Barcelona Wine Week

Javier Pagés:"El principal repte de la BWW és ajudar el sector a fer negoci"

A falta d'un mes per a la segona edició de la Barcelona Wine Week, el seu president reivindica que la fira s'està consolidant com "la referència del vi espanyol de qualitat"

Dos cellers del Penedès obtenen l'or al Concurs francès Millésime Bio

| 25/02/2022 a les 08:31h
Especial: has de saber!
Arxivat a: Fires, Javier Pagés, BWW, Barcelona Wine Week
Javier Pagés, president de la fira Barcelona Wine Week
Javier Pagés, president de la fira Barcelona Wine Week
La segona Barcelona Wine Week (BWW) se celebrarà del 4 al 6 d'abril, coincidint amb la fira Alimentaria, i vol contribuir a generar negoci per al vi que s'elabora a Espanya després de la pausa pandèmica. El president d'aquest saló professional, Javier Pagés, detalla que hi participaran uns 600 cellers, bona part de les denominacions d'origen, i s'esperen uns 350 compradors internacionals de més de 40 països, uns 1.300 nacionals i que tinguin lloc unes 4.000 reunions. Pagés defensa que la BWW està pel camí de consolidar-se com "la referència del vi espanyol de qualitat" i, com a president que també és de la DO Cava, assegura que no li preocupa l'auge del Prosecco, però troba a faltar més unitat per promocionar el cava.
 
La pròxima BWW s'havia de celebrar del 7 al 9 febrer, però finalment serà del 4 al 6 d'abril. Com els ha condicionat aquesta decisió?
Ho teníem tot preparat, però hi va haver un moment que es van produir molts contagis de coronavirus. Es posava en perill l'efectivitat de la mateixa fira, amb compradors i cellers que potser no vindrien, i la salut, amb la possibilitat de ser un focus de contagi. El sentit comú ens deia que l'ideal era fer-ho amb unes condicions millors i esperem tenir-les a l'abril.

Cal imaginar que ja no hi haurà més sorpreses per la pandèmia, però temen que el conflicte obert a Ucraïna pugui tenir alguna repercussió?
Es fa difícil. És un moment molt important perquè ja és un conflicte bèl·lic, que no sabem encara les proporcions que pot agafar, i realment afecta tot el món. Tot i això, els negocis i la vida han de continuar, i espero que la fira no es vegi afectada més enllà de la preocupació que pugui tenir la gent davant del conflicte.
 


Imatge de la passada edició de la fira. Foto: Barcelona Wine Week



Els eixos que vertebrarà la BWW són la sostenibilitat, les varietats autòctones, l'enoturisme i la digitalització.
La sostenibilitat és un fenomen a escala mundial. Dels consumidors crec que no hi ha ningú que no estigui preocupat pel planeta i en el món vitivinícola hi ha moltes pràctiques sostenibles, com reduir la petjada de carboni, temes hídrics o l'ús d'energies renovables. Les varietats autòctones, que resisteixen millor el canvi climàtic, es podran tastar en una barra de vins i també es tractarà d'enoturisme, digitalització, els cellers presentaran productes nous i es parlarà de negoci, com el posicionament del vi espanyol als mercats exteriors, oportunitats i reptes. A més, hi haurà tastos, com un dels caves de paratge.

Quin és el principal repte?
Ajudar el sector a fer negoci. La fira té la capacitat de reunir en pocs dies un elenc de cellers, d'experts i compradors en l'àmbit internacional, i és donar-hi a conèixer la qualitat i la vàlua del vi espanyol.

El saló va néixer per convertir-se en el gran punt de trobada del vi que s'elabora a l'Estat. Dona l'objectiu per aconseguit?
Aquesta és la idea. Volem que sigui la fira de referència del vi espanyol de qualitat. Esperem que no sigui només una fira especialitzada en la qual té més preeminència algun sector o regió, sinó on hi siguin totes. Crec que estem en el camí.

Quin posicionament té Barcelona a Espanya i al món pel que fa al vi?
La fira es fa a Barcelona, és una ciutat internacional molt coneguda, de les més atractives, i que està rodejada de vinya. No s'ha de passar per alt que hi ha moltes regions vitivinícoles i denominacions d'origen que envolten la ciutat. Clarament Barcelona és vi.

Aquest vincle de la ciutat amb el vi és prou conegut?
Internacionalment podria ser que no tothom n'és 100% conscient, però al voltant de Barcelona també hi ha marques conegudes de vi i hi ha algunes DO superimportants, com una de les més importants del món de vi escumós -DO Cava-. Crec que Barcelona està en el mapa dintre del món del vi i que moltíssima gent ho sap. Els experts i la gent del món del vi sí que ho saben. A nivell de consumidors queda feina per fer, però no és gens estrany que Barcelona sigui la ciutat amfitriona d'aquest món del vi espanyol.

Entrant en el contingut del saló, la BWW coincidirà amb una altra fira del denominat vi natural (Vella Terra). Quina presència tindrà aquest vi, així com els que estan fora de DO?
La fira s'estructura en DO i marques, però això és una fira del vi. Els denominats naturals tindran presència, també vins o marques col·lectives -com Corpinnat-, o cellers que van per lliure: tots formen part de l'espectre del vi espanyol i tots tindran cabuda a la fira.

Altres tendències que comencen a treure el cap és la dels nous formats, com el vi en llauna, i la de vins que s'elaboren amb menys alcohol o sense. Hi seran representats?
Seguríssim, perquè hi ha cellers que ho estan fent i seran a la fira, i segur que ho presenten dins del seu catàleg.
 


La fira té un caràcter professional, però també s'han previst activitats a la ciutat amb el programa BWW Likes the City! En què consisteix?
S'ha contactat amb restaurants, hotels i l'Ajuntament. El que s'intenta és que la persona que ve a Barcelona vegi que una sèrie de restaurants, hotels i botigues d'alguna forma també respiren la BWW. És un acte que la ciutat està al darrere, li dona suport i el viu.

En la primera edició de la BWW celebrada el 2020 just abans de l'inici de la pandèmia es va valorar que no estigués dominada pels grans estands, sinó per taules petites per visibilitzar a tots els cellers participants per igual. Es mantindrà el format?
Va ser part de l'èxit. El que busquem és que tothom hi pugui ser present. Això fa possible que l'oferta s'ampliï molt i no queda limitada a aquells que tenen més poder econòmic.

A la primera edició hi va haver veus que van notar certa improvisació o que era un espai més per visibilitzar que no pas per fer negoci. Han introduït canvis?
A mi no em va arribar això de la improvisació, però no dic que no hi fos. Vam preguntar als participants per aspectes millorables. Va sortir que a vegades hi havia molt soroll: al mateix temps els tastos, els carrets, les copes xoquen... No tot és evitable del tot, però sí que intentem estar més conscienciats i continuar millorant.

La fira va néixer per desmarcar-se d'Alimentaria, però enguany les circumstàncies han fet que torni a coincidir en els dies. Serà quelcom excepcional?
El problema que tenia la fira és que es feia dins d'Alimentaria. El comprador venia a Alimentaria i n'hi havia alguns especialitzats en el món del vi, però no tothom ho estava. Les dates també eren importants, i la BWW es va posar a principis d'any, que permet planificar l'any i es converteix en la primera fira, i l'altra cosa per singularitzar-se era fer una fira del vi per al vi. Coincidirà amb Alimentaria, però s'havia de buscar una data que no coincidís amb altres fires que poguéssin restar afluència, i Alimentaria no treu afluència a la BWW perquè els compradors són uns altres i és independent. La idea és que torni a les dates que volíem.

També que la pròxima es faci de nou al febrer i que sigui anual, com tenien d'objectiu?
Al febrer, com va ser la primera, i de caràcter anual, perquè volem que sigui referència. És bo que sigui una fira que s'esperi cada any i el món del vi sempre té moltes coses noves que van succeint, reptes que preocupen, reptes i oportunitats, i dona per fer-la cada any.

D'altra banda, quina és la salut del cava aquest inici del 2022?
L'any passat fins al setembre teníem unes vendes que havien crescut bastant. Les dades definitives de l'any les estem acabant de consolidar, però en general són bones. El cava ha tingut una magnífica tendència durant el 2020-21 i els cellers en general respiren optimisme.

De cara al futur, es mantindrà la tendència?
Crec que sí. Les bases del cava són boníssimes. Està present a tot el món i és una de les tres referències mundials de vi escumós. De totes maneres, sempre afronta reptes i un d'ells és continuar adquirint valor. El cava que fem aquí té una qualitat excepcional i ha d'ocupar un espai més valorat del que avui dia està, fins i tot a nivell nacional. Tenim totes les eines, però ens falta més promoció i unitat, anar tots a l'una, i conscienciació que es pot arribar molt lluny perquè l'oportunitat hi és.

A què es refereix amb unitat?
Ho dic en el sentit d'unitat de focus, d'objectius, d'anar tots bolcats a crear valor.

Li preocupa l'aposta pel Prosecco, fins i tot exercida per algun celler que elabora cava?
A mi, no. En general has de tenir la teva pròpia personalitat i has d'aprofundir en els teus punts forts. El cava és mètode tradicional i el que ha de fer és mimar el producte a nivell de valor. La recerca de l'origen, la terra, la vinya són coses pròpies i no tant del Prosecco, però que el Prosecco tingui èxit és bo perquè continua expandint el vi escumós, i fa que hi hagi cada vegada més consumidors en el món que els agradi el vi escumós. Jo no li tinc por al Prosecco, sinó que crec que som nosaltres que hem de sortir encara més a lluitar, explicar el que fem i fer-ho bé.

També us pot interessar

Imatge il·lustrativa
Pixabay
La Guia espanyola "Akatavino" ha destacat alguns vins catalans com els més ben puntuats del 2022
MiM Eivissa
MiM Eivissa | Majestic
El xef Nandu Jubany s'alia amb el futbolista per portar la gastronomia d'algun dels seus hotels
Imatge il·lustrativa
Ca N'Estella torna a guanyar un "Platinum" als concursos anglesos Decanter amb el Rabetllat i Vidal Gran Reserva Xarel·lo

COMENTARIS

VINS AFRANCESATS
Manuel Durán, 28/02/2022 a les 12:47
+0
-0
si es continua admitin vins afrancesats no será Barcelona wine week sino Barcelona WEAK wine, o sea: vi fluix

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
L'anyada 2008 del Llegat de Llopart, que ja és al mercat, es pot tastar en exclusiva en una experiència amb una visita privada que el celler ha dissenyat
Verema de macabeu a Llopart
Verema de macabeu a Llopart
Una jornada de verema el pròxim 3 de setembre que inclou un dinar maridatge a la masia familiar amb el xef Oriol Llavina, d’El Cigró d’Or
Imatge il·lustrativa
A l'hora de beure bé, hi ha coses que són innegociables... i una d'elles, és el vi català!
Imatge il·lustrativa
Vini Lunardelli
El celler italià Vini Lunardelli elabora una polèmica gamma de vins "històrics" amb fotografies originals dels dictadors