Terrassa emprendrà accions legals pels talls de llum a la ciutat

En paral·lel, l'Ajuntament activa un telèfon 24 h de suport a les reclamacions

Operaris d'Endesa en una torre elèctrica
Operaris d'Endesa en una torre elèctrica | ACN
13 de gener del 2021
Actualitzat a les 19:11h
Fa setmanes que els talls de llum són continuats al barri de les Arenes de Terrassa. Des del 17 de desembre, un centenar de veïns veuen com el subministrament es veu interromput de manera intermitent durant el dia, però sobretot a la nit, de 21 h a 23 h. A més a més, se suma que el passat cap de setmana, amb temperatures de ple hivern a la ciutat, també hi va haver talls de llum a barris com Can Parellada o Ca n'Anglada. Una situació que des del govern local consideren insostenible i és per això que han decidit passar a l'acció.

El govern local està estudiant activar accions judicials o administratives, així com posar en coneixement de la Fiscalia, a E-distribución (abans Endesa, del grup ENEL), per exigir tant la normalització del servei i la renovació de la xarxa, com habilitar una solució urgent a la situació que s’està vivint. En aquest sentit, a més, es vol estudiar si la companyia podria haver vulnerat els drets dels usuaris i usuàries de la ciutat a gaudir d'un servei bàsic, com és el de l’accés a disposar de subministrament elèctric, per fonamentar aquestes accions.

En declaracions a LaTorre, la tinenta d'alcaldia de Territori i Sostenibilitat, Lluïsa Melgares, ha explicat que "hem fet una queixa general al ministeri d'Indústria, a la Generalitat i a l'empresa subministradora d'energia". Però assegura que des de Terrassa fan un pas més i posen en marxa un servei de telèfon 24 hores per acompanyar la ciutadania en la presentació de reclamacions pels talls de llum. 

L'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, ha fet arribar també cartes als Govern de l’Estat i de la Generalitat, per exigir una solució a la situació, i que s’entomin les responsabilitats pertinents. 

Suport a les reclamacions 

Melgares explica que en primer lloc, cada usuari afectat s'ha de posar en contacte amb l'empresa subministradora d'energia elèctrica, però després des de l'Ajuntament se li donarà suport i assessorament en les reclamacions. El Consistori també pretén centralitzar les queixes de la ciutadania a l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) a través d'un formulari específic. A més a més, per aquelles persones que ho vulguin, amb cita prèvia també se les atendrà a l'Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC) per omplir les reclamacions pertinents.

El passat dia quatre de gener Endesa va començar els treballs de reparació del subministrament que ha afectat les últimes setmanes al barri de les Arenes. Membres del govern local es van reunir amb els veïns i van enviar una carta conjunta. Segons Melgares, ja s'han fet unes actuacions provisionals i ara han començat el desdoblament de línies.

Menys Fiscalia i més transparència

En l'àmbit polític, Melgares ha tret ferro a la voluntat que ha mostrat el PSC de Terrassa així com els ajuntaments de Sabadell i Barberà, també del PSC, de portar a la Fiscalia els talls repetitius de llum a les ciutats. "Em sembla molt bé que portin el cas a Fiscalia, però també m'agradaria que requerissin al seu partit (PSOE) que demani transparència i que no incrementin els preus de la llum", ha expressat la tinenta de Territori i Sostenibilitat.

"Nosaltres fem un pas més per donar resposta a la ciutadania", en relació amb el suport en les reclamacions. Melgares també ha avançat que estan treballant amb una proposta de resolució supramunicipal per "la manca de transparència en les inversions" d'Endesa.

"Estan fent negoci amb les nostres necessitats", ha sentenciat Melgares en relació amb l'augment del cost de la llum dels últims dies. Segons la responsable local, caldria que l'Estat demanés a l'empresa "fer una auditoria de l'estat de la xarxa a tot el territori". A Terrassa, la tinenta d'alcaldia assegura que hi ha molts barris de la ciutat on la xarxa és deficient que s'hauria de posar al dia.

Així, al govern espanyol reclamen mesures urgents per la regulació dels preus del mercat elèctric i frenar l'especulació en un moment de màxima vulnerabilitat social i econòmica; així com auditar les companyies subministradores responsables de les xarxes on s'hagin produït talls elèctrics i sancionar, en cas que sigui pertinent, si es demostra que els talls s'han produït pel mal estat de la xarxa de distribució. A la Generalitat, com a organisme responsable d’exercir el control, seguiment i garantia de la xarxa de distribució i servei a les llars, comerços, establiments i empreses de la ciutat, se li exigeix que exerceixi aquesta competència.

Voluntat d'alternatives reals 

Per altra banda, ja son més de 80 municipis catalans liderats per Terrassa que treballen per constituir el proper febrer l’Associació de Municipis i Entitats per l’Energia Pública (AMEP), una nova xarxa de municipis que té per objectiu impulsar la titularitat, la propietat i la gestió públiques de les xarxes de distribució d’energia elèctrica, i desenvolupar accions per promoure una transició energètica justa, democràtica i sostenible.

A data d’avui 70 municipis ja han aprovat en els plens municipals d’adhesió a l’AMEP, i altres ho faran properament. En conjunt representaren més de 3,5 milions de ciutadanes i ciutadans del país, i entre les ciutats compromeses, a part de Terrassa que ha liderat i impulsat el procés durant tot l’any 2020, hi ha les 4 capitals de província.

Sense novetats per fer-se càrrec dels impagaments

En relació amb el front comú que diversos ajuntaments van protagonitzar l'agost del 2019 davant l'amenaça d'Endesa per obligar-los a pagar les factures d'aquells veïns que no havien pogut fer front a la despesa del subministrament, un any i mig després, Melgares assegura que no han tingut més notícies. Aleshores els ajuntaments van negar-se a pagar les factures, tal com estipula la llei.

A Terrassa el govern local ofereix tallers per ajudar a la ciutadania a rebaixar el seu consum elèctric i mirar de fer front a la despesa. També es dóna informació sobre quins aparells consumeixen menys i s'ofereixen auditories a habitatges que tenen consums excessius. Amb tot, si la persona no pot fer front al pagament es pot fraccionar i si encara no és possible, des de Serveis Socials es paga. "Des de l'Ajuntament tenim la voluntat d'ajudar davant d'un oligopoli", ha sentenciat Melgares.