El ple d'Olot resol les al·legacions per a la cessió de la Divina Providència a la Fageda Fundació

L'entitat de Santa Pau haurà d'incorporar-les al projecte de l'Escola de Noves Oportunitats Noima i presentar-lo novament d'aquí un mes

L'edifici de l'antic convent de la DIvina Providència.
L'edifici de l'antic convent de la DIvina Providència. | Arxiu NG.
20 de gener del 2022
Actualitzat el 21 de gener a les 11:58h
El ple de l'Ajuntament d'Olot d'aquest dijous, 20 de gener, ha aprovat resoldre les al·legacions presentades durant el tràmit d’informació pública de l’expedient de cessió gratuïta de l'edifici de l'antic convent de la Divina Providència a la Fageda Fundació (Santa Pau), que es portaria terme trenta anys després de l'inici, que es preveu l'any vinent.

La regidora d'Educació, Mariona Camps, ha presentat el tràmits i les al·legacions presentades per ERC, el PSC i la CUP Olot. En aquest sentit, ha dit que des de l'equip de govern els agradaria molt que tothom hi donés suport "perquè és un projecte de ciutat". L'aprovació inicial només va rebre el suport –el passat mes d'agost– de l'equip de govern de Junts, ERC i el PSC s'hi van abstenir i la CUP hi va votar en contra. Avi, s'han repetit aquests resultats.

Pep Berga ha volgut intervenir abans de la votació pel fet que no li ha semblat gens bé que Gasulla, que en nom de la CUP no vol que es doni aquest edifici municipal, ha dit que potser d'aquí trenta-cinc anys qui sigui "s'ho vendrà al millor postor". Tanmateix, el que ha dit, fil per randa, el regidor cupaire és això: "No compartim que a partir de l’any 35 l’edifici passi a ser propietat de la Fundació La Fageda. Això significaria que a partir d’aquell moment es pugui fer el que es vulgui amb l’edifici: des de destinar-lo a usos diferents del que estem parlant o fins i tot vendre’l al millor postor."

De fet, algunes poques de les al·legacions presentades s'han estimat per manera que la Fageda Fundació les haurà d'incorporar, junt amb els suggeriments recollits en el report tècnic, en el projecte Noima. Ara, des de La Fageda hauran de redactar el text refós del projecte en el termini d’un mes des de la recepció de la notificació, on es recullin les modificacions introduïdes, amb què, en un pròxim ple, s'aprovaria definitivament la cessió de l'edifici.

Ja fa temps que un equip format per professionals del Consorci d’Acció Social, l’Àrea de Cultura i Educació i DinamiG han treballat amb responsables de la Fageda per poder avançar en el projecte d’Escola de Noves Oportunitats Noima (paraula grega que vol dir “sentit”) que té per finalitat donar resposta educativa/formativa a joves que han quedat fora del sistema educatiu reglat

L’objectiu és completar l’oferta formativa ja existent i integrar en una única estructura tots els recursos d’atenció a aquest col·lectiu, que suma vora 150 joves sense cap recurs educatiu a la Garrotxa. La característica principal que s’oferirà és la personalització i l’acompanyament individual de cada alumne/a i la seva família, segons les seves necessitats i inquietuds.

El ple de l'Ajuntament ha aprovat els següents acords quant a les al·legacions presentades pels partits a l'oposició.
 
Les al·legacions estimades i desestimades
Al·legacions presentades pel grup municipal d'ERC
Al·legació 1: Ampliació de l’aula d’alfabetització, es proposa:
ESTIMAR l’al·legació ja que en la primera fase d’execució del projecte Noima es contempla augmentar tant el número de joves atesos com el número d’hores. Passant de 18 joves atesos l’any 2021 a atendre 30 joves l’any 2022, i de 6 hores setmanals per jove a 20 hores setmanals per jove.
 
Al·legació 2:  En referència a la quantitat d’alumnes atesos i a la incorporació del PFI de l’Escola Pia, es proposa
DESESTIMAR l’al·legació davant la impossibilitat que el PFI de l’Escola Pia quedi inclòs dins el projecte. Es PFI només poden tenir un titular, i en aquest cas el titular és l’Escola Pia. Tot i que es podria recomanar i suggerir a La Fageda Fundació la coordinació i diàleg amb tots els agents de la ciutat, inclosa l’Escola Pia. 
 
Al·legació 3: Referent al detall d’alumnes i formadors per grup així com la concreció del número de tutors, es proposa
DESESTIMAR l’al·legació ja que l’equip de professionals es detallarà a mesura que es despleguin els diversos programes formatius. Tot i això La Fageda Fundació haurà de complir totes les ràtios alumnes/tutor/professor marcades per les diverses normatives vigents en el moment de posar en marxa el projecte Noima.
 
Al·legació 4: En referència als talleristes i professors, la seva qualificació i remuneració, es proposa DESESTIMAR l’al·legació ja que una part de l’al·legació es planteja com a pregunta i la resta d’aspectes que proposa seran els que marqui la normativa en cada moment i en funció del projecte a desenvolupar a mesura que es vagin desplegant els diversos programes formatius.
 
Al·legació 5: En referència a la composició del patronat i la creació d’un òrgan consultiu, es proposa
5.a-  DESESTIMAR que la majoria dels patrons de la nova fundació siguin públics, ja que qui presenta el projecte és la Fageda Fundació.
5.b- ESTIMAR l’al·legació que es creï un òrgan consultiu de coordinació tècnica amb representació dels agents públics implicats.
 
Al·legació 6: En referència a la priorització d’accions i projectes per joves que no disposen de cap recurs, es proposa
ESTIMAR l’al·legació incorporant la priorització d’aquells projectes i accions destinats als joves i a les joves que en el moment de posar en marxa el projecte Noima no disposin de cap recurs públic.
 
Al·legació 7: En referència a la definició de les competències bàsiques alumnat i continguts concrets, es proposa
ESTIMAR l’al·legació en el sentit de demanar a l’Escola Noima defineixi en el projecte curricular del centre, en cada moment i prèvia a la seva execució, les competències a assolir, els continguts i les activitats concretes tal i com pertoca a una escola amb un projecte educatiu viu i adaptable a cada moment a les necessitats dels seus alumnes.
 
Al·legació 8: En referència a ajustar el paper de les empreses, es proposa
ESTIMAR l’al·legació, aspecte que també recomanàvem amb l’informe que ja van elaborar aquests tècnics el novembre de l’any 2021 i que va amb total sintonia amb l’esperit del projecte Noima presentat per la Fageda Fundació que s’encamina a aquest objectiu.
 
Al·legació 9: En referència a un grup de seguiment mixt entre l’ajuntament i la fundació amb representació de tots els grups polítics, es proposa
DESESTIMAR l’al·legació per tal d’evitar duplicitat d’òrgans i reiterar el compromís de continuar fent reunions informatives i de treball, amb tots els grups polítics, a més de prendre decisions a través dels òrgans propis de l’Ajuntament (Junta de Govern, Ple o Junta de portaveus...)
 
Al·legació 10: En referència a l’enfortiment de la coordinació entre tots els agents educatius, es proposa ESTIMAR l’al·legació en el sentit de facilitar per part de l’ajuntament a que el projecte Noima sigui present i participi activament a les diverses taules de coordinació educativa, formativa i d’orientació laboral del municipi.  
 
Al·legació 11: En referència a la UEC i Aula Forma’t, es proposa
DESESTIMAR l’al·legació ja que el projecte UEC que actualment està desenvolupant Aula Forma’t, ho fa perquè aquest operador privat s’ha presentat a dues licitacions públiques (una de la Generalitat i una de l’Ajuntament d’Olot) a través d’un procés de contractació públic obert i ha estat la oferta més ben valorada. L’Ajuntament no pot obligar a dos privats a col·laborar.
 
Al·legació 12: En referència a les tres especialitats de FPI que actualment s’ofereixen conjuntament entre la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament d’Olot (PTT), es proposa ESTIMAR l’al·legació ja que és voluntat de l’Ajuntament d’Olot continuar oferint a la ciutat els 3 perfils de PTT mentre es continuïn ajustant a les necessitats dels itineraris formatius dels joves de la ciutat, i fer-ho amb col·laboració amb la Generalitat de Catalunya i el Consell Comarcal de la Garrotxa.
 
Al·legació 13: En referència a l’aportació econòmica de l’Ajuntament d’Olot, es proposa DESESTIMAR l’al·legació ja que no es planteja una proposta concreta i  només es demana un aclariment. 

En tot cas, i a tall d’aclariment, l’Ajuntament d’Olot col·laborarà econòmicament amb Noima en funció de la capacitat pressupostària de cada exercici econòmic i previ acord dels òrgans competents (Ple, Junta de Govern Local o decrets) i sempre amb referència a peticions concretes relacionades amb la proposta anual dels programes, projectes, cursos i recursos que s’engeguin cada curs escolar i al numero de joves que en siguin beneficiaris, en el benentès que és responsabilitat de La Fageda Fundació procurar i gestionar els recursos econòmics necessaris per a posada en marxa i bon funcionament de projecte Noima.
 
Al·legacions presentades pel grup municipal de la CUP
 
Al·legació 14: En referència a la revisió de la cessió gratuïta de l’immoble, demanen que en lloc de donar gratuïtament el bé immoble, que al cap de 35 anys es revisi de nou la cessió i es torni a avaluar la necessitat del servei i es torni a negociar la cessió o el retorn de l’equipament a la ciutat, es proposa:
DESESTIMAR l’al·legació, en tant que, segons estableix la normativa, (article 50 del RPEL i 212 de la LMRLC)  La Fageda Fundació ha de complir:
  1. Els fins pels quals es fa la cessió, que s’han d’acomplir en el termini màxim de cinc anys.
  2. La destinació, que s’ha de mantenir els 30 anys següents.
Per tant, si el bé cedit no es destina a l’ús previst  en el termini fixat o deixa de ser-hi destinat, la propietat reverteix automàticament de ple dret al patrimoni de l’Ajuntament, que a més tindrà dret a rebre, si s’escau, el valor dels danys i perjudicis causats i el del detriment experimentat en el bé.

Si això passés, si hi hagués un incompliment, només caldria constatar-ho en una acta notarial i notificar-los-hi i la reversió produiria els seus efectes de manera automàtica.

Al·legació 15: En referència a que es demani a la Fageda Fundació un projecte actualitzat, es proposa
ESTIMAR l’al·legació en el sentit que la Fageda Fundació presenti un text refós o un annex al projecte original on inclogui les al·legacions acceptades així com les propostes de millora de l’informe dels tècnics també inclòs en aquest expedient amb l’objectiu de concretar i actualitzar el projecte després d’haver recollit les propostes de totes les parts.
.  
Al·legació 16: En referència que el projecte sigui validat per un tècnic d’educació, es proposa
DESESTIMAR l’al·legació en tant que, segons l’acord del Ple d’instrucció de l’expedient, en l’apartat segon, on es relaciona la documentació que s’ha de recavar, s’especifica: b) Informe del cap d’àrea d’educació i cultura, d’estudi i validació de la necessitat del projecte.

El tècnic d’educació de l’Ajuntament d’Olot és el cap d’Àrea d’Educació i Cultura. Remarcar que al ser un objectiu que incideix en diferents àrees, l’informe justificatiu del projecte ha estat subscrit també per la Directora del CASG i la Directora del Consorci Dinàmig.
 
Al·legacions presentades pel grup municipal PSC
 
Al·legació 17: Demanant la modificació de les bases de la cessió gratuïta del bé immoble patrimonial municipal emplaçat al carrer Fluvià número 25 d’Olot, es proposa:
DESESTIMAR l’al·legació amb la mateixa fonamentació que la del núm 14.


Arxivat a