VOLTA Garrotxa, nou projecte de venda en línia amb una plataforma de logística circular compartida

Vol servir als consumidors que cerquen proximitat en la compra i als petits productors que volen augmentar vendes i reduir costos

La iniciativa s'ha presentat a la Sala de Plens del Consell Comarcal de la Garrotxa.
La iniciativa s'ha presentat a la Sala de Plens del Consell Comarcal de la Garrotxa. | Martí Albesa.
29 de setembre del 2021
Actualitzat a les 16:36h

La iniciativa s'ha presentat a la Sala de Plens del Consell Comarcal de la Garrotxa. Foto: Martí Albesa.


La Garrotxa ha estrenat aquest dimarts el servei VOLTA Garrotxa, un projecte de venda en línia a través d'aquesta plataforma de logística circular compartida –una web-app de venda en línia–, que durant un període inicial de sis mesos, permetrà vincular i beneficiar tant els consumidors locals que cerquen proximitat en les compres com els petits productors i establiments de la comarca que volen augmentarvendes i reduircostos logístics.
 
La iniciativa, que ha estat presentada a la Sala de Plens del Consell Comarcal de la Garrotxa, a Olot, és una prova pilot impulsada pel Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori en el marc de l’estratègia SmartCatalonia, juntament amb l’Associació Catalana de Municipis (ACM), l’Associació de Micropobles de Catalunya, l’Associació d'Iniciatives Rurals de Catalunya (ARCA) i l’Associació per al Desenvolupament Rural Integral de la zona Nord-Oriental de Catalunya (ADRINOC). A més, compta amb la col·laboració del Consell Comarcal de la Garrotxa i la implicació dels agents locals Turisme Garrotxa, Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, Fet al Parc i Cuina Volcànica. 
 
Solució digital al servei de consumidors i productors
 La plataforma VOLTA, accessible des de www.volta.cat, actua, d’una banda, al servei dels consumidors que busquen productes de proximitat i de qualitat, tot facilitant una compra agregada de diferents productors. D’altra banda, la solució també aconsegueix beneficis per als productors, ja que els permet augmentar les vendes i reduir els costos logístics. A més, gràcies a la tecnologia 4.0, una logística circular compartida i els establiments com a punts de recollida, el projecte fa possible un consum més responsable i respectuós amb el medi ambient.
 

Daniel Marco, director general d’Innovació i Economia Digital de la Generalitat de Catalunya. Foto: Martí Albesa.


En aquesta fase inicial, el projecte compta amb 10 productors locals (explotacions agrícoles i ramaderes que compten amb el distintiu de Fet al Parc) i 7 punts de recollida adherits (principalment, establiments i restaurants del col·lectiu Cuina Volcànica), però s’hi aniran afegint més productes, productors i establiments de forma gradual. 
 
El consumidor pot fer la compra dels diferents productors adherits al projecte, setmanalment i de forma agregada, fins al dimecres de cada setmana, així com escollir un punt de recollida local. Se seguirà una ruta logística de distribució optimitzada (la VOLTA), que recollirà les comandes als productors i les repartirà als punts de lliurament, on el consumidor podrà recollir la compra entre divendres a la tarda i dissabte.
 
Productors i punts de lliurament amb distintiu de proximitat
 A l’aplicació VOLTA, quan l'usuari escull el producte disposa de tota la informació sobre el productor, per poder-ne conèixer l’origen i la proximitat, i, també, sobre els punts de lliurament.
 
En aquest sentit, els productors de Fet al Parc són agricultors i ramaders compromesos amb la conservació del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Comparteixen una manera de treballar que combina el desenvolupament de la seva activitat, majoritàriament dins del Parc Natural, amb el manteniment dels espais agraris i la seva bona gestió ambiental.
 

Mario Urrea, president de l’Associació de Micropobles de Catalunya. Foto: Martí Albesa.


Per la seva banda, els restaurants del col·lectiu Cuina Volcànica han consolidat una cuina basada en els usos gastronòmics més arrelats a la comarca i utilitzen en les seves elaboracions productes conreats, criats i elaborats de forma artesanal a la Garrotxa.
 
Sobre l’SmartCatalonia Challenge
 L’SmartCatalonia Challenge és el concurs d’innovació oberta promogut pel Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori en el marc de l’estratègia SmartCatalonia per incentivar les pimes i startups tecnològiques a crear solucions que donin resposta als reptes que plantegen municipis i entitats del país. En paraules de Daniel Marco, director general d’Innovació i Economia Digital de la Generalitat de Catalunya, "cal arribar a fer realitat el concepte de nació digital".
 
En la 6a edició, dedicada a la transformació digital del medi rural, ARCA va plantejar els reptes a què havien de donar resposta les empreses participants, entre ells el d’afavorir la venda de productes agroalimentaris locals, artesans i de qualitat dels petits productors catalans.
 

Lluís Corominas, director de la Fundació Transparència i Bon Govern Local de l’Associació Catalana de Municipis Foto: Martí Albesa.


La solució tecnològica VOLTA, que dona resposta a aquest repte, va obtenir el premi extraordinari patrocinat per l’ACM i l’Associació de Micropobles de Catalunya, dotat amb 8.000 euros i l’oportunitat de fer una prova pilot sobre el terreny amb aquestes entitats del món local, que s’ha concretat en el projecte presentat avui a Olot.

Durant la presentació al Consell Comarcal, hi han intervingut, a més de Daniel Marco, Santi Reixach, president de l'ens supracomarcal; Lluís Corominas, director de la Fundació Transparència i Bon Govern Local de l’Associació Catalana de Municipis; Mario Urrea, president de l’Associació de Micropobles de Catalunya, i, David Crespiera, cofundador de VOLTA, que ha fet la presentació al detall del funcionament del web-app.
 

L'accés al web-app del VOLTA es pot fer, també, amb un codi QR. Foto: Martí Albesa.

Arxivat a