Actualitzat el 21/07/2011 a les 00:01h

Ai, si us sentís...

La mort del periodista Carles Sentís ha generat en les darreres hores tot tipus de comentaris a l’entorn de la seva figura periodística i política. A aquestes alçades no descobriré res de nou sobre l’arribisme del personatge, la seva àgil cintureta per adaptar-se als vents que sempre li bufaren a favor. Qui en vulgui saber més que recuperi –a la xarxa és fàcil- els articles que Ramon Barnils va dedicar a Sentís. De fet, la major informació de la trajectòria vital de l’autor de “Finis Cataloniae” la conec pel Barnils. I el Ramon me’l creia. Al Sentís, no. El Barnils li arribà a dedicar perles setmanals al refundat Be Negre a la secció “Ai si us sentís...”. Aneu a les hemeroteques, aneu.

El motiu de l’article, però, no és recordar les activitats periodístiques d’un dels guanyadors de la guerra del 36, el camisa blava Sentís, l’“espion” de Franco, sinó recordar precisament aquells periodistes que representen, almenys per a mi, tots els valors que ha de tenir un periodista. Per tant, a partir d’ara ja hauria de deixar de parlar de qui fou director d’EFE en els anys del Movimiento.

Oblits. I és que en aquest petit país de la Mediterrània anomenat Catalunya sobreviu encara el mal costum d’oferir glòria eterna a aquells personatges que entre 1939 fins el 1975, posem pel cas, van tenir una activitat pública ben intensa i que ja en democràcia van rebre la compensació, cas dels periodistes, d’ocupar càrrecs de prestigi als consells de redacció dels diaris o ser nomenats directors i/o presidents de qualsevol organisme. Són els respectables de la classe política i de la societat civil. Són la casta intocable. Són els periodistes oficials dels anys de la foscor a Catalunya, els que no incomodaven al règim de Franco, els que llepaven tot el que podien llepar per ocupar càrrecs i rebre targetons per assistir als guateques de la gente bien –tirant a fatxa- de Barcelona. Però resulta que la nòmina més remarcable, en quantitat i qualitat, d’homes i dones de lletra periòdica no tenen articles llargs a les enciclopèdies ni van treballar a Catalunya del 39 al 75 ni van llepar res per fotre’s un combinat al Cortijo i poder saludar a la querida esposa del Governador Civil. Senzillament perquè vivien i treballaven fora del país, exiliats o, en alguns casos, com el meu admirat Josep M. Planes, els havien assassinat.

És així. Avui tothom sap qui són els que van entrar a cavall per la Diagonal el 39, però s’ignora els que van dignificar la Catalunya prefeixista. Dels periodistes dels anys trenta, dels que es van mantenir fidels a la dignitat, al país i a la justícia fins al darrer dia encara no en sabem massa cosa tot i interessants treballs publicats recentment –gràcies, Quim Torra! Parlo dels Planes, Polo, Ferran, Llates, Xicota, Artís-Gener, Fontanals, Guasp, Cabot, Sindreu... Periodistes que escrivien molt millor que els gasetilleros oficials del règim, però com que van perdre la guerra el seu nom s’anà esborrant de mica en mica, per la llunyania o per la desaparició física, de la memòria col·lectiva. Són els meus herois. Els meus referents.

Navega per les etiquetes

Carlos Sentísperiodisme

Referències a Internet

Sentís

COMENTARIS

+1
-0
Yes
Ignorant, 22/07/2011 a les 14:42
Caupolican : totalment d'acord amb tu, igual que amb l'article en general. Només em falta la precisió sobre els que feien trapelleries durant el franquisme, com Pujol als "Fets del Palau". Com diu l'autor, els qui eren prou catalans com per presumir de catalans no estaven precisament a Catalunya. O si es podien quedar, no aconseguien mantenir i perpetuar una posició tan benestant com de la que han gaudit molts i seguiran gaudint.
Espero que amb el temps la majoria de catalans oblidin la distinció dreta catalana - dreta espanyola, i siguin conscients que totes dues han sigut igual de franquistes i igual de dolentes pel 99% de catalans.
+1
-0
Cal segar a ran
Caupolican, 21/07/2011 a les 23:20
Sentís era un vell falangista català com també ho era Samaranch o Martí de Riquer i tants d'altres que ara se'ls titlla falsament de catalanistes.
A mi no em preocupa tant que els vells falangistes és vagin morint, com que en neixin de nous i ocupin la Generalitat.
+1
-0
Encertat.
Anònim, 21/07/2011 a les 23:00
M´agrada molt aquest article; hi estic totalment d´acord. Has posat finament els punts sobre les " is " pel que fa a l´autor de "Finis Cataloniae", ara ja "Finis Sentís".
+0
-0
Resposta a l'anònim (tema Formentera)
Jordi Finestres, 21/07/2011 a les 19:07
Anònim que preguntes per Formentera:
No, no hi era, era a Coma-ruga, però et juro que si m'haguessin convidat hi hagués anat encantat. I segur que tu també, no siguem tan falsos, sisplau.
Salut i Barnils!
Jordi Finestres
+0
-0
Periodistes sigueu més humils
postfederalista, 21/07/2011 a les 18:22
EL que es vergonyós es veure com TOTS ELS DIARIS DIGITALS CATALANS ahir se l'agafaven amb un paper de fumar, inclosa N D. Aixó pensant be, doncs segur que els responsables de N D deuen fer el que poden. La meva pregunta es : TANT EMMANILLADA ESTA LA CLASSE PERIODISTICA? TANT SEGRESTATS ESTANT TOTS ELS MASSMEDIA CATALANS? TANT SEGRESTAT EL COL.LEGI DE PERIODISTES? TANT SEGRESTADA ESTA L'OPINIO PUBLICADA ? Ja que esteu segrestats, siau més humils. Qui te el cul llogat no pot seure on vol,oi? Si els periodistes no ho podeu signar un informe denunciant tots els poders fàctics i politics catalans segrestadors de l'opinió publicada passeu-lo a un moviment o organtzacio que s'el faci seu i el publiqui.
+7
-0
Sorpresa
Lluis el exiliat, 21/07/2011 a les 15:30
Aquest article ha sigut una sorpresa per a mi. Es lo que he pensat exactament lo mateix des de que vaig tornar del exili.
Vells falangistes, no van perdre cap privilegi que havien guanyat amb males arts des de el 39. La transició fou una estafa. O vaig veure així i de volta al exili i encara ara la democràcia catalana es molt fluixa. La que diuen d'espanya no m'importa res, ells s'ho feran. Molt bon article, si senyor.
Es te que tenir memòria, jo la tinc i cada cop que vaig a Catalunya sembla que no va passar res.Ara hi ha una crisi, us pregunteu,perquè?
+6
-0
Sorpresa
Lluis el exiliat, 21/07/2011 a les 15:27
Aquest article ha sigut una sorpresa per a mi. Es lo que he pensat exactament lo mateix des de que vaig tornar del exili.
Vells falangistes, no van perdre cap privilegi que havien guanyat amb males arts des de el 39. La transició fou una estafa. O vaig veure així i de volta al exili i encara ara la democràcia catalana es molt fluixa. La que diuen d'espanya no m'importa res, ells s'ho feran. Molt bon article, si senyor.
Es te que tenir memòria, jo la tinc i cada cop que vaig a Catalunya sembla que no va passar res.Ara hi ha una crisi, us pregunteu,perquè?
+4
-4
No simplifiquem.
Farabundo Vila Sanjuán, 21/07/2011 a les 13:38
En Sentís mai no ha estat sant de la meva devoció. Ara bé, convé tenir present tres coses: 1) El que va passar el 36 no és més que un "pronunciamiento" més. La història d'Espanya n'està plena. Pensar que la història de l'estat espanyol era un prodigi de democràcia i tolerància i que en Franco ho va estroncar tot és d'un simplisme aclaparador. 2) El més sorprenent no és el cop del 36 (molts liberals hi van donar suport per tal de frenar el caos republicà) sinó el fet de que es mantingués 40 anys al poder. I això va ser possible perquè molts espanyols i molts catalans (com en Sentís però no pas com en Pla) hi van donar suport. i 3) No es pot reduir la història d'Espanya al periode que va de la guerra civi ençà. Abans d'en Franco hi va haver molts cops d'estat i moltes guerres, algunes d'elles també "civils".
+7
-2
HI ESTIC TOTALMENT D´ACORD
Anònim, 21/07/2011 a les 12:09
M´HO HAS TRET DE LA PUNTA DE LA LLENGUA. D´ACORD EN TOT. COMPARTEIXO EL QUE DIUS, MOLT BEN EXPRESSAT.
Salutacions
+4
-0
Molt bé
Miquel, 21/07/2011 a les 11:38
Plas, plas, plas!
+2
-12
S'estava be a Formentera?
Anònim, 21/07/2011 a les 11:01
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+11
-0
Excel·lent article Windows
Rubèn Novoa, 21/07/2011 a les 11:00
Excel·lent article company. Mentrestant, la casta política actual actua d'amagatotis. Mireu, mireu, els consells que ens dona la fadeta De Gispert "un referent per a molts i sens dubte han de ser un exemple i un mestratge per al conjunt dels periodistes". Un escarni. Ha de dimitir immediatament per insultar a la professió.
http://www.parlament.cat/web/actualitat/noticies?p_id=98294110
+2
-2
...
Anònim, 21/07/2011 a les 09:40
Bon artícle. Però recorda que escrius en un digital. Les hemeroteques ja no existeixen, existeix internet. Per tant la frase "busqueu a les hemeroteques" ha quedat carrinclona i força inútil quan pots posar un parell de links als articles del Barnils. És una miqueta més de feina, sí, però els lectors ho agrairem. I si no saps com posar un link, ja va sent hora de que n'aprenguis. Benvingut al 2011.
+6
-0
DRETA I ESQUERRA SOBIRANA, JUNTES
CANVIS, 21/07/2011 a les 09:38
AQUEST REVISIONISME DEL CATALANISME S'HAURÀ DE FER NECESSARI PERQUÈ ELS D'ARA NO CAIGUIN TAMBE EN AQUEST "IMAN" DE MADRITT: SIGUIN ARTISTES, POLITICS, ETC.. QUE N'HI HA MOLTS... I QUE SEGUEIXEN -COLABORANDO- AMB ELS RÈGIMS POSTERIORS, QUE TAMBE MANTENEN SOTMESA UNA CATALUNYA SENSE LLIBERTAT REAL I LLIGADA A UNA CONSTITUCIO FETA A MIDA DELS HEREUS DEL FRANQUISME.
LA DRETA D'AQUEST PAIS, EN LAPORTA I MOLTS D'UNIO, S'HAN POSAT PER FI LES PILES PER DONAR UNA FORMA CATALANA I SOBIRANA AL CARLISME ANTERIOR. ÉS EL COMENÇAMENT, ESPEREM QUE AQUESTS NOUS QUE REMENEN CIRERES NO ELS CAPTURI MADRITT.
+5
-0
Cert
Òscar, 21/07/2011 a les 01:47
Cert. A molts ens ha estat vetada la coneixença de tot un món, previ a una dictadura feixista. Jo per exemple, dels noms esmentats he de confessar que només he reconegut a en Artís-Gener, que suposo és en Tísner. Realment escrivia prou bé.Gran Ramon Barnils, per cert. De vegades tens la sensació que sempre marxen primer els millors...
+8
-0
Cert
Òscar, 21/07/2011 a les 01:45
Cert. A molts ens ha estat vetada la coneixença de tot un món, previ a una dictadura feixista. Jo per exemple, dels noms esmentats he de confessar que només he reconegut a en Artís-Gener, que suposo és en Tísner. Realment escrivia prou bé.Gran Ramon Barnils, per cert. De vegades tens la sensació que sempre marxen primer els millors...

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Jordi Finestres
Nascut a Manresa (1974), fa molts anys que viu i treballa a Barcelona. Periodista i autor de diversos llibres sobre història, periodisme i esports. Amant de l’escriptura i la comunicació, dues pràctiques que connoten democràcia i llibertat. Pensa que si el Barça és més que un club, Catalunya també podria ser més que un estat.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: