La pallassa Gardi Hutter, a Figueres

L'espectacle arriba per primer cop a l'estat espanyol en el Festival Còmic el 20 d'abril

ACN / Redacció
19 d'abril del 2012
Un instant durant l'espectacle 'La sastressa' de la pallassa Gardi Hutter.
Un instant durant l'espectacle 'La sastressa' de la pallassa Gardi Hutter. | Festival Còmic / ACN
Un instant durant l'espectacle 'La sastressa' de la pallassa Gardi Hutter. Foto: Festival Còmic / ACN

Disfressada amb la seva habitual perruca rossa, la pallassa suïssa Gardi Hutter porta per primer cop a Catalunya 'La sastressa', un muntatge que parla de la mort i del destí de les persones. Ho fa dalt d'un escenari convertit en un taller de cosir, on encarna el personatge d'una sastressa envoltada dels objectes d'aquest àmbit, com són tisores, fils i agulles, un entorn "molt quotidià", segons reconeix, que li serveix per "obrir el cor" dels espectadors. Hutter s'ha convertit en un 'clown' de referència, que ha portat el seu humor arreu del món -25 països diferents en més de 3.000 actuacions-. Aquest divendres actua al Teatre Jardí de Figueres en el Festival Còmic i també imparteix un curs que porta per títol 'Ser simple és complicat'.

El destí però sobretot la mort són el tema central d'aquesta obra còmica, encara que pugui semblar paradoxal, donat que és la situació més tràgica que ha d'afrontar l'ésser humà. La feina d'un clown, explica l'artista, és "exagerar la tragèdia" fins al punt que quan l'espectador acaba de veure l'obra "se sent feliç perquè després d'un enorme drama hi ha un final feliç". I riure, afegeix, "és salut".

L'espectacle s'ha escrit a quatre mans, amb l'ajuda de l'artista alemany Michael Vogel (Family Flöz), amb qui Hutter comparteix la direcció i que és qui l'ha ajudat a donar forma a la idea original. Partia d'una situació inicial: un clown que topa amb la mort i li demana que li deixi fumar l'últim cigarret per allargar com sigui els moments que li queden de vida. La posada en escena és un taller de cosir, amb una taula, unes tisores i objectes -maniquins, nines de drap- que cobren vida d'una forma "poètica", una poesia que ha sorgit "sense forçar res", explica la clown, i amb el treball del dia a dia.

El més difícil de tot, reconeix l'artista, és perseverar i apostar per la idea perquè "passes per moltes crisis, dubtes i has de creure que és una bona criatura i que pot convertir-se en adult". I afegeix que "ser creatiu és molt bonic però és un patiment constant", que requereix molta "energia". Gardi Hutter acumula 31 anys dalt dels escenaris, des que va començar a actuar l'any 1981.

Una vela com a punt de partida

La història de 'La sastressa' es remunta ara fa deu anys, quan després d'un viatge li van regalar la vela d'un veler. "Vaig pensar que bonic que seria que el clown mirés la vela i la fes servir per casar-se, morir...", recorda. I les idees van anar sorgint a poc a poc fins a escollir el taller de cosir com a escenari. No només perquè li donava molt de joc sinó perquè va pensar que era una escena molt quotidiana, fàcilment identificable. Explica que l'espectador, en veure el taller del 'clown', rememora records de la infància o moments personals perquè "tothom coneix una sastressa o ha tingut un familiar que cosia" i és llavors quan se li "obre el cor".

A tall d'anècdota, cal dir que la mateixa vela que li van regalar té un espai també en l'obra en ser un element important. "Surt durant un minut", apunta sense voluntat d'avançar res més.

Un taller per ensenyar el més difícil

'Ser simple és complicat' és el títol del taller que durant tres dies impartirà també a Figueres davant una vintena d'alumnes. La idea és ensenyar el més difícil: ser capaç de simplificar una situació complexa. El secret, explica Hutter, és anar-la simplificant fins a convertir-la en una escena "molt lògica", perquè si no ho és, "la gent no riu". I tot això sense utilitzar cap paraula i només amb l'ajuda del gest i el cos.

Aquest és el segon cop que actua al Festival Comic de Figueres. El 2009 va actuar per primer cop amb 'Joana d'Arc', on representava un personatge esbojarrat que somniava protagonitzar grans heroïcitats amb la seva bugaderia com a camp de batalla. "Em vaig sentir molt còmode i feliç amb la gent del festival", recorda Hutter, que no va dubtar en acceptar la invitació de tornar a venir per portar el seu nou espectacle. Les entrades es poden comprar a taquilla a partir d'aquesta tarda.

Aquest vespre, també es projecte el documental 'Gardi, la infinitat del joc' de Kuno Bont, que ha acompanyat l'artista durant dos anys i ha seleccionat moments de la seva vida i treball. Gardi Hutter també assistirà a l'acte i conversarà amb els assistents. És a les nou del vespre, al Teatre Jardí de Figueres.