Urbanins: la proposta per mirar la ciutat amb ulls de nen

Quatre arquitectes sabadellencs imparteixen tallers a escoles per apropar l'urbanisme als més menuts i convidar-los a imaginar la seva ciutat ideal

Norma Vidal
15 d'agost del 2015
Actualitzat a la 13:44h

Imatge d'un taller d'Urbanins. Foto: Urbanins


Tot i que a primer cop d'ull pot semblar que l'urbanisme és molt complex i que només està vinculat a arquitectes, planificadors, regidors, tècnics i tot un reguitzell de professionals d'aquest sector, la realitat és que les ciutats haurien de ser de les persones que hi viuen i una part essencial d'aquests habitants ho són els nens. Així ho considera el col·lectiu Urbanins, una entitat formada per quatre arquitectes sabadellencs que des de l'any 2013 imparteix tallers en escoles per apropar aquest àmbit als més menuts i per què no, aprendre a veure les ciutats des d'una altra perspectiva: amb els ulls dels ciutadans del futur, ulls de nen.

El projecte va néixer a finals de l'any 2013 de la mà de Marc Deu, Laia Llonch, Marta Sorolla i Oriol Martori. Es tracta de quatre arquitectes que volien apropar la seva feina, difondre-la a terceres persones i “mostrar cap on ha d'evolucionar l'urbanisme i quin nou punt de vista ha d'adquirir”, explica Marc Deu, que indica que d'aquí va sorgir la idea de treballar amb nens. “És un col·lectiu més de la ciutat que a vegades tendim a veure’l com un paquet però que en realitat té caràcter propi”, comenta l'especialista que adverteix que es tracta dels “ciutadans del futur”.

Des de llavors estan recorrent escoles i instituts de tot Catalunya oferint un taller d’urbanisme per infants de tercer a sisè de primària. "L'objectiu és que entenguin quins són els elements de la ciutat, com han evolucionat i com es planifiquen", comenta Deu. A Sabadell han passat per centres com l'Escola Pia, l'Enric Casassas, el Sant Nicolau o el Joaquim Blume.

Dibuixant ciutats

Segons explica l'arquitecte, els tallers els han dissenyat ells mateixos després d'analitzar quins continguts s'imparteixen a les escoles sobre urbanisme i de fer enquestes en alguns centres. 

Sovint el punt de partida de les sessions és el dibuix. Deu explica que demanen als més petits que plasmin en un full de paper la forma com veuen la seva ciutat per descobrir què en saben i com la perceben. En aquest sentit es mostra sorprès perquè en aquests treballs molts cops no hi apareixen persones, malgrat que "les ciutats les fan les persones i el més important és que els habitants es posin d’acord entre si".

En les sessions també expliquen als escolar com ha evolucionat històricament el municipi i els proposen de construir la seva pròpia ciutat, sense oblidar els espais comuns com són els parcs i les places, a través d'un joc que es basa en un taulell amb peces de fusta. 

Una ciutat més democràtica

Deu assegura que la voluntat d'Urbanins és contribuir a canviar la tendència actual en què els arquitectes i les administracions públiques "han anat per lliure" a l'hora de planificar les ciutats. "Defensem que aquest ordre de coses ha de canviar, i que els usuaris han d'estar més al dia de les coses que passen a la ciutat, de forma que les transformacions urbanes no es facin des del despatx sinó tenint en compte qui utilitzaran aquells espais".

Així, Deu assegura que ja han començat a treballar per potenciar aquest eix entre l'urbanisme i els nens o els ciutadans. "De cara el proper curs estem treballant per exemple amb el Consell d'Infants de Castellar del Vallès i també en un projecte per implantar sistemes mes estables de participació a nivell municipal", comenta l'arquitecte.