Actualitzat el 13/10/2011 a les 23:15h

¿Le atienden?

Certament, la pregunta tenia gràcia. La dependenta, una noia eixerida i elegant, em somreia des de darrere del taulell. Jo, amb el millor somriure que vaig poder arreplegar, li vaig respondre: -Sí, miri; voldria mirar-me una camisa”. Ella, sense perdre l'expressió angelical, em digué: -“Vol acompanyar-me, si us plau?”.

Jo, obedient, vaig seguir-la, amb una barreja de perplexitat i enuig; i és que, la pregunta... tenia gràcia!!

Vull dir, d'entrada, que parteixo de la base que un idioma és un vehicle de comunicació, l'objectiu del qual és transmetre idees, coneixements i sentiments, i que el seu ús no hauria de ser mai motiu de conflicte. Així mateix, cadascú ha de poder expressar-se en la seva pròpia llengua, amb tota llibertat.

Doncs bé, la meva perplexitat la provocava el fet que aquella noia que, d'entrada, m'havia atès en castellà, en una botiga de Barcelona, i que després em parlava en un català impecable, portava el rètol corporatiu enganxar a la solapa, amb el seu nom clarament visible: Meritxell!

Era catalana! Era catalana i, sense que jo hagués obert la boca, se m'adreçava en castellà! Em semblava paradoxal: el lògic seria, d'entrada, expressar-se en la llengua pròpia. Si no ens entenem i cal canviar d'idioma, es canvia. I si no, ja ens espavilarem, parlant “en indi” o amb gestos, si convé; en això no hi ha d'haver cap problema: l'important és entendre's, però tenint en compte que l'esforç ha de venir de les dues bandes..

Vaig sortir de la botiga reflexionant sobre el fet que molts catalans i catalanes quan s'adrecen a algú desconegut, automàticament ho fan en castellà; tant és que sigui de Castella, de Mèxic o del Marroc.  I això em va fer pensar que sovint ens queixem dels atacs al Català, que són greus i constants, és veritat,  però que no veiem la importància que té el fet que els catalans no em fem llengua d'ús habitual, apta per a totes les situacions.  Actituds com la d'aquesta dependenta són massa freqüents a casa nostra i no ajuden gens.

Només assolirem bons nivells d'ús del català si aconseguim que els no catalanoparlants vegin que és una llengua útil, funcional, que la parlem perquè és la que hem après de petits, que és la llengua pròpia d'aquest país i que l'estimem.

Després, si convé, ja canviarem d'idioma, o bé ens entendrem parlant cadascú en la seva llengua. De fet, sempre ha estat així!

Navega per les etiquetes

català

COMENTARIS

+0
-0
EMPENYATS
Anònim, 22/01/2012 a les 10:50
ELLS en MATAR I ASSASSINAR EL CATALA sí, els TIRANS INVASORS i els BOTIFLERS..... i....tant fàcil que es fotre al camp d´aquesta TERRA .......però ells com son els AMOS erre amb erre.....i com a nosaltres ens han ensenyat a obeïr-los guau guau......
+0
-0
Vinga tòpics!
Anònim, 09/12/2011 a les 18:19
A Barcelona t'atenen sempre en castellà... La nostra llengua està en perill... Hem de converir el català en llengua funcional... bla, bla, bla... tòpic rera tòpic...

Sr. Segués: Com a presdent d'Òmnium que diu que és, el mínim que podria fer és agafar qualsevol estadística d'ús social del català i veure l'evolució que ha experimentat en els darrers 30 anys (fruit de la bona feina de molta gent). Llavors posi's davant de l'ordinador i escrigui amb una mica de rigor.

De bon rollo...
+0
-3
poca feina ....
Anònim, 06/12/2011 a les 15:21
A tots plegats: aquesta assumpte cansa i cansa. hi ha coses mes importants que la llengua.
+2
-0
naturalitat
marcel coromines rierola, 20/11/2011 a les 22:40
Jo a Barcelona i a Catalaunya parlo en la meva llengua que és el català. Si l'altra persona no m'entén, canvio al seu idioma, si el domino (castellà i anglès). Bastantes vegades inmigrants m'han donat les gràcies per adreçar-me a ells en català amb naturalitat, i això em fa pensar que no si troben normalment.
Només en l'ambit de la meva feina parlo en castellà amb algunes persones que se m'adrecen en aquesta llengua i que probablement entenen el català. A l'oficina no sóc el que mana i he d'adaptar-me al comportament general.
En tots els altres àmbits crec que s'ha d'actuar amb naturalitat.
+1
-0
a Barcelona sempre en català
Anònim, 11/11/2011 a les 13:41
Jo, per feina, he hagut d'anar durant molts anys a Barcelona. al principi -i suposo que per mimetisme- m'adreçava a tothom en castella fins que un dia em vaig adonar que si ho feia en català també m'entenien i que al final el català és la meva llengua i que estic a casa meva i que la gent a la qual m'hi adreço s'han de sentir orgullosos de que ho faci en la llengua que estimo.
Resumint. Deixeu-vos d'històries. A tothom en català, per sistema, ja siguin dependentes o cambrers de restaurants xinesos o el que ens ve a instal·lar l'ADSL a casa. Quedareu parats de la gent que ens arriba a entendre. I si alguna vegada surt un conflicte -que passarà- no us hi amoineu, val més un cop vermell que mil groc.
Per cert, una vegada em van dir que per educació m'havia d'adreçar a una persona en castellà. No cal dir que aquesta persona m'entenia perfectament però considerava que el castellà és la llengua que s'ha de fer servir i que ja fan prou de deixar-no parlar entre nosaltres. Jo li vaig dir el que he dit més amunt, que m'adreçava amb ell en la meva llengua i que s'hauria de sentir honrat i que com que m'entenia no pensava canviar. Finalment també li vaig dir: "no t'amoïnis, pots parlar-me en espanyol que jo l'entenc i no em molesta!". Va marxar.

+8
-0
i la camisa?
ai carai, 30/10/2011 a les 12:34
Jo desvio el tema, ja que és un debat molt recurrent.
"Només assolirem bons nivells d'ús del català..."(diu el sr. Segués).
Jo li dic: Només assolirem tenir un bon comerç a Solsona i que aquest sobrevisqui quan les camises es comprin a Solsona i no a Barcelona. Si l'haguessis comprat a Solsona, el més probable és que la botiguera t'hagués parlat en català i fora debats.
+0
-0
Per el boc de Canalda
Trull, 19/10/2011 a les 16:01
Estimat boc, primer gràcies per dier-me puta, és una profesió del tot honorable, saps que passa que quan un em diu una cosa que no és el que m'agrada sentir li dic prepoten, i es queda mirant i em diu de que va aquest? però jo, ja l'he tallat, quan dius maco faig una rialla (el meu pensament s'en va a Cristiano R.), en el saber llegir i escriure be, et podria dir que la meva escola va ser en l'epoca de la "nación", però aquesta seria una dolenta excusa, parles d'entendre als altres, aquí si que et puc dir que no estic d'acord amb tu, "tu no entens aquest devat ", de totes maneres gràcies per la teva reflexió intenta-re ser menys xulet i millor persona . OK
+1
-6
Per al Trull
El boc de Canalda, 19/10/2011 a les 15:04
Ai, ai, ai... Trull. Et trobo una mica xulet i prepotent: ets molt puta,tu; ja les saps tu les intencions dels altres, o les interpretes o te les inventes. És igual. Ara, maco, abans de donar lliçons potser que aprenguis a llegir i a escriure. Així potser entendràs el que volen dir els altres i els altres entendran el que vols dir tu.
+0
-1
Trull
Anònim, 19/10/2011 a les 09:52
Saps Segués, dius que parles de Barcelona perquè et venia al cap, si parles de Solsona veuras que no hi ha devat, ja t'ho diuent home, seu i escolta, quan un t'he mancançes és més façil criticar als altres, de totes maneres queda molt be donar-nos les gràcies per el devat, és una manera d'autocondecorar-se.........de bon "rollo" o rotlle o....Si seus a una terrassa de Solsona abans de preguntar dius hola bon dia-tarda, quin dia més bo que fà, i a lo millor et responen amb una rialla dient "le...." no " t'atenen?", és més façil així, això és el fonament d'una primera pedra. Gràcies
+2
-15
VIVA ESPAÑA!!!
Ricardo Saenz De Inastrilla Y Reina de Las mercedes, 18/10/2011 a les 21:45
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+2
-0
Darrera explicació
Ramon Segués, 18/10/2011 a les 19:20
Només dos comentaris.
Jo també he deixat d'anar a algun bar de Solsona perquè no m'entenien, i fa dies. Simplement he triat l'exemple de Barcelona perquè em va venir al cap, el tenia fresc, no pas pensant que els altres facin les coses malament i nosaltres (o jo) no. No gosaria ser pas tan pressumptuós. A Barcelona, com a Solsona o a Portbou, hi ha gent que viu en català i fa molt per la llengua tot i que no sigui fàcil.
En segon lloc, us agraeixo tot el munt de comentaris i opinions. Jo simplement volia que es parlés d'aquest tema que em preocupa. Gràcies, doncs per opinar, cadascú des del seu punt de vista!
+0
-1
Dilema
Anònim, 18/10/2011 a les 18:52
Doncs jo no sé què prefereixo, que em preguntin ¿le atienden? o "li atenen? o en què puc ajudar-li?"
+0
-2
català
Anònim nou, 18/10/2011 a les 17:42
Jo solament volia felicitar al Ramon Segués.
Pocs articles han aconseguit tanta ressonància!.

PD: D'acord amb el comentari que diu que ens hem d'esforçar en millorar el nostre català. Ha de pensar però que molts de nosaltres (jo ja soc vellet) hem estudiat solament en la "lengua del imperio".
+3
-2
Ens prenen el pel.
lo Ton del terros., 18/10/2011 a les 17:21
Ahir, al convidat de TV3, varem veure a un dels referents del roc català, Gerard Quintana, parlant en castellà a la seva senyora, que és de Barcelona, i als seus fills. Coi! Si un personatge com aquest utilitza el castellar amb els seus fills i la seva senyora, vol dir que per a ell el català és un accident per guanyar-se la vida. A què estem jugant?
+4
-0
Benvingut
Anònim, 18/10/2011 a les 10:02
Segués m'alegro de l'aterratge, dius que a Solsona costa demanar un tallat, llavors perquè dius el comentari de la dependenta de Barcelona, sempre parlem del mal del altres, que no ho veus, gràcies que t'han demanat que aterris, t'he n'adones que a Solsona en diuen "cortado" sembla un descobriment de l'altre mon, Segués com sempre ens agrada donar les culpes als altres, i així com tenim l'excusa no fem res, de tan en tan un petit devat i "au", quan estiguis assegut en alguna terrassa i et vingui el cambrer-a, li mires a la cara i pensa, a Barcelona una dependenta em va dir......i jo obedient, vaig seguir-la........(així fem les coses Segués)
+6
-1
Sóc català/na
AnònimX, 18/10/2011 a les 09:54
En resposta a l'anònim del 17/10/2011 a les 11:47. I què passa si una persona nascuda a Catalunya se li nota l'accent o no acaba de tenir un castellà perfecte? És que als anglesos no se'ls nota que són anglesos? És que als castellans no se'ls nota que són castellans quan parlen anglès o francès per molt que coneguin l'idioma? Miri, jo sóc català/na, i surto d'aquesta premissa. Si em parlen en castellà, em defenso amb dignitat. Poden dir el mateix els de Madrid o Castella quan venen a Catalunya? No, així doncs, el problema el tenen ells i no jo. I jo a casa meva, parlo com em dóna la gana, que en aquest cas és en català. I, si algú no m'entén, que l'aprengui.
+4
-0
Barcelona és bona
Anònim, 17/10/2011 a les 23:29
Sóc de Barcelona i tota la vida que he parlat, estudiat, treballat i viscut en català, i com jo, conec molta gent. Mai he tingut la sensació que "faci pagès", que tampoc considero que sigui una cosa negativa. És cert que hi ha molta gent que parla en castellà a Barcelona, però també n'hi ha molta que no.
A Solsona, com ha dit algú, també hi ha llocs on no t'entenen quan demanes un cafè amb gel i te'l porten "amb llet" (com si s'assemblés!!??). I tremolo de pensar que aquest pugui ser el poblat d'Astèrix amb les faltes que vaig veient als comentaris a aquest i a d'altres temes. Catalunya va més enllà de Solsona o Barcelona. No siguem tant egocèntrics, la Catalunya interior no és "l'únic reducte", hi ha més comarques on el català és majoritari (afortunadament).
+0
-0
ui, ui
Anònim, 17/10/2011 a les 22:10
Anònim, 17/10/2011 a les 11:47; com es pot comprovar, el teu nivell de català és realment molt deficient i encara tens el valor de defensar allò que és indefensable i atacar els qui defensen la nostra minoritària i fràgil llengua.
És de covards defensar el més fort davant el més dèbil i això és el què tu fas.
+7
-0
Aquesta guerra la tenim perduda.
Lo Ton del terros., 17/10/2011 a les 19:57
Totalment d'acord sr. Segués, el debat és prou interessant encara que a hores d'ara, em sembla que poca cosa si pot fer. Quedarem un petit reducte a la Catalunya interior que només parlarem en català, encara que pels carrers de Solsona es comença a sentir un castellà aquillat que fa angúnia. Em deia una persona que el seu fill juga a futbol que quan va a jugar fora de Solsona o quan venen equips de fora, només parlen en castellà, em sembla que aquesta batalla l'estem perden per carallots, què hi farem. A Manresa em va passar el mateix que a vostè a Barcelona, per això li deia que aquesta plaga ja la tenim a Manresa, i quan fa referència a segons quins establiments de Solsona quan hi vinc, que és sovint, he deixat d'anar-hi.
+11
-1
Acabat d'aterrar
Ramon Segués, 17/10/2011 a les 12:58
Començaré per dir-vos que estic content pel debat generat; la meva intenció no era altra que aquesta. Si parlar del que tothom sap però que segueix essent un problema és acabar d'aterrar, benvingut l'aterratge. Potser si tots aterréssim una mica més, no canviaríem d'idioma quan no cal.
Que a Barcelona fa anys que el català desapareix, que la cosa ja puja a Manresa i que el futur del català no pinta gens bé és prou evident, però és que a vegades ja costa poder demanar un talllat en alguna terrassa de Solsona i que t'entenguin.
Pel que fa a imposar, no em feu dir el que no dic; precisament defenso que cadascú ha de poder parlar en la seva llengua. La meva reflexió és que voldria poder viure en català al meu país amb normalitat, i això costa i ho trobo lamentable, i crec que tots plegats hi podríem fer molt més.
+3
-17
més veritats i menys demagogia
Anònim, 17/10/2011 a les 11:47
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+4
-0
catala
Anònim, 17/10/2011 a les 09:04
Penso que ningú no es mofa de ningú però descobrir a aquestes alçades que a Barcelona no parla català ni Déu és com descobrir que té port de mar.
Amb tots els respectes, en Segués no ha posat la primera pedra de res, molta gent intenta viure a Barcelona en català a pesar de tot i des de fa temps. El que passa que ho fa amb poc èxit vistos els resultats.
Visca Catalunya!!.
+0
-0
barcelona
incorporat, 16/10/2011 a les 22:13
Certament la cultura catalana, com tot en aquest "país", és virtual.
Barcelona ja fa temps que no representa res. Avui mateix han dit que els seu alcalde pactarà amb el PP.

+5
-3
NO
Anònim, 15/10/2011 a les 18:58
La primera pedra dius, creus que sentir-se mes o menys català és no veure la realitat?, si us plau no faigis demagogia amb les paraules, les primeres pedres necessiten d'un bon fonament, i voler fer veure que perquè una dependenta a Barcelona parla castellà és una novetat, srs. si us plau, no cal anar tan lluny. Ja li han dit Segues aterra.
+0
-0
Coincidències.
Lo Ton del terrós., 15/10/2011 a les 17:27
Llegint diaris digitals he trobat aquest article en El Singulardigital on explica la problemàtica del català a Barcelona. Coincidència amb el sr. Segués? O un problema de difícil, per no dir impossible, solució. Ho teniu en aquesta adreça, també val la pena llegir-lo:
http://www.elsingulardigital.cat/cat/notices/2011/10/no_hablo_catalan_75255.php
+3
-5
realitat
Anònim, 15/10/2011 a les 16:58
no us mofeu utilitzant la paraula realitat i actueu. el que ha fet el ramon és posar la primera pedra. segui-lo doncs si us sentiu catalans.
+8
-1
Amb faixa i barretina.
Lo Ton del terrós., 15/10/2011 a les 12:22
Aquesta plaga ja ha arriba a Manresa, Sr. Segués. A Barcelona ja fa anys i panys que parlar en català fa de pagès, per a ells l'idioma culte és el castellà seguit de l'anglès per anar de "shopping" a Londres en viatges low cost, que vesteix un munt. El català el tenen limitat per venir a caçar "setas" al "pueblo".
+6
-0
Simplement incultura
Anònim, 14/10/2011 a les 20:06
No ho crec que sigui una guerra perduda! No si tots els que tenim com a llengua mare el català el fem servir tal i com es mereix. I si en algun moment, algú ens diu: "No le entiendo", pensar (i perquè no dir), pobret, quina incultura... no sap idiomes...
+16
-0
Solsona també
Anònim, 14/10/2011 a les 16:01
A Solsona cada vegada hi ha més nens i joves que parlen en espanyol, ara bé, també hi ha molts nens marroquins que parlen un català impecable entre ells i que quan són joves es passen a l'espanyol entre d'altres raons a "causa de certes amistats que fan".
Caldria doncs que entre tots tinguessim cura d'aquest planter de nous catalans que de ben segur si es senten estimats estaran al nostre costat.
+19
-3
Solsona
català 2, 14/10/2011 a les 15:14
Mira Segués, saps que passa que amb reflexions com aquesta, la gent podem pensar que acabes d'aterrar en aquest mon, llavors un dia faras una reflexió de la teva actualitat, i pensarem..., mira el Segués a tornat a aterrar, no cal anar a Barcelona, tu aixó ho saps, de que t'extranya. Que podem fer dons?.....Començar des de les nostres arrels, que estant mes aprop, a Barcelona ja hi anirem, i com dius si cal ja parlarem la llengua dels signes, cap problema.
+13
-2
català - Barcelona
Anònim, 14/10/2011 a les 11:02
Benvingut a la realitat amic meu,
el català ja fa molts anys que va abandonar Barcelona. Solsona, en el tema lingüístic, cada vegada s'assembla més al poblat d'astèrix.
És una guerra perduda.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.



- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: