Martí Albesa guanya el 17è premi Joves Fotògraf(e)s amb un reportatge del conflicte migratori

El fotògraf de NacióDigital va presentar-hi projecte "La frontera Sud, a l'ombra del Nord", on denuncia la manca d'atenció a les persones que travessen l'estret de Gibraltar

Una de les fotografies de Martí Albesa del projecte premiat.
Una de les fotografies de Martí Albesa del projecte premiat. | Martí Albesa.
Redacció
11 de desembre del 2018
Actualitzat a la 13:17h
Martí Albesa (Olot, 1988), fotoperiodista de NacióDigital, ha estat guardonat amb el premi Joves Fotògraf(e)s, que convoca des de fa disset anys la Diputació de Girona. La comissió avaluadora, formada per representants de la Diputació de Girona i per especialistes i professionals del món de la fotografia, les arts i la cultura, ha seleccionat, per unanimitat, aquest projecte i n’ha subratllat el tractament i l'aproximació al tema (la immigració), així com la seva qualitat artística i tècnica.

L'any passat, la convocatòria de Joves Fotògraf(e)s va fer un canvi important, ja que va ampliar el seu abast territorial i el va estrendre a tot Catalunya. El guanyador, Martí Albesa, és un jove fotògraf de 29 anys. Amb el reportatge fotogràfic presentat, Albesa ha volgut mostrar la realitat del fenomen migratori a la frontera sud d'Europa (al sud de la península Ibèrica): la massiva arribada de persones provinents del continent africà i la situació de col·lapse de les institucions encarregades de la seva atenció.

El projecte. El projecte consta d’un conjunt de trenta cinc fotografies en color per mitjà de les quals Martí Albesa construeix un discurs amb l’objectiu de denunciar la manca d'atenció de les persones que creuen l'estret de Gibraltar, unes persones carregades d'esperança però alhora temoroses del seu incert futur.
 

Martí Albesa ha centrat el seu treball en els ports de Tarifa, Algecires, Barbate i els centres que acullen els immigrants a Los Barrios i San Roque. Foto: Martí Albesa.


«Als seus ulls, res més que tristesa i resignació. Als seus cors, una força més que humana per sobreviure a les misèries que els han estat escrites. No hi ha tanques, ni mars ni fronteres tan fortes com el dret a migrar que exerceixen a cada passa», explica l’autor.

Per a donar cos a aquest reportatge fotogràfic, Martí Albesa ha centrat el seu treball en els ports de Tarifa, Algecires, Barbate i els centres que acullen els immigrants a Los Barrios i San Roque. Realitzat a principis d'agost de 2018, el fotògraf mostra com durant aquest període concret «L'aglomeració provocada per la inacció i la descoordinació va acabar en estancaments a centres esportius, magatzems en desús o fins i tot als mateixos ports». Així, el resultat no va ser un altre que «Centenars de persones amuntegades a l'espera que alguna institució se'n fes càrrec».


La convocatòria

Tal com estableix la convocatòria, INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, impulsor del Joves Fotògraf(e)s, programarà una exposició amb aquestes imatges que es presentarà per primer cop a la Casa de Cultura de Girona i que després passarà a formar part del programa d'Exposicions Itinerants de la Diputació de Girona; n’editarà un catàleg i n'oferirà una exposició virtual al lloc web d'INSPAI.
 
L’exposició també formarà part de certàmens i festivals fotogràfics durant el 2020; del Festival Off a Perpinyà; de l’Imaginària, a Castelló de la Plana; de la Biennal Olot-Fotografia, i del Festival Mirades, de Torroella de Montgrí, entre d’altres.
 

Persones carregades d'esperança però alhora temoroses del seu incert futur Foto: Martí Albesa.


L’autor

Martí Albesa va néixer a Olot el 1988, on resideix. Format com a fotògraf i dissenyador gràfic, es dedica de forma professional a la fotografia de premsa i a la producció de reportatges fotogràfics i projectes audiovisuals. És col·laborador habitual a NacióGarrotxa.

L'any 2017 va fundar el projecte periodístic La Talaia, des del qual treballa el fenomen migratori a Grècia i al sud peninsular.
 
Portfoli: www.martialbesa.com.

La comissió d’avaluació

En aquesta darrera convocatòria del Premi Joves Fotògraf(e)s, la comissió d’avaluació ha estat formada pel vicepresident de la Diputació de Girona, Albert Piñeira; per la tècnica documentalista d'INSPAI, Centre de la Imatge, Laura Tàrrega; per la directora d'art i comissària i dissenyadora d'exposicions fotogràfiques, Inés Casals, i pels fotògrafs Marta Negre i Dani Duch.

Joves Fotògraf(e)s

Es tracta d’un projecte engegat per INSPAI que va néixer l’any 2001 amb la voluntat d'impulsar la fotografia artística i documental, i, alhora, donar suport a la creació i estimular els fotògrafs ifotògrafes a desenvolupar projectes, així com promoure l’obra de creadors audiovisuals. Amb aquest programa s’aconsegueix, d’una banda, generar un espai de trobada de l’obra de fotògrafs i fer-ne difusió, fomentar la creació fotogràfica i acostar al gran públic la fotografia des de tots els vessants, i, de l’altra, oferir als ajuntaments una proposta cultural mitjançant una exposició itinerant i el catàleg corresponent.

El darrer projecte seleccionat pel programa Joves Fotògraf(e)s, «Nparanpare», de Daniel Casanovas, es troba en fase itinerant, i té encara programades una desena d'itineràncies. Les exposicions de les edicions anteriors es poden veure a l’apartat «Exposicions virtuals» del lloc web d’INSPAI.

La convocatòria de Joves Fotògraf(e)s està dotada amb un premi de 1.000 € per al projecte seleccionat.

INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, és un servei públic especialitzat i un equipamentespecífic dedicat íntegrament a la imatge fixa i en moviment (fotografia i audiovisuals).

Un dels objectius del centre és estimular i influenciar en les polítiques públiques, relacionades amb el tractament, l’ingrés, la conservació i la difusió del patrimoni fotogràfic i de la fotografia com a element que abraça els valors artístics, històrics, testimonials, documentals, informatius, pedagògics i socials que ofereix la imatge.
 
Combina dos àmbits: el patrimonial, amb les funcions de l’Arxiu d’Imatges Emili Massanas i Burcet, que sónl’adquisició, el tractament, la conservació i la difusió dels fons fotogràfics, i el de promoció, relacionat amb la creació, la formació i la promoció de la imatge contemporània.
 
Arxivat a