El projecte de ferrocarril Olot-Banyoles-Girona comença a caminar

Aquest divendres es presentarà públicament el tren-tram que permetria anar en 22 minuts a Banyoles o en 37 a Girona i connectar amb la resta de la xarxa ferroviària

Imatge randeritzada del tren-tram al seu pas per Olot.
Imatge randeritzada del tren-tram al seu pas per Olot. | @Trentramolotgir.
20 de gener del 2022
Actualitzat a les 10:48h
Un somni? Una utopia? No pas per als membres de la comissió promotora del projecte batejat amb el nom de "Tren-tram Olot-Banyoles-Girona", una iniciativa ciutadana que treballa per a fer realitat aquest nou model de mobilitat sostenible, segura i saludable a les comarques gironines, amb l'impuls del ferrocarril a la Garrotxa, el Pla de l'Estany i el Gironès. Just aquest divendres, a les sis de la tarda, i en línia a través de YouTube, se'n farà la presentació, s'intentarà de resoldre dubtes i es respondrà les qüestions que aquest iniciativa singular pot suscitar.

La presentació de l'acte anirà a càrrec del pediatre Ferran Campillo i consistirà en una primera intervenció a càrrec de Ricard Riol, enginyer tècnic d'obres públiques, sobre les bondats estructurals del ferrocarril com a transport principal del segle XXI, a qui seguirà Pau Noy, enginyer industrial, que detallarà el projecte de nou ferrocarril que tindrà un format de tren-tram amb recorreguts urbans dins d'Olot, Sarriàde Ter i Girona, tot seguint les carreteres A26 i C66 en la resta del trajecte.

La proposta preveu 5parades dins la ciutat d'Olot i 12 en el sistema urbà Sarrià-Girona, amb aturades, també, en els termes de municipis com Sant Joan les Fonts, Castellfollit de la Roca, Sant Jaume de Llierca, Argelaguer, Besalú, Serinyà, Banyoles i Palol de Revardit, entre d’altres. Igualment, contempla l'accés al ferrocarril de qualsevol nucli de població situat fora de la traça ferroviària.

Així, a Girona Renfe el nou tren-tram farà correspondència amb els serveis d'alta velocitat i mitja distància i amb el tren-Ttam de la Costa Brava, tot assegurant d'aquesta manera un enllaç amb escala entre la Garrotxa i el Pla de l'Estany amb Girona, Barcelona, la xarxa ferroviària que connecta amb Espanya i França, i, a mes a més, amb el Baix Empordà, l'Alt Empordà i la Selva.
 

El traçat urbà del tren tram a la ciutat d'Olot. Foto: @Trentramolotgir.


Les macrodades del projecte
El ferrocarril serà en doble via, tret d'algun petit recorregut urbà, electrificat a 750 V en corrent continu, comptarà amb una flota de 19 unitats i podrà atendre una demanda de quasi 3 milions d'usuaris l'any. Els horaris seran prou amplis i freqüents com perquè tinguin un alt i positiu impacte en la mobilitat de la Garrotxa, el Pla de l'Estany i el Gironès.

De fet, la població beneficiària de la infraestructura serà la d'aquestes comarques, amb què es donarà servei a unes 250.000 persones. Entre la població resident, la no resident, la turística i la demanda induïda, es calcula que uns 3 milions de viatgers farien servir la infraestructura cada any, xifra que podria ser superior amb la crisi energètica.

Amb dos tipus de trajectes, el complet i el semi-directe, el nou tren-tram aconseguiria temps de desplaçament àgils i molt competitius. En el trajecte semi-directe el temps de viatge Olot-Girona se situaria en 37 minuts i Banyoles-Girona en 22. La connexió a la resta de la xarxa ferroviària permetria viatjar d'Olot a Barcelona-Sants en 1 hora 25 minuts.
 
Els promotors esperen que aquest projecte pugui finançar-se amb els nous fons europeus de recuperació de la pandèmia, tota vegada que es tracta d'un transport amb zero emissions, i que se sumi a la llista dels altres cinc projectes ferroviaris de fora de Barcelona que s'ha acordat endegar, en l'escala de Catalunya, aquest 2022.

En principi, després d'una inversió inicial de 500 milions d'euros, una previsió conservadora permetria una taxa de cobertura dels costos de l'explotació d'un 63%, que podria arribar-se a doblar amb l'augment de la demanda per la crisi energètica.

Impulsat amb electricitat d'origen renovable, com ho fa actualment la majoria de xarxa ferroviària catalana, el nou tren-tram Olot-Banyoles-Girona seria pràcticament zero emissions i sense contaminació atmosfèrica, i amb una contaminació acústica i accidentalitat molt inferior a la mobilitat per carretera.

Podeu seguir els promotors de la iniciativa a Twitter i a Facebook i, demà mateix, quan el facin públic, al web.
 
Arxivat a