.
-Patis oberts, fora de l'horari escolar romanen oberts els patis dels centres perquè els infants puguin passar més estona a l'aire lliure.
- +Estiu, reforç de l'oferta d'activitats durant els mesos d'estiu després de la pandèmia.
- Lecxit, treball en la comprensió lectora dels infants a les diferents biblioteques i centres.

L'educació en xifres


Terrassa ha doblat la població en només cinquanta anys, és a dir, continua sent receptora de població i representa el 2,12% del producte interior brut (PIB) de Catalunya. El Pla Local d'Infància i Adolescència indica que el 95% dels habitants de la ciutat entre 0 i 16 anys va néixer a Terrassa.

Tot i això, se situa gairebé dos punts per sota de la mitjana catalana en l'índex socioeconòmic. "Tenim present que les dades socioeconòmiques no són bones", recalca Ciurana. El fracàs escolar a Terrassa és sis vegades més alt en famílies que tenen menors ingressos, per tant, una desigualtat social i escolar. També succeeix amb l'accés a l'escola bressol i a les activitats extraescolars. No fer cap activitat fora de l'escola obligatòria suposa una escletxa de fins a 6.000 hores d'aprenentatge en finalitzar primària. La regidora considera que "Això passa factura al futur, s'ha d'enfortir el sistema educatiu local, activitats de lleure, centres esportius, museus, etc.".

 

Participació