Història

Localitzen una locomotora centenària del Tren del Ciment en un ferroveller de l’Aragó

Experts i aficionats als trens asseguren que es tracta d’una de les locomotores de l’antic carrilet Guardiola - Castellar de n’Hug, desaparegut l’any 1963

per Axel Lapuerta, 2 de març de 2020 a les 10:23 |
Fotografia actual de la locomotora nº13 (en segon terme). | Cedida per Jorge del Valle
Aquesta informació es va publicar originalment el 2 de març de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Gairebé tot el material mòbil del carrilet Guardiola - Castellar de n’Hug va ser desballestat un cop es va tancar la línia. Des de llavors han passat 57 anys, moment en què el petit tren va fer el seu darrer viatge. Ara, diferents experts i aficionats al món del ferrocarril es fan ressò a la xarxa de la presència d’una locomotora que, tal com exposen, antigament havia circulat al Berguedà.
 
La peça es troba en una empresa de ferro vell, situada a Saragossa, que disposa d’una col·lecció de locomotores de diferents línies ferroviàries, segons asseguren les mateixes fonts coneixedores de la història ferroviària. En aquest context, el Centre d’Estudis Històrics del Ferrocarril Espanyol (CEHFE) ha confirmat que una d’aquestes peces antigament havia circulat al Berguedà.
 
Eduard Pujals, poblatà que està estretament vinculat al Carrilet del Ciment des de petit, assegura a NacióBerguedà que es tracta de “l’única peça que es conserva” d’aquell mitjà de transport que unia Guardiola de Berguedà amb la Fàbrica de Ciment Asland, al terme municipal de Castellar de n’Hug. Pujals identifica que és la locomotora número 13, fabricada a Alemanya l’any 1911 per l’empresa Orenstein & Koppel. “La màquina va arribar a la Pobla de Lillet l’any 1913 perquè la línia no disposava de suficients locomotores. És per això que la companyia va voler adquirir les locomotores número 12 i 13”, precisa l’aficionat als trens.


D’acord amb la informació que recullen diferents aficionats ferroviaris a través de les seves pàgines web, el propietari de les màquines de vapor no accepta vendre-les per separat, sinó que pretén vendre tot el lot a un “preu desorbitat”. En aquest punt, els afeccionats afegeixen que les peces es troben en “un estat d’abandó molt avançat”.

Del Berguedà a l’Aragó


Un cop desmantellada la línia, la majoria de les locomotores van quedar arraconades a l’estació dels afores de la Pobla de Lillet, coneguda com “l'estació de l'Empalme”. En aquest indret es va procedir, també, al desmuntatge de les caixes de fusta dels vagons per aprofitar la part de ferro.

L’any 1964, un any després del tancament de la línia, la locomotora 13 va ser trasllada per una empresa berguedana fins a un ferroveller d’Alcanyís (Terol). Allà, el seu propietari va regalar-la a un enginyer que va conservar-la en un magatzem d’obres públiques situat a la mateixa població. Més tard, l’any 1970, un empresari de Saragossa va adquirir la peça per col·locar-la, durant els primers anys, damunt un pedestal als terrenys de l’exterior de l’empresa. Així ho explica el poblatà Eduard Pujals, que comenta que fa anys que es va assabentar del destí de la locomotora, i inclús va anar a visitar-la amb una colla de poblatans.
 

La locomotora nº13 (en primer terme), a punt de ser traslladada a l’Aragó. Passeig de la Pau de Berga. Any 1964. Foto: Cedida per Eduard Pujals


Actualment, les noves tecnologies han permès tornar a tenir notícies, després de molts anys, d’una peça històrica per a la comarca. 
 
Moments viscuts a peu d’estació

Ignasi Costa, aficionat als trens i exalcalde de Guardiola de Berguedà, que vivia al carrer de davant de l’estació, tenia 9 anys quan el carrilet Guardiola - Castellar de n’Hug va fer el seu darrer viatge. “Recordo que, un cop ja havien clausurat la línia, jugàvem a les vies i als vagons del carrilet. El cap d’estació ens venia a perseguir perquè deixéssim de jugar amb el material que estava abandonat”, explica Costa a NacióBerguedà.

La peculiar maniobra de marxa enrere que feia sovint el trenet i el fum que feien les seves locomotores són alguns dels moments que van quedar gravats a la memòria del guardiolenc.
 

L'antic Carrilet del Ciment sortint de l'estació de Guardiola. Dècada de 1950. Foto: Cedida


Un tren turístic que recorda el seu predecessor

L’objectiu d’aquesta línia ferroviària, que tenia un ample de via de 600 mm i feia un recorregut d’11 quilòmetres, era transportar, principalment, ciment, carbó i passatgers. La línia comptava amb un total de 5 estacions: Guardiola (mercaderies i passatgers), Riutort - Gavarrós, “L’Empalme” (afores de la Pobla de Lillet), La Pobla de Lillet (centre) i Castellar de n’Hug (Fàbrica de Ciment Asland).

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va posar en marxa l’any 2005 un trenet turístic que transporta els turistes des de la Pobla de Lillet fins a l’antiga fàbrica del ciment del Clot del Moro. Actualment, els vagons, que tenen capacitat per a 50 persones, són remolcats per locomotores dièsel.
 

 

Participació