El Museu Albéniz de Camprodon dedica una exposició a la figura de Séverac

Es tracta d'un recull de documentació, cartes i objectes personals, com ara composicions i partitures especials

Jorge de Persia, comissari de l'exposició i director del Museu Albéniz
Jorge de Persia, comissari de l'exposició i director del Museu Albéniz | ACN/Lourdes Casademont
Redacció
16 de juliol del 2022
Actualitzat a les 12:17h
El Museu Isaac Albéniz de Camprodon ha estrenat aquest dissabte una exposició sobre la figura de Déodat de Séverac (1872-1921), amb motiu dels 150 anys del seu naixement. A més de repassar la trajectòria del músic i compositor francès, que va ser deixeble d'Albéniz, l'exposició vol retratar l'ambient i el cercle d'artistes destacats que van coincidir en espai i temps. L'exposició es podrà visitar fins a finals d'any.

Albéniz "va tenir molta influència en la formació de Séverac, sobretot per la idea d'orientar-se en el cant popular i també la llibertat en la creació", explica el comissari de l'exposició i director del Museu, Jorge de Persia. Una altra de les seves passions va ser la sonoritat de la cobla i la tenora, que formaran part del seu univers artístic.

De París a Ceret. Albéniz, Séverac i la cultura catalana s'inaugura aquest dissabte amb un recull de documentació, cartes i objectes personals d'Albéniz, per exemple una partitura original de la peça Navarra, una composició escrita que va deixar inacabada quan va morir el 1909 i que va ser acabada per Séverac, per encarrec de la vídua d'Isaac Albéniz; una carta personal d'Enric Granados a una comtessa que explica com va treballar per acabar una altra obra inacabada, Azulejos... També s'acompanya d'una partitura original on es veu en dos colors diferents la part escrita per Albéniz i la de Granados.

Aquesta és la primera exposició temporal que el museu inaugura des que ha iniciat una nova etapa liderada per l'Associació d'Amics del MIAC, una nova entitat privada impulsada per la família del compositor. Un cop inaugurada l'exposició aquest dissabte a la tarda, tot seguit hi haurà un concert del pianista i compositor Albert Guinovart que interpretarà obres d'Albéniz i Séverac al Monestir de Sant Pere de Camprodon.
 

El pianista Jack Tyndale tocant un dels pianos d'Albéniz Foto: ACN/Lourdes Casademont


La figura d'Isaac Albéniz atrau visitants de tot el món, com el cas de Jack Tyndale, pianista professional anglès que, amb permís del director del Museu, ha pogut tocar un dels pianos d'Albéniz que formen part de l'exposició permanent. Segons Tyndale, el que fa especial el compositor català és haver creat una música tan "evocadora": "Quan toco la seva música, intento emular aquests colors i paisatges que van formar part de la seva vida", explica.

Albéniz i Séverac, una relació familiar
Albéniz i Séverac es van conèixer a l'Schola Cantorum de París, on el músic català donava classes, i van acabar tenint una relació familiar; tant, que el 1907 van passar les festes de Pasqua a la casa que Albéniz tenia a Niça i van visitar diversos punts del Pirineu, com ara la Cerdanya - terra a qui dedicà la seva suite més important, Cerdaña.

A partir de 1910, Séverac es va instal·lar a Ceret, un emplaçament molt rellevant que va reunir noms tan detacats com Pablo Picasso, Juan Gris o Manolo Hugué, artistes de les avantguardes del moment, i així és com l'eix Barcelona - París es va convertir en un "espai transfronterer" en què van coincidir artistes de diverses disciplines.